جدیدترین آمارها درباره تیک تاک
نویسنده : آدام کانل – کارشناس بازاریابی محتوا مترجم : امیر آل علی
بدون شک تا پنج سال قبل، کمتر کسی تصور می کرد که کشور چین بتواند شبکه ای را معرفی نماید که در سایر کشورها نیز بسیار محبوب شود. درواقع امروزه کمتر کسی را می توان مشاهده کرد که نام تیک تاک را نشنیده باشد و این شبکه به قدری محبوب و قدرتمند است که حتی تحریم های آمریکا نیز نتوانسته منجر به توقف رشد آن شود.
درواقع سریع ترین رشد تاریخ، به این شبکه اختصاص دارد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، دلیل موفقیت بالای تیک تاک به این خاطر است که تمرکز خود را بر روی ارسال ویدئوهای کوتاه قرار داده که براساس آمارها، جذاب ترین نوع محتوا محسوب می شد و در این مسیر امکانات لازم را نیز در اختیار افراد قرار داده است.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
با توجه به این امر که امروزه شبکه های اجتماعی بستری بسیار مهم برای اقدامات تبلیغاتی محسوب می شود، آگاهی از جدیدترین آمارها، در تصمیمات و استراتژی های بازاریابی نقش حیاتی خواهد داشت. در این راستا جدیدترین آمارهای تیک تاک را بررسی خواهیم کرد.
۱-تیک تاک هفتمین شبکه پرکاربر جهان است
در این زمینه نکته بسیار قابل توجه این است که تیک تاک فعالیت جهانی خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده و در این مدت زمان کوتاه، بسیار محبوب شده است. در حال حاضر آنها ۷۳۲ میلیون کاربر دارند که هنوز اختلاف زیادی با رده های بعدی وجود دارد. درواقع در رده های بعدی وی چت، مسنجر فیس بوک و اینستاگرام قرار دارند که آنها بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر دنبال کننده را در اختیار دارند. با این حال با حفظ آمارهای حال حاضر و عدم تغییر خاص در آمار رقبا، تیک تاک می تواند در کمتر از پنج سال آینده، خود را به جایگاه چهارم برساند و به مهمترین رقیب سه شبکه اصلی (فیس بوک، یوتیوب و واتس اپ) تبدیل شود.
۲-آمریکا دومین بازار بزرگ تیک تاک است
اگرچه همواره احتمال جاسوسی دولت چین از اطلاعات کاربران آمریکایی به عنوان بهانه ای برای تحریم تیک تاک معرفی شده است، با این حال با بررسی آمارها می توان دلیل دیگری را پیدا کرد که باید آن را علت اصلی در نظر گرفت. درواقع تیک تاک در آمریکا به عنوان مهد شبکه های اجتماعی محبوب جهان، به سرعت در حال گسترش است و تعداد مخاطبان آن بین سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، بیش از دو برابر شده است.
درواقع آمریکا دومین بازار پرجمعیت این شبکه محسوب می شود که با توجه به تحریم های آمریکا، این موضوع در نوع خود بسیار جالب است. در رده های بعدی نیز اندونزی با ۲۲ میلیون کاربر و روسیه با ۱۶ میلیون کاربر قرار دارند. در رابطه با کشور اندونزی نکته جالب این است که در آمار بازارهای اصلی اکثر شبکه های اجتماعی، این کشور جزو پنج مورد اصلی است.
در این رابطه بزرگ ترین مشکل حال حاضر تیک تاک، روابط نه چندان مناسب دو کشور چین و هند است. این امر باعث شده است تا بازار دومین کشور پرجمعیت جهان را از دست بدهد. با این حال اگر بتواند سیاستی را پیدا کند که علی رغم مشکلات، درست به مانند تجربه کشور آمریکا بتواند بازار را به دست آورد، بدون شک تیک تاک می تواند انقلابی جدید را در زمینه جذب مخاطب ایجاد نماید و تمامی تحلیل ها را نابود نماید.
۳-تیک تاک موفق ترین شبکه اجتماعی در زمینه جذب نوجوانان است
۲۵ درصد مخاطبان تیک تاک در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند. این امر در حالی است که هیچ شبکه دیگری موفق نشده است تا این گروه سنی را تا به این اندازه به سمت خود جذب نماید. نکته جالب این است که در رده بعدی، گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال با ۲۲ درصد، قرار دارد. به همین خاطر نیز این شبکه موفق شده است تا برای نخستین بار در تاریخ، بیشتر مخاطبان خود را از رده سنی پایین به دست آورد.
۴-هر کاربر به طور متوسط ماهانه ۱۳ ساعت از زمان خود را در این شبکه سپری می کند
در رابطه با فوق العاده بودن این آمار تنها کافی است بدانید که آمار اینستاگرام تنها ۱۰ ساعت در ماه است. این موضوع به خوبی بیانگر آن است که تیک تاک شبکه ای جذاب تر محسوب می شود. با این حال نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تیک تاک کاملا جدید محسوب می شود و طبیعی است که جذابیت اولیه بالایی را داشته باشد. با این حال از عمر فعالیت اینستاگرام بیش از ۱۰ سال میگذرد و طبیعی است که جذابیت آن کاهش پیدا کرده باشد. در این رابطه اگرچه اینستاگرام تلاش کرده است تا با قابلیت ریلز، به نوعی با تیک تاک مقابله کند، با این حال واقعیت این است که کپی برداری از طرح هایی که به خوبی جواب داده اند، ابدا نتایج مشابه را به همراه نخواهد داشت.
در این زمینه ممکن است تصور کنید که قابلیت استوری اینستاگرام اگرچه تقلیدی از اسنپ چت بوده است، با این حال آمارهای آن به مراتب بهتر بوده و این یک پارادوکس محسوب می شود. با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسنپ چت از قابلیت استوری خود به خوبی استفاده نکرد و اینستاگرام با درک ضعف های موجود، توانست تا بهترین استفاده ممکن را داشته باشد. درواقع اگر تیک تاک هم در زمینه تولید ویدئوهای کوتاه، موفق ظاهر نمی شد، طبیعی بود که طرح ریلز بتواند انقلابی را به مانند استوری به همراه داشته باشد. به همین خاطر اینستاگرام برای مقابله با این رقیب پرقدرت و تازه نفس، نیاز دارد تا طرحی جدید و نوآورانه ارائه دهد.
۵-تیک تاک یک شبکه مردانه محسوب می شود
برخلاف بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پینترست که درصد کاربران زن بیشتر از مردان است، تیک تاک کاملا متفاوت بوده و ۵۱ درصد کاربران آن را آقایان تشکیل می دهد. نکته جالب این است که این شبکه کمترین اختلاف بین درصد مردان به زنان را نیز دارد. این امر در حالی است که در بین مطرح ترین شبکه های مردانه، فیس بوک با ۵۶ و ردیت با ۵۹ درصد قرار دارند که خود شکاف جنسیتی بیشتری را نشان می دهد.
به صورت کلی از این آمار می توان نتیجه گرفت که تیک تاک به خوبی توانسته تا نظر هر دو گروه را به دست آورد و این موضوع قابل تحسین است. با این حال با گسترش بیشتر، این احتمال وجود دارد که شاهد حضور گسترده این شبکه در کشورهایی باشیم که این تعادل را برهم خواهد زد. با این حال براساس پیش بینی تحلیلگران، با توجه به جذابیت این شبکه برای هر دو گروه جنسی، بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.
۶-تیک تاک رکورددار بیشترین دانلود در سال ۲۰۲۰ است
در سال گذشته تیک تاک درست به مانند سال قبل موفق شد تا عنوان بیشترین میزان دانلود را در بین تمامی اپلیکیشن ها را به دست آورد. در رتبه های بعد فیس بوک، واتس اپ و زوم قرار گرفته است. در رابطه با بازی ها نیز شاهد یک اتفاق جالب بوده ایم. free fire در نخستین سال انتشار خود موفق شد تا عنوان بیشترین میزان دانلود را به دست آورد. این امر در حالی است که این آمار در سال قبل در اختیار among us بوده است.
۷-تیک تاک پنجمین عنوان با بالاترین سرچ در یوتیوب است
اگرچه با توجه به این امر که تیک تاک رقیب یوتیوب محسوب می شود، با این حال محبوبیت ویدئوها در این شبکه نیز بسیار بالا بوده و بسیاری از افراد ویدئوها و واکنش افراد مختلف به جدیدترین تیک تاک ها را مشاهده می کنند. درواقع این مسئله باعث شده است تا شاهد ظهور پدیده ای جدید به نام واکنش دهنده ها باشیم که نسبت به کلیپ های مختلف، نظر و واکنش خود را نشان می دهند و بسیار محبوب هستند.
۸-تیک تاک رتبه دوم بیشترین زمان صرف شده از سوی کاربران را دارد
اگر آمارهای جهانی در رابطه با متوسط زمان صرف شده کاربران در شبکه های مختلف را مشاهده کنید، تیک تاک در جایگاه دوم قرار دارد. نکته جالب این است که این شبکه حتی از یوتیوب و نتفلیکس هم آمار بهتری را دارد.
۹-رشد سال گذشته تیک تاک ۱۲۳ درصد بوده است
در این آمار شیوع جهانی ویروس کرونا هم از جمله عوامل بسیار مهم بوده است. در طول تاریخ هیچ شبکه ای موفق نشده تا در یک سال، چنین آماری را به دست آورد. همین امر نیز باعث شده است تا بسیاری از برندهای مطرح جهان نظیر مایکروسافت، به دنبال خرید آن باشند. با این حال بعید است که مدیران این برند با توجه به آینده بسیار خوبی که پیش روی تیک تاک است، چنین اقدامی را انجام دهند.
۱۰-چارلی دی آملیو پرمخاطب ترین کاربر تیک تاک است
با بیش از ۱۲۰ میلیون دنبال کننده، این کاربر در دو سال اخیر عنوان پرمخاطب ترین را دست آورده است. با این حال در زمینه درآمدی، این شبکه در مقایسه با یوتیوب و اینستاگرام به مراتب ضعیف تر بوده و بالاترین درآمد به کاربری با نام آدیسون اختصاص دارد که تنها ۵ میلیون دلار بوده است. به همین خاطر نیز این شبکه باید در سال های آینده به دنبال راهکارهای متنوعی برای افزایش درآمد کاربران حرفه ای خود باشد.
۱۱-بالاترین میزان نرخ تعامل به این شبکه اختصاص دارد
برای بسیاری از افراد، نرخ تعامل تنها آمار قابل اعتماد برای سنجش موفقیت کاربر محسوب می شود. درواقع این موضوع بیانگر آن است که تا چه حد موفق شده اید تا رابطه دو طرفه با مخاطبان خود داشته باشید. درواقع یکی از بدترین حالت ها این است که دنبال کننده ها تنها شاهد اقدامات باشند و تنها تعامل آنها لایک کردن محسوب شود. با این حال آمارها در رابطه با نرخ تعامل تیک تاک، به مراتب بهتر از سایر شبکه ها بوده و این موضوع بیانگر امکانات مناسب آن برای ایجاد تمایل به ارتباط افراد با یکدیگر است.
در آخر نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که علی رغم تمامی آمارهای فوق العاده، این شبکه در جذب برندها ضعیف عمل کرده و لازم است تا برنامه ای برای فعالیت تجاری و حضور برندهای مختلف داشته باشد که خود در افزایش درآمدزایی آن تاثیر بسزایی را خواهد داشت.
منبع: فرصت امروز