بررسی ۱۰ مورد از موثرترین تکنیک های جذب سرمایه برای پروژههای Web.3
اگر موفق شدهاید یک ایده جدید در زمینه نسل سوم وب را به یک طرح تجاری قابل اجرا دربیاورید، به شما تبریک میگوییم. البته این خان اول بود و هماکنون چالشبرانگیزترین مسئله برای شما معرفی ایده به سرمایهگذاران است. سرمایهگذاران هر سال هزاران طرح استارتآپی را میبینند و بین آنها تنها از چند پروژه منتخب حمایت میکنند. این بزرگترین چالش راهاندازی استارتآپ است، اما تکنیک های جذب سرمایه Web.3 به شما در غلبه بر این موانع کمک خواهد کرد.
اهمیت نحوه معرفی پروژه به سرمایهگذار
مهم نیست که پروژه شما چقدر نوآورانه و منحصربهفرد باشد، اگر نتوانید سرمایهگذاران را جذب کنید، احتمالا در روند راهاندازی و توسعه به مشکل بر خواهید خورد. سرمایهگذاران خوب، کورکورانه و بدون انجام بررسی، به پروژه و ایده شما باور پیدا نمیکنند. شما باید ثابت کنید که سرمایهگذاری در استارت آپ شما برای آنها مفید خواهد بود و بازدهی خوبی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که افزایش و جذب سرمایه نیاز به ارائه چشمانداز پروژه شما دارد تا سرمایهگذاران را متقاعد کند که از ایده شما حمایت کنند.
دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰
تکنیک های جذب سرمایه برای پروژه Web.3
ارائه ایده به سرمایهگذاران کار آسانی نیست، اما هیچ چاره دیگری نیز وجود ندارد. اگر دنبال جذب سرمایه زیاد هستید، باید این مرحله را طی کنید. در ادامه لیستی از ویژگیهایی که باید در ارائه استارتآپ خود در نظر بگیرید تا ایده شما را از سایرین متمایز کند، نوشتهایم:
داستان سرایی
داستانها بهتر از هر چیز دیگری طرفدار دارند. بسیاری از بنیانگذاران شرکتهای بزرگ معمولا با به اشتراک نگذاشتن سابقه شخصی خود و چگونگی پیدایش شرکت، اشتباه بزرگی مرتکب میشوند. تاریخچه قانعکنندهای از توسعه کسبوکار شما، بنیانگذاران آن و اینکه چگونه مشکل را کشف کردید و به راه حل آن دست یافتید، توجه بیشتری را به پروژه شما جذب میکند.
روشهای مختلف ارائه
انواع روشهای ارائه را امتحان کنید تا بتوانید مطالب مفیدی را که در ظاهر آسان باشد، اما به اندازه کافی جزئیات برای توضیح ایده پروژه داشته باشد را ارائه دهید. بهترین ایده این است که هم یک ارائه کوتاه استارت آپی داشته باشید که از ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نبرد و هم نسخه کاملتری برای ارائه داشته باشید که حاوی تمام جزئیاتی باشد که دوست دارید سرمایهگذاران بدانند.
نقشها و مسئولیتهای تیم بنیانگذار
سرمایهگذاران باید متوجه شوند که تیم موسس شما از افراد مناسب تشکیل شدهاست و هر یک از اعضا کاملا با نقش خود مطابقت دارد. هنگام معرفی تیم خود، فراتر از معرفی اشخاص و سمت آنها توضیح دهید. مثلا توضیح دهید که چرا شخصی یک متخصص فنی درجه یک است و چرا او فرد مناسبی برای رهبری تیم فنی است. به سرمایهگذاران بگویید که چرا این تیم خاص را گرد هم آوردهاید، چگونه برنامهریزی میکنید تا یک استراتژی ورود به بازار ایجاد کنید و همچنین نقشه راه پروژه خود را توضیح دهید.
شما باید سرمایهگذاران را متقاعد کنید که کارشناسان شما قادر به ایجاد، تبلیغ و فروش محصول هستند. این را با مطالعات موردی، نکات بازاریابی موثر و نظرات مشتریان خود ثابت کنید.
جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
مزایای رقابتی
تشریح مزیتهای رقابتی شما نیز بخشی ضروری از ارائه استارتاپ برای جذب سرمایه است. شما باید نشان دهید و توضیح دهید که چرا محصول یا خدمات شما بهترین در بازار است و تفاوت شما با سایر رقبا چیست.
پیشینه سرمایهگذاران
این مهم است که قبل از ارائه، در مورد سابقه و تخصص سرمایهگذاران احتمالی خود تحقیق کنید. آنها ممکن است به حوزه خاصی از یک شرکت یا مرحله خاصی از توسعه یا پروژهای که هدف خاصی را دنبال میکند علاقهمند باشند. این اطلاعات به شما کمک میکند تا بفهمید سرمایهگذاران دنبال چه چیزی هستند و چه چیزی باید به آنها پیشنهاد دهید تا معامله را تضمین کنید.
ارائه دلایل محکم
گفتن جمله “پروژه ما منحصر به فرد است” بدون ارائه مدرک بیمعنی است. از سوی دیگر با بیان اینکه با راهاندازی پروژه خود ۲۷ میلیون دلار درآمد کسب کردهاید، جزئیات و مستنداتی را ارائه میدهد که ادعای شما را اثبات میکند.
هر چه دلایل بیشتری داشته باشید که موفقیت فعلی و بالقوه شما را ثابت کند، اعتماد سرمایهگذاران به شما بیشتر و حمایت آنان از پروژه شما آسانتر خواهد بود. حتی اگر ارقام شما کوچک هستند، در مورد آنها صحبت کنید و توضیح دهید که چگونه موفق به دستیابی به آنها شدهاید.
جذب مشتری
یکی دیگر از مولفههای حیاتی در راهاندازی استارتاپ شما، جذب مشتری است. چگونه میخواهید مشتری جذب کنید؟ چگونه میزان جذب مشتری خود را اندازهگیری میکنید؟ هزینههای جذب مشتری را به راحتی میتوان از روی امور مالی شما محاسبه کرد. بنابراین بهتر است دقیقا به سرمایهگذاران توضیح دهید که چگونه مشتریان آینده را جذب خواهید کرد، در کدام کانالها تبلیغ خواهید کرد و از چه ابزارهایی استفاده خواهید کرد. در خصوص مشتری تحقیقات انجام دهید و پروفایل مشتری خود را ایجاد کنید تا به سرمایهگذاران ایده روشنی از مشتریان خود ارائه دهید.
انتظارات مالی دقیق
به سرمایهگذاران نگویید که به “یک میلیون دلار یا شاید یک و نیم میلیون دلار” نیاز دارید. این اختلاف بسیار بزرگ است. عدم ارائه ارقام مشخص به سرمایهگذار این را میگوید که شما دقیقا نمیدانید چقدر پول نیاز دارید. بنابراین، باید دقیقا بدانید که برای بهدستآوردن نتایج مورد نظر به چه میزان سرمایه نیاز دارید. این نشان میدهد که شما اهدافی را تعیین کردهاید، میدانید چگونه آنها را به دست آورید و پول سرمایهگذار را بیهوده دریافت نمیکنید.
مدل درآمد
سرمایهگذاران میخواهند بدانند که چگونه میتوانید از ایدهتان درآمدزایی کنید، بنابراین ارائه یک مدل درآمد متقاعدکننده را فراموش نکنید.
این مدل باید شامل موارد زیر باشد:
- بستهبندی محصولات مختلف
- مشخص کردن زمان دریافت هزینهها (ماهیانه، سالانه یا یکبار هزینه میگیرید)
- امتیاز قیمتگذاری اولیه
- همچنین، هنگامی که یک استارتآپ را راه اندازی میکنید، توضیح کوتاهی از ارتباط این مدل با اهداف درآمد سالانه اضافه کنید.
نمونهای از یک طرح ایده کسبوکار
در زیر یک الگوی ایده Web.3 وجود دارد که می توانید از آن برای به اشتراکگذاشتن ایده خود با سرمایهگذاران استفاده کنید:
۱) (طرح/شروع/رشد) شرکت شما (نام پروژه خود را بیان کنید)
۲) ایده شما چه خواهد بود (وب سایت؟ فروشگاه آنلاین؟ موبایل/برنامه وب؟)
۳) برای چه کسی طراحی خواهد شد (مخاطب هدف خود را در اینجا شرح دهید)
۴) اهداف پروژه (نوشتن خلاصه پروژه، هدف از آن، اینکه چه کاری برای مخاطب هدف و غیره انجام میدهد)
۵) چرا پروژه شما منحصربهفرد است (توضیح دهید که ایده محصول شما به طور متفاوت یا منحصربهفرد چه کاری انجام میدهد یا چرا مردم به آن نیاز دارند)
اینها اطلاعات مهمی هستند که سرمایهگذاران میخواهند درباره آنها بدانند. شما میتوانید با افزودن اطلاعات مربوط به پروژه، مخاطبان هدف، اعضای تیم، اهداف پروژه و سایر جزئیات، این الگو را به دلخواه خود تهیه کنید.
جمعبندی
هنگام جستجوی سرمایهگذار، هرگز نمیدانید چه زمان به موفقیت دست پیدا میکنید، پس به تلاشتان ادامه دهید. تا زمانی که ایده خود را به عموم ارائه نکنید، ارزیابی اینکه ایده شما چقدر خوب است غیرممکن است. صبور باشید، پشتکار داشته باشید. هر ارائه، مهارتها و دانش بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد که به شما کمک میکند بودجه مورد نیاز پروژه خود را جذب کنید. در این مقاله تلاش کردیم تکنیک های جذب سرمایه برای پروژه Web.3 را که به شما کمک میکند، برایتان گردآوری کنیم. تجربه شما در پیدا کردن سرمایهگذار و اسپانسر چیست؟ به نظر شما چه نکات دیگری باید رعایت شوند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: ارزدیجیتال
بررسی ۱۰ مورد از موثرترین تکنیک های جذب سرمایه برای پروژههای Web.3