حکمرانی و فناوریهوش مصنوعی

سند نقشه راه «توسعه هوش مصنوعی کشور» تدوین شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات گفت: سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور که دارای ۱۰ هدف کلان، ۹ راهبرد و ۱۵۶ فعالیت است و افق ۱۰ ساله برای آن درنظر گرفته شده، تدوین شد.

«شهرام معین» سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه با بیان این مطلب که کار بزرگی انجام شده است، افزود: مطالعات سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور با گستره ملی از یک سال پیش در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب پروژه «تدوین نقشه راه توسعه هوش مصنوعی» آغاز شد و آبان سال جاری به اتمام رسید.

وی با اشاره به استفاده از مطالعات تطبیقی ۲۴ کشور در این سند، گفت: این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توسعه توانمندسازها ارائه شده است.

استفاده از داده‌های کلان افراد، با رعایت حریم خصوصی افراد

معین ادامه‌داد: در بخش توسعه کاربردها، بیشترین هدف استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌دار همچون سلامت، حمل و نقل و کشاورزی بود و در اولویت‌های بعدی حوزه‌هایی همچون آموزش، صنعت و محیط زیست مد نظر قرار گرفته است.

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات اضافه‌کرد: در توسعه توانمندسازها، تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه سیستم نوآوری در نظر گرفته‌ شده است.

به گفته وی، سند نقشه راه هوش مصنوعی شامل ۱۰ هدف کلان، ۹ راهبرد و ۱۵۶ فعالیت است که افق ۱۰ ساله تا ۱۴۱۰ برای آن در نظر گرفته شده است. در این بین، هفت راهبرد توسعه توانمندسازها را شامل می‌شود، راهبرد هشتم به کاربردهای اولویت دار اختصاص داشته و راهبرد نهم مربوط به پایش، راهبری و نظارت سند توسعه هوش مصنوعی است.

وی، هدف از تدوین این سند را علاوه بر انجام اقداماتی در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و حل چالش‌های کشور، نگاشت نهادی متولیان مجموعه اقدامات و بازه زمانی آنها برشمرد و گفت: در این سند ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها و کلان داده‌های افراد و سازمان‌ها لحاظ و اقدامات لازم برای حفظ دادگان حیاتی کشور در گستره ملی در نظر گرفته شده است، به شکلی که استفاده از داده‌ها در تحلیل‌های هوش مصنوعی باعث تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و سازمان‌ها نشود.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی باید جدی گرفته شود

معین خاطرنشان‌کرد: این سند عصاره همفکری خبرگان مختلف است که در تنظیم آن با ما مشارکت کردند و در دو جلسه اخیر نشست هم اندیشی نیز، با دعوت از دانشگاهیان، نمایندگانی از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،  مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، مرکز ملی فضای مجازی، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان ملی استاندارد، سازمان نصر و دیگر سازمان‌ها، نظر مشورتی همه را اخذ و نهایتا سند را نهایی کردیم.

وی در عین حال با اشاره به پیش بینی راهبرد پایش و راهبری در سند، گفت: به منظور بررسی نحوه پیشرفت و نظارت بر اجرای این نقشه راه در خود سند این راهبرد را پیش بینی کردیم تا از چگونگی پیشرفت مراحل کار مطلع شویم.

این مسوول با تاکید بر اهمیت توجه به این سند، اظهار داشت: این سند، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان در آبان سال جاری فرمودند، باید جدی گرفته شود و در این راستا آسیب شناسی اسناد قبلی در مورد دیگر فناوریهای نوین باید صورت گیرد تا مشخص بشود چه عواملی باعث کندی یا عدم تحقق اسناد پیشین شده است تا بتوان به بهترین شکل ممکن این سند را اجرا کرد، به صورتی که نفع آن هر چه سریعتر به همه برسد و از آسیبهای دیرکرد در اجرا جلوگیری شود.

ر این سند ملاحظات امنیتی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها و کلان داده‌های افراد و سازمان‌ها لحاظ و اقدامات لازم جهت حفظ دادگان حیاتی کشور در گستره ملی در نظر گرفته شده است، به شکلی که استفاده از داده‌ها در تحلیل‌های هوش مصنوعی باعث تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و سازمان‌ها نشود.
معین گفت: البته اگر فرهنگ سازی به درستی انجام نشود و نهادهای متولی این امر چون صداوسیما و مراکز فرهنگی به خوبی عمل کنند تا همگان به درستی از مزایای این اقدام مطلع شوند، به‌طور قطع اقبال به این موضوع بیشتر می‌شود، بدون اینکه نیازی به اقدامات تشویقی و تنبیهی باشد.

وی با اشاره به چالش‌های بزرگ پیش رو نیز، گفت: به جز توجه به مباحث اخلاقی در هوش مصنوعی ما موضوع اعتماد را هم داریم که باید الگوریتم‌ها به شکلی باشند که موجب اعتماد مردم و سازمان‌ها شوند. ما با امید وارد این مسیر شدیم و با همت مدیران عالی نظام و همکاری همه سازمان‌ها و بخش خصوصی شاهد توسعه مناسب هوش مصنوعی در کشور خواهیم بود.

مرکز پردازش فوق سریع مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی تجهیز می‌شود

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی ادامه داد: در عین حال یکسری اقدامات اولیه باید انجام شود تا مسیر باز بشود و برای این منظور اقداماتی به موازات تدوین سند، در راستای توسعه زیرساخت‌های پردازشی، نظیر پروژه سیمرغ و تجهیز مرکز پردازش فوق سریع مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی را شروع کرده‌ایم. همچنین موضوعات رگولاتوری و استانداردسازی که بسیار مهم است را مورد توجه قرار داده ایم. پیاده سازی بسترها و زیرساخت‌های عرضه سرویسها، دیتا مارکت‌ها، داده‌های باز را هم مد نظر داریم.

وی ابراز امیدواری کرد در چارچوب مباحث اخلاقی و با حفظ حریم خصوصی افراد و ارزشهای مقدس اسلامی بتوانیم به شکل مناسب و متفاوت با آن چه که بدون قید در برخی از کشورها انجام می شود، این سند را به صورت هم افزا و با مشارکت تمام نهادهای درگیر اجرا کنیم و تاثیر مثبت آن را در زیست بوم کشور و افزایش اشتغال شاهد باشیم.

معین با استقبال از ارائه نظرات، پیشنهادات و دعوت از نیروهای مستعد و توانمند در این زمینه، گفت: همه در کنار هم برای تحقق هر چه بیشتر اهداف سند توسعه هوش مصنوعی اقدام کنیم و هر کس نقش خود را به نحو احسن انجام دهد.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا