هنر و فناوری

تغییر معادلات فیلمنامه نویسی با هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای نوشتن اسکریپت یا چالش اصلی نویسندگان این است که هوش مصنوعی قرار است تکمیل‌کننده کار فیلمنامه نویسان باشد یا اینکه قرار است جایگزین آنها شناخته شود؟

کمتر از یک هفته‌ای از ابراز پشیمانی دکتر جفری هینتون، پدر هوش مصنوعی، از توسعه این فناوری می‌گذرد که برخی پیش‌بینی‌های او از عواقب نامطلوب هوش مصنوعی، در عالم هنر تجلی یافته است. این دانشمند گفته بود که برخی مخاطرات هوش مصنوعی «بسیار وحشت‌آفرین» هستند و تاکید کرده بود که می‌توانند از انسان‌ها باهوش‌تر شوند و توسط «افراد سودجو» مورد سوءاستفاده قرار گیرند. اکنون این سودجویی در منازعات فیلمنامه‌ نویسان با شرکت‌های فیلمسازی بروز یافته است و در پی آغاز اعتصاب نویسندگان آمریکایی بعد از به توافق نرسیدن درباره نرخ دستمزدهایشان، زمزمه‌های استفاده از هوش مصنوعی به جای انسان شنیده می‌شود.

البته خطر حذف این شغل پیش از این‌ها نیز مطرح بود و انجمن نویسندگان آمریکا نسبت به گسترش استفاده از هوش مصنوعی در این بخش هشدار داده بود. در همین راستا مسوولان این انجمن به دنبال ایجاد راهکاری برای مهار و کاهش استفاده از این فناوری نوین توسط افراد عادی بودند. این انجمن همچنین اوایل سال جدید میلادی درباره مشکل یادشده بیانیه‌ای صادر کرده بود که در آن به نوعی تلاش داشت شرایطی فراهم کند تا با استفاده از ابزار قانونی این نوع فناوری فقط از سوی خود نویسندگان برای تکمیل پروژه‌ها استفاده شود و در این مسیر خبری از کاربران عادی نباشد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

به گزارش سی‌ان‌ان، از اواخر سال گذشته میلادی با معرفی امکانات جدید چت جی‌پی‌تی به کاربران فضای مجازی بسیاری از معادلات در زمینه‌های مختلف دستخوش تغییراتی معنادار شده است و دنیای فیلمنامه‌‌ نویسی یا نوشتن اسکریپت‌های تلویزیونی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، چون هوش مصنوعی اکنون درحال ورود به تمامی عرصه‌ها شده و به عبارتی قبل از اینکه سوالی در ذهن کاربران ایجاد شود پاسخی برای آن آماده کرده است و باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیمی از همین اینترنتی که از آن صحبت می‌کنیم، توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. پس دور از ذهن نیست اگر بگوییم فیلمنامه‌ نویسی یا نوشتن اسکریپت‌های تلویزیونی فعالیتی غیرممکن برای ذهن پویای هوش مصنوعی نیست.

صرفه اقتصادی

کارشناسان تاکید می‌کنند که حتی اگر از قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و تنوع موجود در چت چی‌پی‌تی بگذریم لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که دودوتای اقتصادی امروز در میان تمامی شرکت‌های تجاری یکی از عوامل تعیین‌کننده است، چون کاهش هزینه‌ها برای ایجاد قدرت رقابتی میان محصولات فاکتوری غیرقابل‌انکار است و تولید محتوای بیشتر با هزینه‌ بسیار پایین‌تر بدون مرخصی و اضافه‌کاری چیزی نیست که مدیران مالی شرکت‌هایی مثل نتفلیکس، آمازون، اپل، برادران وارنر و … به‌سادگی از کنارش عبور کنند.

در این زمینه هالیوودریپورتر طی گزارشی که پس از آغاز اعتصاب نویسندگان آمریکایی منتشر کرده، نوشته است همان‌طور که اعضای انجمن نویسندگان آمریکا با ظهور امکانات چت‌جی‌پی‌تی از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی از امکانات یادشده برای بهبود کیفیت کارشان استفاده کردند، رفته‌رفته مدیران شرکت‌ها و تولیدکنندگان محتوای تلویزیونی نیز به این فکر افتادند که به‌نوعی شرایط را با استفاده از متخصصان IT خود فراهم کنند که با استفاده از آن بتوانند به دنیای تشنه محتوا و سرگرمی پاسخ دقیق بدهند. به طور کلی نباید فراموش کنیم یک روبات ۸۰۰دلاری بدون تعطیلی، اضافه‌کاری و خواسته‌های جنبی و البته فرمانبردار گزینه‌ای است که می‌تواند جذاب باشد.

پرسش اساسی

جان آگوست، نویسنده «بیگ فیش» و «علاءالدین» به عنوان یکی از اعضای کمیته مذاکره‌کننده انجمن نویسندگان آمریکا، با اشاره به زمزمه‌های مطرح‌شده نسبت به استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی برای نوشتن اسکریپت یا فیلمنامه می‌گوید: چالش اصلی نویسندگان این است که این فناوری نوین قرار است تکمیل‌کننده کار همکاران من باشد یا اینکه قرار است جایگزین ما شناخته شود؟

آگوست همچنین معتقد است این فناوری‌ها در واقع ابزاری برای بهبود کیفیت کارها و همچنین سرعت بخشیدن در تولید محتوا در اختیار نویسندگان است نه اینکه به این فکر کنیم که قرار است روزی این فناوری جایگزین خود نویسنده باشد، چون بدون تردید نباید فراموش کنیم قدرت تفکر انسان هرگز قابل‌مقایسه با کامپیوتر و صفر و یک‌هایش نیست و احتمالا در میان محتوای تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی نباید منتظر انتقال حس باشیم. این در حالی است که به گفته مدیرعامل موسسه ایمنی شبکه روند استفاده گسترده از هوش مصنوعی در بسیاری از کمپانی‌های تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیونی مدت‌هاست که آغاز شده است و در بخش‌های تحقیق و توسعه این شرکت‌ها تقریبا از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد روند تحقیقاتی برای یافتن راهی بدون ریسک در استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن فیلمنامه و اسکریپت‌های تلویزیونی بوده‌ایم و حتی ممکن است بسیاری از مدیران کمپانی‌های یادشده برای جلوگیری از تجربه اعتصاب گذشته و تعطیلی برنامه‌هایشان روند استفاده از هوش مصنوعی را سرعت ببخشند.

به گفته این فعال عرصه ارتباطات که نخواست نامش فاش شود، سرعت گرفتن ورود صفر و یک‌های مجازی در زمینه نوشتن فیلمنامه یا اسکریپت‌های تلویزیونی کاملا بستگی به ادامه روند اعتصاب از سوی کانون نویسندگان آمریکا خواهد داشت. چون امروز سرعت انتقال داده‌ها و البته تحولات به قدری بالاست که هیچ شرکتی علاقه‌مند به درجا زدن نیست و این رقابت در میان شرکت‌هایی که در زمینه فیلم و سریال یا سرگرمی کار می‌کنند بسیار سنگین‌تر است.

از سوی دیگر وینی ویلهلم، نویسنده «پنی ترسناک: شهر فرشتگان» در این زمینه معتقد است عدم دستیابی به توافق برای افزایش نرخ دستمزدها در سال جاری یکی از برنامه‌های اصلی شرکت‌های تولیدکننده فیلم و سریال بوده تا با استفاده از هوش مصنوعی به نوعی تک‌تک نویسندگان را کنار بگذارند و تلاش کنند با استفاده از همین اهرم رفته‌رفته با کاهش نرخ دستمزدها همه نویسندگان را خانه‌نشین کنند.

همچنین آدام کانور، عضو کمیته مذاکره‌کننده انجمن نویسندگان آمریکا، نیز معتقد است هرگز هوش مصنوعی نمی‌تواند در زمینه نوشتن اسکریپت‌ها، فیلمنامه‌ ها یا نمایشنامه‌ها وارد شده و جای پای خود را تثبیت کند، چون مشغول صحبت کردن از هنر و تمام احساسات مورد نیازش هستیم یا اینکه همه می‌دانیم بارها نیاز داریم حین انجام کار فیلمنامه را تغییر دهیم و کامپیوتر یا هوش مصنوعی از عهده این کار برنمی‌آید، اما آنچه مشخص است این روند کاملا برنامه‌ریزی شده تا بتوانند با استفاده از این روند کار انسان – نویسندگان – را بی‌ارزش نشان دهند و کاهش دستمزدها را ادامه دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

  • تغییر معادلات فیلمنامه نویسی با هوش مصنوعی

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا