فناوری و کسب‌وکار

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تا به حال به کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری فکر کرده‌اید؟ به نظر شما هوش مصنوعی چگونه به بهبود تجربه مشتریان از سفر و وفاداری آن‌ها کمک می‌کند؟

امروزه هوش مصنوعی جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی و کسب و کارهای مختلف شده است. این تکنولوژی به وجود آمده است که کارهای انسان را در سریع‌ترین زمان ممکن و به ساده‌ترین روش انجام دهد و در حالی که بهترین خدمات را ارائه می‌دهد، خطاهای انسانی را به حداقل برساند. با این حساب می‌توان حدس زد که هوش مصنوعی در گردشگری نقش پررنگی ایفا می‌کند و می‌تواند با ارائه توصیه‌هایی هوشمند منجر به وفاداری مسافران آژانس‌های هواپیمایی، میهمانان هتل‌ها و شهرت کسب و کار شود. اگر می‌خواهید با این تکنولوژی جذاب و کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری و توریسم بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیش بینی نرخ پرواز و هتل

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در گردشگری پیش بینی نرخ پرواز، هتل و ارائه بهترین قیمت به افراد است. حتما می‌دانید که قیمت پروازها و هتل، به شرکت ارائه دهنده آن و زمان سفر شما بستگی دارد. بدون شک کنترل این قیمت‌ها به صورت دستی و توسط انسان کاری غیر ممکن و همراه با خطاست. در اینجا الگوریتم‌های هوش مصنوعی به کمک انسان می‌آید.

این الگوریتم‌ها به داده‌های زیادی دسترسی دارند و با مقایسه این قیمت‌ها با یکدیگر در زمان‌های مختلف قیمت‌ها را پیش بینی کرده و بهترین نرخ پرواز و هتل را به شما پیشنهاد می‌دهند. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید با تور کیش از تهران سفر کرده و بسته سفر خود را با سلیقه خود برنامه ریزی کنید، می‌توانید با کمک موتورهای جستجوی تور نظیر؛ سایت تورگردان این خدمات را دریافت کنید. چنین پلتفرم‌هایی با جستجو در تمام آژانس‌های هواپیمایی و هتل‌های مورد نظر شما، قیمت‌ها را پیش بینی کرده و کمترین قیمت و بهترین زمان سفر را به شما پیشنهاد می‌دهد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

رزرو آنلاین پرواز و هتل به کمک چت بات‌ها

اگر به زمان قبل از پیدایش هوش مصنوعی بازگردیم، باید برای خرید بلیط پرواز یا قطار به آژانس‌های مسافرتی برویم، ساعتی را منتظر بمانیم و در نهایت هم شاید با ظرفیت محدود پرواز برای تاریخ مورد نظرمان مواجه شویم. برای رزرو محل اقامت هم باید هتل‌های مورد نظر را پیدا می‌کردیم و برای اطلاع از قیمت و رزرو مستقیما با واحد رزرواسیون به صورت تلفنی تماس می‌گرفتیم.

امروزه با هوش مصنوعی و به کمک چت بات‌ها این اتلاف وقت بسیار کم و سرعت انجام عملیات بسیار زیاد شده است. چت بات‌ها قابلیت بارگذاری روی بسترهای مبتنی بر چت نظیر تلگرام، فیسبوک، اسکایپ و… را دارند و به پرسش‌ها و درخواست‌های کاربر پاسخ می‌دهند

. چت بات‌هایی که با هوش مصنوعی طراحی می‌شوند، داده‌ها و رفتار کاربران را در زمان‌ها مختلف تجزیه و تحلیل می‌کنند و بر اساس سلیقه ی آن‌ها بهترین خدمات را ارائه می‌دهند. در این صورت چت بات‌ها در صنعت گردشگری نیز بسیار موثر عمل می‌کنند. به طوری که کاربر می‌تواند از طریق این چت بات‌ها بدون نیاز به مراجعه به آژانس‌های مسافرتی رزرو بلیط هواپیما یا هتل‌ها را به صورت آنلاین انجام دهند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها در رسانه‌های اجتماعی و بهبود خدمات

از دیگر کاربردهای مهم هوش مصنوعی در گردشگری تجزیه و تحلیل داده‌های موجود و بهبود خدمات بر اساس این داده‌ها به منظور جلب رضایت کاربر و وفاداری آنان است. به عنوان مثال یکی از بهترین پلتفرم‌های هوشمند خارجی که می‌توان بهترین استفاده را از داده‌های آن کرد TripAdvisor است. این سایت روزانه میلیون‌ها بازدید کننده دارد و در هر دقیقه نظرات زیادی را از سوی کاربران خود دریافت می‌کند. به نظر شما تجزیه و تحلیل این اطلاعات به کسب و کارهای بزرگ و کوچک کمک شایانی نمی‌کند؟ قطعا با این داده‌ها می‌توان برای بهبود خدمات هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی که منجر به وفاداری کاربر می‌شود، استفاده کرد. به عنوان مثال در این سایت نظرات مثبت و منفی زیادی درباره هتل‌های مختلف نظیر هتل داریوش در تور کیش از مشهد وجود دارد. اگر صاحب هر هتل پس از بررسی و تحلیل این نظرات به بهبود خدمات و امکانات هتل بپردازد و با آفرهای جذاب، کاربران را دوباره به سوی خود جذب کند، وفاداری کاربر و شهرت برند را برای کسب و کار به همراه دارد. علاوه بر این در دیگر رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و… نیز از کامنت‌ها، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری پست‌ها و… نیز اطلاعات بسیار خوبی بدست می‌آید که با شناخت رفتار و سلیقه کاربر توسط هوش مصنوعی می‌توان خدمات را ارتقا داد.

بهینه سازی اختلالات موجود در سفر

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که پروازتان کنسل شود یا با چندین ساعت تاخیر رو به رو شوید. این اختلال در سفرهای تجاری و بیزینسی ممکن است خسارات جبران ناپذیری برای فرد به وجود آورد. هوش مصنوعی در گردشگری برای حل این مشکل نیز قدم به دنیای انسان‌ها گذاشته است. به طوری که با مدیریت اختلال خودکار و پیش بینی این اختلال‌ها، ضرر مسافران و شرکت‌های کسب و کار را به حداقل می‌رساند. برای مثال آمادئوس یکی از معروف‌ترین وب سرویس‌هایی است که امکان بررسی و خرید بلیط هواپیما را از ایرلاین‌های تحت GDS (سیستم جهانی توزیع) از سراسر جهان می‌دهد و اطلاعات متفاوتی در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند رزرو بلیط، هتل، اتومبیل و… را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. آمادئوس دارای یک سیستم بازیابی برنامه است که به شرکت‌ها و خطوط هوایی کمک می‌کند تا خطر اختلال در سفر به حداقل برسد و باعث جلب رضایت هر چه بیشتر افراد می‌شود.

تشخیص چهره و ارائه خدمات حضوری توسط ربات‌ها

خدمات چهره به چهره یکی از پرکاربردترین خدمات هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به شمار می‌رود. در تمام فرودگاه‌ها مهم‌ترین بخش، عبور از بازرسی است که بسیار زمان می‌برد. هوش مصنوعی با تشخصیص چهره و استفاده از دستگاه احراز هویت بیومتریک در فرودگاه‌ها و هتل‌ها در کمترین زمان مسافران را شناسایی می‌کنند. در حال حاضر این تکنولوژی در برخی از فرودگاه‌های جهان به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است و در آینده‌ای نه چندان دور جای نیروی انسانی را خواهد گرفت.

علاوه بر این، ربات‌ها در ارائه خدمات چهره به چهره و حضوری نیز جای انسان را گرفته‌اند. مثلا در فرودگاه هیترو لندن رباتی وجود دارد که مسافران را به سمت ترمینال‌های مختلف راهنمایی می‌کند. در هتل Henn-na ناکازاکی نیز کارهایی نظیر چک این و پرداخت به طور کامل توسط ربات‌های چند زبانه انجام می‌شود. همچنین در هتل هیلتون مک لین در ویرجینیا هم یک ربات دربان به نام کانی (Connie) وجود دارد که جذاب‌ترین ربات هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به شمار می‌رود. کانی از پردازش زبان طبیعی برای درک جملات و صحبت با افراد استفاده می‌کند و به سوالات انسانی درباره ویژگی‌های هتل و جاذبه‌های محلی پاسخ داده و توصیه‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌کند. این ربات می‌تواند دست و پاهای خود را تکان دهد و با نورپردازی‌های مختلف، احساسات انسانی را از خود بروز دهد.

پیشنهادات موتورهای جستجو بر اساس سرچ کاربر

یکی از جالب‌ترین امکانات هوش مصنوعی پیشنهادات موتورهای جستجو است. مثلا تصور کنید شما به دنبال تورهای نوروز برای کیش در یکی از سایت‌های رزرو آنلاین می‌گردید. در صفحه مورد نظر علاوه بر تورهای نوروزی کیش، پر رزروترین هتل‌های جزیره که با سلیقه شما سازگار است به شما نمایش داده می‌شود. این مورد یکی از هوشمندانه‌ترین قابلیت‌های هوش مصنوعی است که به افزایش درآمد کسب و کار نیز کمک می‌کند.

منبع: تورگردان

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا