انقلاب صنعتی چهارمرباتیکصنعت هوشمند

مقایسه جایگاه رباتیک در صنعت ایران و اروپا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فاصله جایگاه رباتیک در صنعت ایران و اروپا بسیار زیاد است و متاسفانه هنوز صنعتگران و مدیران صنعتی نیروی کار انسانی را به رباتیک ترجیح می‌دهند.

صنعت در سالهای اخیر رشد چشمگیری در سراسر جهان داشته است و برای این رشد توجه خود را به بکارگیری ربات­ها در صنایع معطوف داشته است و تحقیقات گسترده درزمینه های مختلف کاربردهای ربات داشته است.

نقش موثر ربات ها در صنایع پیشرفته بر همگان کاملا واضح است. همچنین نقش ویژه ربات ها برای کار در درمحیط های خطرناک نظیر محیط های رادیاکتیو، شیمیایی، فضا، اعمال دریا و زمین از دلایل سرمایه گذاری روز افزون دراین زمینه به حساب می اید. در این مقاله به مقایسه جایگاه و نقض رباتیک در پیشرفت صنعت ایران و اروپا پرداخت هشده است:

جایگاه رباتیک در صنعت اروپا

اروپا با داشتن ۳۲٪ از بازارهای فعلی جهان از موقعیت قوی در زمینه رباتیک برخوردار است. رباتیک صنعتی حدود یک سوم بازار جهانی را در اختیار دارد ، در حالی که در بازار ربات های خدمات حرفه ای کوچکتر ، تولیدکنندگان اروپایی ۶۳ درصد از ربات های غیر نظامی را تولید می کنند. جایگاه اروپا در بازار ربات های داخلی و خدماتی سهم ۱۴ درصدی بازار را نشان می دهد و به دلیل اندازه فعلی ، این منطقه فعالیت اقتصادی بسیار کمی در اروپا نسبت به دیگر حوزه ها دارد.

از نظر جایگاه علمی در رباتیک ، اروپا همچنین دارای موقعیت جهانی قدرتمندی است. تنوع اروپا در علم  و پیشتاز بودن آن در زمینه رشته هایی مثل رباتیک. مکانیک و … باعث گسترش و رونق بسیار زیاد این حوزه در اروپا شده است.

از جمله حوزه های جدید مطرح شده در رباتیک ربات های لامسه ای. ربات های مجهز به هوش مصنوعی  و ربات های همکار  و .. است که در حال حاضر یکی از پیشگامان اصلی در این صنعت اروپا است.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در رباتیک

جایگاه رباتیک در صنعت ایران

اگر بخواهیم صادقانه به بررسی جایگاه رباتیک در ایران بپردازیم متاسفانه ، در حال حاضر وضعیت رباتیک در ایران اوضاع خوبی ندارد. ایران یکی از وارد کنندگان ربات های صنعتی است. و در چند ساله اخیر ارزهای زیادی از کشور خارج شد. و امروزه بیشتر کارخانه های کشور از ربات های صنعتی وارداتی استفاده می کنند. کارخانه هایی مانند فولاد، مواد غذایی و خودروسازی … جزو آن دسته از کارخانه هایی هستند که می توان گفت تماماً رباتیکی هستند. اما متاسفانه تمامی ربات های مشغول به کار در آن وارداتی است. و حتی کنترل، نصب و تعمیر آن به دست نیروهای غیر بومی انجام می شود.

نیاز اروپا به رباتیک

در یک فضای رقابتی جهانی ، اروپا نه تنها در برابر اقتصادهای با دستمزد پایین رقابت می کند ، بلکه دارای اقتصادهایی کاملاً خودکار است و با پیشرفت دهه ، استفاده از رباتیک در سراسر جهان افزایش می یابد. در نبرد رقابت ، بهره وری و پایداری ، رهبری در فناوری رباتیک تمایز اصلی خواهد بود.

بازارهای رباتیک به سرعت در حال تکامل هستند و رباتیک منبع اصلی مزیت رقابتی و ابزاری برای مقابله با چالش های اجتماعی و سرآمد در علم خواهد شد. اروپا برای حفظ و ایجاد موقعیت خود نیاز به اقداماتی یکپارچه و هماهنگ دارد. برای بهره گیری از نقاط قوت منطقه ای نیاز توجه ویژه به زنجیره تأمین کارآمد  است که برای ارائه محصولات و خدمات مقرون به صرفه باشد.

اروپا دارای بسیاری از داستان های موفقیت در زمینه رباتیک است: از بخش ربات های صنعتی که ستون فقرات اتوماسیون گرفته ، تا ربات های خدمات حرفه ای در کشاورزی ، تدارکات ، زیر آب ، در هوا ، ارائه تعمیر و نگهداری ، بازرسی ، دستکاری و بسیاری موارد دیگر.

بسیاری از  مشاغل برای بهبود بهره وری ، ایمنی ، امنیت و سلامتی به کار گیری رباتیک درکسب و کار خود را ضروری می دانند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

نیاز ایران در حوزه رباتیک

با اینکه از ورود رباتیک به زندگی بشری مدت زمان زیادی می گذرد اما هنوز فرهنگ پذیرش زندگی صنعتی در ایران به خوبی جا نیفتاده و قشری همچنان در ترس متضرر شدن از اتوماسیون صنعتی به سر برده و این موضوع برایشان نگران کننده است!هنوز موضوعات رباتیک در کشور چندان مورد توجه و استقبال قرار نگرفته و سرمایه گذاران اعتمادی به این حوزه ندارند. می توان به جرات گفت که ریشه حل این موضوعات در عدم داشتن چشم انداز و عدم تخصیص سرمایه به این حوزه بوده است.

دنیای امروز به سرعت در حال پیشرفت است و اگر همچنان صنایع ما به دنبال پیشرفت در کار خود از طریق رباتیکی کردن صنایع و اتوماسیون نباشند در آینده ای نه چندان دور متوجه ضررهایی به مراتب سنگین تر خواهند شد ، بنابر این باید با ایجاد فرهنگ زندگی صنعتی به پییشواز رباتیک رفت و در راستای ورود هر چه بیشتر این حوزه در صنعت اقدام کرد.

ما در گذشته نه چندان دور به علت اینکه تکنولوژی هنوز پیشرفت چشمگیری نکرده بود، قادر به ساخت ربات های پیشرفته نبودیم! اما با گذشت زمان، با پیشرفت در علوم مکاترونیک و کامپیوتر و مهیا شدن زمینه فرهنگی لازم، جهت پذیرش ربات ها از سوی مردم، شاهد روند پیشرفت هر چه سریع تر رباتیک و چشم اندازهای بسیار روشن تر آن شدیم.

  • مقایسه جایگاه رباتیک در صنعت ایران و اروپا

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا