هنر و فناوریهوش مصنوعی

آثار این نمایشگاه را “هوش مصنوعی” خلق کرده است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

آثاری که با استفاده از هوش مصنوعی خلق شده‌اند، در یک نمایشگاه در سان‌فرانسیسکو به معرض دید عموم گذاشته شده‌اند.

 بیم آن می‌رود که هوش مصنوعی روزی بشریت را تسخیر کند، اما در حال حاضر مردم از آن برای خلق آثار هنری خیره‌کننده‌ای استفاده می‌کنند که اکنون در نخستین نمایشگاه با الهام از مدل یادگیری ماشینی “دال-ای” (Dalle-E) به نمایش درآمده‌اند. دال-ای، یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی است که تصاویر دیجیتال را از طریق ورودی‌های متنی تولید می‌کند.

این آثار هنری که به صورت فیزیکی در سان‌فرانسیسکو به نمایش درآمده‌اند، توسط هنرمند با وارد کردن عبارات خاص یا انتخاب توصیه‌هایی از هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند. همه آثار برای فروش هستند.

یکی از مجسمه‌ها با خواندن امواج مغزی و سیگنال‌های بدن سازندگان برای انتخاب تصویر اولیه تولیدشده توسط هوش مصنوعی ساخته شد.

این نمایشگاه با بحث و جدل روبه‌رو شده است، زیرا هنرمندان سنتی تصاویر دیجیتال را به عنوان هنر واقعی نمی‌پذیرند و خاطرنشان کرده‌اند که این نمایشگاه، ویژگی خلاقیت انسان را ندارد.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

مهندسان نیز خاطرنشان کردند که کارهای بیشتری باید برای ایجاد آثار تولیدشده توسط هوش مصنوعی صورت بگیرد؛ مانند اصلاح گزینه‌ها و ویژگی‌های خاص برای ایجاد یک تصویر کامل.

این نمایشگاه موسوم به “تخیل مصنوعی” (Artificial Imagination) تا ۲۹ دسامبر در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد و شامل هشت اثر گوناگون است که توسط هنرمندان حوزه رسانه‌، رباتیک‌ و فناوری خلق شده‌اند.

برنامه تبدیل متن به تصویر “دال-ای۲” (DALL-E 2) توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی شرکت “اوپن‌ای‌آی” (OpenAI) در ماه مه منتشر شد و قادر است چندین تصویر واقعی و آثار هنری را از یک پیام متنی ایجاد کند. همچنین، این برنامه می‌تواند اشیا را به تصاویر موجود اضافه کند یا حتی دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد تصویر موجود ارائه دهد.

نمایشگاه تخیل مصنوعی شامل طیف گسترده‌ای از آثار مانند عکس‌ها، ویدئوها و مجسمه‌هایی است که همگی با استفاده از هوش مصنوعی خلق شده‌اند.

بیشتر از فناوری در هنر:

“الی پریتس” (Ellie Pritts)، هنرمندی که دو اثر را به نمایش گذاشته است، گفت: من فکر می‌کنم واقعا مهم است که در حال حاضر نشان دهیم که این یک رسانه جدید است. هنرمندان جدی هستند. این یک کار قانونی است.

پریتس، یک قطعه ویدیویی به نام “Liminal Reprise” دارد که موضوعات آگاهی و روشنگری را بررسی می‌کند. او کار خود را با استفاده از اعلان‌های متنی متناسب با مضامین آغاز کرد. سپس، تصاویر خاصی را به دستگاهی برای ایجاد ویدئو با هوش مصنوعی انتقال داد و ویدئو را مطابق مشخصات خود متحرک کرد. قیمت این اثر ۵۰۰۰ دلار است.

اثر هنری دیگر پریتس موسوم به “بازگشت تلخ” (Bitter Recursion)، با قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد و یک تصویر ثابت است.

“دن جنتیل” (Dan Gentile)، ویرایشگر وب‌سایت “SF Gate” به نظر نمی‌رسد که با تصاویر دیجیتالی که به عنوان آثار هنری شناخته می‌شوند، موافق نباشد.

جنتیل در مورد این ایده نوشت: با توجه به رفتار اخلاقی مشکوک بسیاری از شرکت‌های فناور، این روزها خوش‌بین بودن نسبت به فناوری کار سختی است. این نوع نمایش هنری، کار را آسان‌تر نمی‌کند. در هر حال، هوش مصنوعی دارای امکانات بی حد و حصری است که در این مورد، قدرت دموکراتیک کردن خلق هنر، شکستن محدودیت‌های هنر و اساسا تبدیل شدن به یک مترجم تخیلی را دارد.

“الکساندر ربن” (Alexander Reben)، هنرمندی که دو مجسمه و یک نقاشی دیجیتال در نمایشگاه دارد، زبان سریعی را که برای خلق این آثار به کار برده است، فاش نکرد. او به جنتیل گفت که از یک “سس مخفی” برای ایجاد آنها استفاده کرده است.

ربن، یک هنرمند و متخصص رباتیک آموزش‌دیده در دانشگاه “ام‌آی‌تی” (MIT) است. با توجه به توضیح ضمیمه‌شده به مجسمه، ربن آثار خود را با استفاده از سیستمی ایجاد کرد که امواج مغزی و سیگنال‌های بدن او را می‌خواند تا یک تصویر اولیه تولیدشده توسط هوش مصنوعی را انتخاب کند. سپس، این تصویر با بسیاری از تصاویر هوش مصنوعی دیگر که شامل صدها تا هزاران گزینه است، نقاشی شد تا اثر هنری نهایی را با وضوح بالا تشکیل دهد.

“آگوست کمپ” (August Kamp)، هنرمندی که دو اثر در این نمایش دارد، مایل است پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارد. یکی از آثار او شبیه به فضانوردی است که در سیاره دیگری است. چشمان مرد نشان‌دهنده غم یا وحشت است، زیرا نخستین گام‌های خود را در دنیای جدید برمی‌دارد.

کمپ گفت: مفهوم‌سازی ایده‌های خود، یکی از مهم‌ترین فرآیندها در دنیای مدرن است. هر کسی ایده‌هایی دارد؛ اما همه به اندازه کافی به آموزش یا تشویق برای ارائه آنها دسترسی ندارند. من با توانایی تکرار خلاقانه یک احساس یا ایده، احساس قدرت می‌کنم و عمیقا معتقدم که همه مردم سزاوار این احساس قدرت هستند.

“سهیل دوشی” (Suhail Doshi)، بنیان‌گذار و رئیس هیئت مدیره شرکت “میکسپنل” (Mixpanel) است که یک پلتفرم تجزیه و تحلیل موبایل و وب مستقر در سان‌فرانسیسکو است. دوشی، یک اثر جالب را در نمایشگاه دارد. این اثر، یک انسان قرمزرنگ با صورت پوشیده از یک گل بزرگ است.

آثار هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی، موجی را در دنیای هنر آغاز کرده‌اند، زیرا در ماه سپتامبر به یک اثر پس از برنده شدن در بخش دیجیتال مسابقه هنرهای زیبای نمایشگاه ایالت کلرادو، یک روبان آبی و یک جایزه ۳۰۰ دلاری اهدا شد. با وجود این، هنرمندان از این خبر خشمگین بودند. یکی از آنها گفت که جهان در حال تماشا کردن مرگ هنر است.

این اثر هنری هوش مصنوعی که “Théâtre D’opéra Spatial” نام داشت، توسط “جیسون آلن” (Jason Allen)، رئیس شرکت بازی‌سازی “Incarnate Games” مستقر در پوئبلو ارائه شد. آلن گفت که از الگوریتم “Midjourney” برای ساختن صحنه‌های خیره‌کننده‌ای استفاده کرده است که به نظر می‌رسد قرون وسطی را با دنیایی آینده‌نگر ترکیب می‌کنند. Midjourney یک برنامه هوش مصنوعی است که تصاویر را از توضیحات متنی ایجاد می کند.

آلن، برنده شدن خود را در پلتفرم اجتماعی پیام‌رسان فوری موسوم به “دیسکورد” (Discord) اعلام کرد و سپس، این خبر در توییتر پخش شد. کاربران توییتر، نفرت خود را از این که آثار هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی به جای آثار ساخته‌شده توسط انسان انتخاب شده‌اند، مطرح کردند.

به نظر می‌رسد که آلن از این انتقادها ناراحت نمی‌شود. او در دیسکورد خاطرنشان کرد که کاربران توییتر چگونه مخالف هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی هستند اما همچنین، نخستین کسانی هستند که با بی‌اعتبار کردن عنصر انسانی، انسان را زیر اتوبوس می‌اندازند.

منبع: ایسنا و به نقل از دیلی میل،

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا