جدیدترین آمارها درباره فیس بوک
نویسنده : آدام کانل – کارشناس بازاریابی محتوا مترجم : امیر آل علی
فیس بوک حاصل تلاش جمعی از دانشجویان دانشگاه هاروارد است که در این بین، مارک زاکربرگ اکنون به عنوان مدیر آن فعالیت می کند. با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال و در اختیار داشتن مالکیت واتس اپ و اینستاگرام به عنوان دیگر غول های حوزه تکنولوژی، این شبکه روزهای بی نظیری را سپری می کند و به عنوان برندی بی رقیب تلقی می شود. در این زمینه اگرچه می توان از گزینه هایی نظیر یوتیوب و تیک تاک هم نام برد، با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آنها تنها یک برند بوده و مجموعه ای از چند شبکه محسوب نمی شوند. فیس بوک به عنوان پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی جهان، مورد توجه جدی کسب و کارها نیز قرار گرفته است. در این زمینه تنها زمانی می توانید تصمیمات درستی را داشته باشید که اطلاعات بهروزی را دریافت نمایید. به همین خاطر در ادامه جدیدترین آمارها و ترندهای این شبکه را بررسی خواهیم کرد.
۱-فیس بوک در جایگاه سوم رده بندی ترافیک سایت ها قرار دارد
فیس بوک پس از گوگل و یوتیوب بیشترین میزان ترافیک سایت را دارد. این امر در حالی است که در چند سال اخیر شایعاتی مطرح شده که این شبکه به خاطر اتهام سوء استفاده از اطلاعات کاربران، در حال از دست دادن مخاطبان خود است. بدون شک چنین تیترهایی به خاطر جنجالی بودن و جذابیت بالا، مورد استفاده بسیاری از رسانه ها قرار می گیرند. با این حال تنها منبع قابل اعتماد، داده های جهانی هستند که خلاف ادعای عمومی را به اثبات می رساند. درواقع فیس بوک نه تنها در مسیر نزولی قرار نگرفته، بلکه با سرعت بالا به دنبال کسب جایگاه های بالاتر است. در رتبه های بعدی نیز توییتر، اینستاگرام و ویکی پدیا قرار دارند.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
۲-بیش از نیمی از کاربران شبکه های اجتماعی در فیس بوک عضویت دارند
به طور دقیق، ۵۹ درصد از کاربران شبکه های اجتماعی در فیس بوک عضویت دارند. این آماری است که هیچ شبکه دیگری حتی نزدیک به آن نبوده و نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مالکیت اینستاگرام و واتس اپ در کنار سابقه بالای فعالیتی در این آمار تاثیر بسیاری را داشته است.
۳-فیس بوک دومین اپلیکیشن با بیشترین میزان دانلود است
در سال قبل فیس بوک موفق شد تا جایگاه دوم بیشترین دانلود در بین تمامی اپلیکیشن ها را به دست آورد. نکته جالب این است که در جایگاه نخست، شبکه اجتماعی تیک تاک قرار دارد که به نظر بسیاری از تحلیلگران، با توجه به رکوردشکنی ها باید شاهد رقیبی بسیار قدرتمند باشیم. درواقع دلیل اصلی تحریم این شبکه از سوی کشور آمریکا نیز تهدید این شبکه برای برندهای آمریکایی بوده و براساس شایعات، مارک زاکربرگ برای اولین بار این توصیه را داده است. در اپ استور فیس بوک جایگاه پنجم را به دست آورده و در گوگل پلی نیز سوم است. با این حال به صورت کلی، جایگاه دوم را به دست آورده است. در رتبه های دیگر واتس اپ، اینستاگرام، زوم و مسنجر فیس بوک قرار دارد.
۴- ۵۰۰ میلیون نفر به صورت روزانه در فیس بوک ویدئو مشاهده می کنند
اگرچه یوتیوب پادشاه اشتراک گذاری ویدئو در جهان محسوب می شود، با این حال در زمینه ویدئوهای تجاری، فیس بوک وضعیت به مراتب بهتری را دارد. درواقع تعداد فعالیت ها بیانگر آن است که فیس بوک مهمترین بستر اشتراک گذاری ویدئوهای تجاری محسوب می شود. در رتبه های بعدی نیز یوتیوب و اینستاگرام قرار دارند.
۵-فیس بوک یک شبکه مردانه است
به صورت کلی در دنیای شبکه های اجتماعی اگر تعداد دنبال کننده های آقا از بانوان بیشتر باشد، به آن شبکه در اصطلاح مردانه گفته می شود و عکس این موضوع نیز صادق است. با توجه به این امر که ۵۶ درصد از کاربران میلیاردی این شبکه، مرد هستند، طبیعی است که این بستر برای فعالیت برندهای آقایان، با شانس رشد بالاتری همراه باشد.
۶-بیشتر مخاطبان فیس بوک در رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند
اگرچه اکثر شبکه های اجتماعی در جذب نوجوانان و جوانان بهتر عمل کرده اند. با این حال این موضوع برای فیس بوک کاملا متفاوت بوده و رده سنی بالاتری را موفق شده اند تا به سمت خود جذب نمایند. همچنین نکته جالب این است که در جذب سالمندان، این شبکه به مراتب بهتر از سایرین عمل کرده است.
۷-هند بیشترین کاربر فیس بوک را در اختیار دارد
اگرچه انتظار می رود که یک شبکه در کشور خود بیشترین محبوبیت را داشته باشد، با این حال برای فیس بوک بازار اصلی کشور هند است. در این زمینه ارتباط نه چندان مناسب دو کشور هند و چین، باعث شده است تا شبکه های چینی در این کشور نفوذی نداشته باشند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هند دومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می شود. در حال حاضر تعداد کاربران هندی فیس بوک، ۳۴۰ میلیون نفر است. در رتبه های بعدی آمریکا با ۲۰۰ میلیون و اندونزی با ۱۴۰ میلیون نفر قرار دارند.
۸- ۹۸ درصد از کاربران فیس بوک با گوشی های هوشمند خود متصل می شوند
با توجه به راحتی استفاده از گوشی های هوشمند و تمایل به چک کردن مداوم صفحات، دیگر استفاده از سیستم هایی نظیر لپ تاپ و رایانه های خانگی جذابیت لازم را ندارد. آمارها نیز حاکی از آن است که ۹۸ درصد از کاربران فیس بوک از گوشی های خود برای اتصال به این شبکه استفاده می کنند. این آمار به خوبی بیانگر آن است که اگر خواهان ایجاد و یا رشد یک شبکه اجتماعی هستید، باید نسبت به نمایش خوب سایت در گوشی های هوشمند و طراحی یک اپلیکیشن جذاب، توجه ویژه داشته باشید.
۹-کاربران فیس بوک ماهانه ۷۶۹ دقیقه را صرف فیس بوک می کنند
درواقع نرخ فعالیت کاربران در فیس بوک با اختلافی معنادار در رتبه نخست قرار دارد. در رده های بعدی تیک تاک با ۴۹۸ دقیقه، جایگاه دوم را به دست آورده است. آمار باقی گزینه ها نیز به صورتی است که بعید به نظر می رسد تهدیدی برای فیس بوک وجود داشته باشد. با این حال با توجه به نوظهور بودن تیک تاک، ممکن است این شبکه بتواند در چند سال آینده، فاصله خود را با فیس بوک به حداقل برساند.
۱۰- ۹۳ درصد از بازاریاب ها از فیس بوک استفاده می کنند
با توجه به این امر که فیس بوک پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی جهان محسوب می شود و امکانات متنوعی را برای کسب و کارها ایجاد کرده است، زمینه فعالیت بازاریاب ها کاملا مهیا است. آمار این شبکه با مشارکت ۹۳ درصدی، فوق العاده بوده و در رتبه های بعدی اینستاکرام با ۷۸ درصد، لینکدین با ۶۱ درصد و یوتیوب با ۵۵ درصد قرار دارد.
۱۱-به طور متوسط هر کاربر در طول ماه بر روی ۱۲ تبلیغ کلیک می کند
یکی از بخش های بسیار جذاب فیس بوک، قابلیت تبلیغاتی آن است که براساس آمارها هر کاربر به طور متوسط در ماه بر روی ۱۲ تبلیغ کلیک می کند که این موضوع بیانگر مشارکت مناسب کاربران است. نکته جالب دیگر این است که زنان به تبلیغات توجه بیشتری را نشان می دهند و متوسط کلیک ماهانه آنها ۱۵ است.
۱۲- ۳۶ درصد از کاربران از فیس بوک به عنوان پایگاه اخبار استفاده می کنند
پیگیری اخبار در شبکه های اجتماعی به مراتب جذاب تر از مراجعه به سایت های مختلف است. در این زمینه آخرین آمارها بیانگر آن است که ۳۶ درصد از کاربران از فیس بوک برای پیگیری اخبار استفاده می کنند. همچنین ۷۸ درصد از کاربران نیز از این شبکه برای پیدا کردن محصولات نیز استفاده می کنند. این دو آمار در مقایسه با سایر شبکه ها، بهتر بوده و در رتبه بعدی یوتیوب و توییتر قرار دارند.
۱۳- ۹ صبح ساعت طلایی فیس بوک است
جدیدترین آمارها حاکی از آن است که بیشترین تعداد پست ها در ساعت ۹ صبح گذاشته می شود. در رده های بعدی ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر و ۳ تا ۴ بعد از ظهر قرار دارد. این امر در حالی است که بسیاری از افراد تصور می کنند، بهترین زمان برای پست گذاری شب ها است.
منبع: فرصت امروز