حکمرانی و فناوریرباتیکصنعت هوشمند

طرح جدید چین برای استفاده بیشتر از ربات‌ها در صنعت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

چین برنامه اقدام جدیدی را منتشر کرده که بر اساس آن ۱۰ صنعت از ربات‌ها بیشتری در این صنایع استفاده خواهند کرد، زیرا این کشور پس از ثبت اولین کاهش جمعیت خود در شش دهه اخیر، در پی آن است تا بخش‌هایی از تولید تا کشاورزی را خودکار کند.

بر اساس «برنامه اقدام و اجرای ربات» که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و ۱۷ سازمان دولتی دیگر منتشر شد، پکن به کاربرد رباتیک در تولید، کشاورزی، لجستیک، انرژی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و خدمات سالمندان سرعت می‌بخشد.
هدف سیاست گذاران دستیابی به بیش از ۱۰۰ کاربرد رباتیک نوآورانه و بیش از ۲۰۰ مورد استفاده از آن است که در آن فناوری می‌تواند به کار گرفته شود، چین در تلاش است تا سال ۲۰۲۵ به یک قدرت رباتیک جهانی تبدیل شود.

اداره ملی آمار اعلام داشت این طرح پس از آن صورت گرفت که چین در سال گذشته تعداد مرگ و میر‌های بیشتری نسبت به تولد‌ها ثبت کرد و اولین باری بود که جمعیت این کشور پس از آزمایش اقتصادی جهش بزرگ مائو تسه تونگ که باعث قحطی گسترده در این کشور در دهه ۱۹۶۰ شد، کاهش یافت.

در بحبوحه عمیق شدن بحران جمعیتی که می‌تواند بر عرضه نیروی کار آینده چین تأثیر بگذارد، پکن در پایان سال ۲۰۲۱ یک برنامه پنج ساله ملی برای صنعت رباتیک منتشر کرد و متعهد شد که به حداقل رشد سالانه ۲۰ درصدی در فروش رباتیک دست یابد و میزان فروش کشور را و تراکم ربات را بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ دو برابر کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

چین از سال ۲۰۱۳ به مدت ۹ سال متوالی بزرگترین بازار ربات‌های صنعتی جهان بوده و طبق داده‌های اتحادیه صنعت ربات چین نیز یکی از بازار‌های با رشد سریع است. در سال ۲۰۲۱، حجم فروش ربات‌های صنعتی در چین به ۲۷۱ هزار دستگاه رسید که حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

با این حال، تراکم ربات، که بر اساس تعداد ربات‌ها در هر ۱۰ هزار کارگر تولیدی اندازه‌گیری می‌شود، اغلب به عنوان شاخص بهتری برای پذیرش اتوماسیون در صنعت تولید در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی رباتیک در سال ۲۰۲۲، تراکم ربات‌های تولیدی چین در سال ۲۰۲۱ به ۳۲۲ ربات در هر ۱۰ هزار نفر رسید که برای اولین بار از ایالات متحده پیشی گرفت و آن را در جایگاه پنجم قرار داد.

چین همچنان پس از کره جنوبی قرار دارد که با هزار ربات در هر ده هزار نفر در رتبه اول قرار دارد و پس از آن سنگاپور، ژاپن و آلمان قرار دارند.

مرکز تجاری و مالی چینی شانگ‌های نیز طرح مشابهی را برای تقویت صنعت اتوماسیون خود منتشر کرد، زیرا به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۵ به قطب صنعت رباتیک تبدیل شود.

هدف شانگ‌های برای افزایش صنعت رباتیک محلی به ۱۴٫۷۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵، ساخت ۱۰ برند ربات پیشرو در صنعت، ۱۰۰ سناریو کاربرد ربات معیار، ۲۰ کارخانه پیشرو و ۲۰۰ کارخانه هوشمند است.

شانگ‌های همچنین قصد دارد تراکم ربات‌های صنعتی خود را به ۱۰۰ واحد در هر ۱۰ هزار نفر افزایش دهد.

منبع: صداوسیما

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا