پیشنهاد سردبیرفناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

افزایش تجارت و صادرات با کمک هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فناوری هوش مصنوعی (AI) در سراسر جهان هیجان زیادی در مورد پتانسیل خود ایجاد کرده است؛ اما اطلاعات کمی در مورد اثرات اقتصادی آن وجود دارد. در این یادداشت به بررسی پتانسیل‌های این فناوری در زمینه تجارت و صادرات می‌پردازیم.

طبق مطالعات صورت گرفته، یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می تواند در آن تأثیرگذار باشد، تجارت بین‌المللی و صادرات است؛ سیستم‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به حذف موانع طبیعی و افزایش تجارت بین‌المللی کمک می‌کنند.

هوش مصنوعی در حال تغییر زنجیره های ارزش جهانی و الگوهای تجارت بین المللی است. قوانین تجاری که امروزه در سازمان تجارت جهانی یا توافقنامه های تجارت آزاد تدوین شده اند، نقش مهمی در شکل دادن بیشتر به چگونگی توسعه و استقرار هوش مصنوعی در سطح جهانی دارند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی عمومی به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند از تجربه انسانی بیاموزند و از عملکرد انسان در انجام وظایف پیشی بگیرند. پیشرفت هوش مصنوعی عمومی برای برخی، نگرانی های گسترده ای را ایجاد می کند؛ اما در آینده دور به عنوان یک فناوری باقی می ماند.

در مقابل، هوش مصنوعی محدود، روی یک وظیفه محدود، مانند: خدمات ترجمه و وسایل نقلیه خودران متمرکز است.

آنها فناوری‌هایی مبتنی بر یادگیری ماشین هستند که از مقادیر زیادی داده و الگوریتم‌های قدرتمند، برای توسعه پیش‌بینی‌های قوی‌تر در مورد آینده استفاده می‌کنند. استفاده از هوش مصنوعی محدود در یک زمینه دنیای واقعی به مجموعه داده های بزرگی نیاز دارد، زیرا یادگیری ماشینی باید بتواند تا حد امکان نتایج گذشته ممکن را در پیش بینی های آینده بگنجاند.

تاثیر هوش مصنوعی بر رشد اقتصادی و تجارت بین‌الملل

تا جایی که هوش مصنوعی رشد بهره وری را افزایش دهد متعاقبا از رشد اقتصادی بیشتر حمایت می کند و فرصت های جدیدی را برای تجارت بین المللی فراهم می کند. اما زمان می‌برد تا اقتصادها از فناوری‌های جدید هوش مصنوعی استفاده کنند که به سرمایه‌گذاری قابل توجه، دسترسی به افراد ماهر و تغییر در شیوه‌های تجاری نیاز دارد.

هوش مصنوعی احتمالاً منجر به اتوماسیون در فرآیندهای تولید و تسریع در از دست دادن شغل برای کارگران کم مهارت در زمینه‌های تولید می‌شود و در عین حال نیاز به مهارت‌های مختلف کارگران را ایجاد می‌کند، زیرا این فناوری برای افزودن ارزش به تولید و محصولات به کار می‌رود. به این ترتیب، هوش مصنوعی سهم خدمات در تولید و همچنین تجارت بین‌المللی را افزایش می‌دهد و انتقال به سمت اقتصادهای مبتنی بر خدمات را تسریع می‌کند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

کاربردهای ویژه هوش مصنوعی در تجارت بین المللی

هوش مصنوعی و زنجیره‌های ارزش جهانی

هوش مصنوعی در حال حاضر بر توسعه و مدیریت زنجیره‌های ارزش جهانی تأثیر گذاشته است. می توان از آن برای بهبود پیش بینی روندهای آینده، مانند تغییرات در تقاضای مصرف کننده و مدیریت بهتر ریسک در طول زنجیره تامین استفاده کرد. برای بهبود دقت تولید و تحویل به‌موقع، می‌توان انبارهایی را به طور مؤثرتری مدیریت کرد که از طرفی به رباتیک در بسته بندی و بازرسی موجودی کمک می کند.

هوشمند سازی از حسگرها و ماشین‌های متصل به اینترنت، مواد و لوازم استفاده می‌کند تا امکان نگهداری پیش‌بینی‌کننده و سازگاری سریع با خواسته‌های مشتری را فراهم کند. از آنجایی که صنایع بیشتری از تولید هوشمند استفاده می‌کنند، اتصال بیشتر می‌تواند زنجیره‌های ارزش جهانی را برای مشارکت ویژه‌تر توسط تامین‌کنندگان خدمات تخصصی در تحقیق و توسعه، طراحی، رباتیک و تجزیه و تحلیل داده‌ها (که برای وظایف مجزا در طول زنجیره تامین طراحی شده است) باز کند.

برعکس، هوش مصنوعی می‌تواند گرایش‌هایی را به سمت تقویت تولید ایجاد کند. فرصت‌های اتوماسیون گسترده‌تر نیاز به زنجیره‌های تامین گسترده را کاهش می دهد؛ به‌ویژه آن‌هایی که به مجموعه‌ای از نیروی کار کم‌هزینه متکی هستند.

تجارت و صادرات با استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال

حوزه دیگری که هوش مصنوعی در حال حاضر در آن مستقر شده پلتفرم های دیجیتالی مانند eBay است. به ویژه برای مشاغل کوچک، پلتفرم های دیجیتال فرصت بی سابقه ای را برای جهانی شدن فراهم کرده اند. در ایالات متحده، ۹۷ درصد از مشاغل کوچک در مقایسه با تنها چهار درصد از همتایان آفلاین خود در eBay صادرات دارند.

خدمات ترجمه(مترجم زبان) توسعه‌یافته با هوش مصنوعی پلتفرم‌های دیجیتال را به عنوان محرک‌های تجارت بین‌المللی بیشتر فعال می‌کنند. به عنوان مثال، در نتیجه خدمات ترجمه ماشینی eBay، صادرات مبتنی بر eBay به آمریکای لاتین اسپانیایی زبان ۱۷.۵ درصد از نظر حجم و ۱۳.۱ درصد در درآمد افزایش یافت.

مذاکرات تجاری

هوش مصنوعی همچنین این پتانسیل را دارد که برای بهبود نتایج مذاکرات تجاری بین المللی استفاده شود. به عنوان مثال می تواند برای تحلیل بهتر مسیرهای اقتصادی هر یک از شرکای مذاکره کننده (تحت مفروضات و نتایج مختلف، از جمله مسیرهای رشد تحت اشکال مختلف آزادسازی تجاری) استفاده شود. برای مثال برزیل طرح هوشمند فناوری و تجارت ایجاد کرده که شامل استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود مذاکرات تجاری است.

چالش های تجاری پیش روی توسعه هوش مصنوعی

دسترسی به داده ها

سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند به چالش‌های مختلف و گروه‌های جمعیتی مختلف که نیاز به دسترسی به داده‌های جهانی دارند پاسخ دهند. به عنوان مثال، توسعه هوش مصنوعی در زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی مستلزم دسترسی به داده های بهداشت جهانی است.

استفاده گسترده از هوش مصنوعی به سایر فناوری‌های دیجیتال مانند رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا بستگی دارد. این فناوری‌های دیجیتال بر جریان‌های داده برون مرزی متکی هستند. اقدامات بومی‌سازی داده‌ها که انتقال داده‌های جهانی را محدود می‌کند، مستقیماً به هوش مصنوعی ضربه می‌زند.

حریم خصوصی و هوش مصنوعی

حفظ استانداردهای حریم خصوصی داخلی دلیلی کلیدی است که دولت‌ها در حال حاضر جریان داده‌های شخصی را در سراسر مرزها کاهش می‌دهند. برای مثال، مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا(GDPR) انتقال داده‌های شخصی به کشورهایی که توسط کمیسیون اروپا تایید نشده‌اند را ممنوع می‌کند. محدودیت‌های GDPR در پردازش و استفاده از داده‌های شخصی می‌تواند بر توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی تأثیر منفی بگذارد.

استانداردها و هوش مصنوعی

محصولات صنعتی مبتنی بر هوش مصنوعی به توسعه طیف وسیعی از استانداردهای جدید نیاز دارند. به عنوان مثال، وسایل نقلیه خودران مجموعه جدیدی از استانداردهای ایمنی را ایجاد خواهند کرد. توسعه استانداردهای داخلی مختلف در بین کشورها می‌تواند هزینه‌ها را برای تولیدکنندگان خارجی که برای صادرات مجبور به تجهیزات مجدد هستند، افزایش دهد و بحث‌های بین‌المللی را در مورد قابلیت همکاری برای کاهش موانع تجارت محصولات با پشتوانه ایجاد کند.

حفاظت از مالکیت معنوی و هوش مصنوعی

توسعه هوش مصنوعی همچنین مسائل مربوط به مالکیت معنوی را مطرح می کند. داده های آموزشی اغلب برای استفاده نیاز به کپی و ویرایش دارند. بسته به نحوه جمع آوری داده ها، این می تواند شامل کپی غیرمجاز هزاران اثر محافظت شده باشد. استفاده منصفانه مجموعه ای از استثناهای حق چاپ را بر اساس اصول انعطاف پذیر ارائه می دهد.

از منظر تجارت بین‌المللی، این بدان معناست که کپی قانونی داده‌ها برای توسعه هوش مصنوعی ممکن است در برخی کشورها غیرقانونی تلقی شود و مانعی برای استقرار و استفاده از هوش مصنوعی در صادرات و تجارت در این کشورها ایجاد کند.

هوش مصنوعی و تجارت کالا

در حالی که بحث‌های سیاستی پیرامون توسعه آینده هوش مصنوعی بر دسترسی به داده‌ها، استانداردها و IP متمرکز است؛ دسترسی به کالاها نیز بر انتشار هوش مصنوعی در سطح جهانی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، CPU ها یک سخت افزار کلیدی و زیربنای استقرار هوش مصنوعی محدود هستند و بر نقش مستمر جهت حذف تعرفه های تجارت در فناوری های مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی تاکید می کنند.

آینده هوش مصنوعی اکنون به قوانین تجاری نیاز دارد

هوش مصنوعی در حال حاضر زنجیره های ارزش جهانی و الگوهای تجارت بین المللی را تغییر می دهد. قوانین تجاری که امروزه در سازمان تجارت جهانی یا توافقنامه‌های تجارت آزاد تدوین شده‌اند، نقش مهمی در شکل دادن بیشتر به چگونگی توسعه و استقرار بیشتر هوش مصنوعی در سطح جهانی دارند.

منبع: وزارت نیرو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا