تولید محتوای موفق با رعایت ۷ اصل فیلم های ترسناک
نویسنده : دانا هرا مترجم : امیر آل علی
یکی از ژانرهای بسیار پرطرفدار سینمایی، فیلم های ترسناک است. دلیل این امر نیز به این خاطر است که در این نوع از فیلم ها، حس ترس و کنجکاوی به طور همزمان تشدید می شود. در زمینه نکات آموزشی فیلم ها برای بازاریابی، موارد متعددی بیان شده است. با این حال به صورت تخصصی در رابطه با یک ژانر سینمایی، صحبتی نشده است. در این مقاله قصد داریم تا هفت اصل فیلم های ترسناک که می تواند تولید محتوای شما را بهبود بخشد، بررسی نماییم.
جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
۱-فضاسازی داشته باشید
در یک فیلم ترسناک لوکیشن، دیالوگ ها و به صورت کلی همه چیز در خدمت هدف اصلی (ایجاد حس ترس) است. این امر باعث می شود تا آمادگی ذهنی لازم برای هدف اصلی، شکل گیرد. درواقع اگر شما بدون مقدمه وارد یک صحنه ترسناک شوید، بدون شک واکنش به مراتب کمتری را خواهید داشت.
این موضوع نکته ای است که کمتر در بازاریابی مورد توجه قرار می گیرد. درواقع شما هم باید به همین شکل مخاطب را آماده نمایید تا به هدف موردنظر خود دست پیدا کنید. در این زمینه روش کار به نوع محتوا وابسته است. برای مثال اگر در زمینه نوشتن متن (بلاگینگ) فعالیت دارید، تنها ابزار شما لحن خواهد بود. با این حال در محتواهای ویدئویی، فضا برای اقدامات متنوع تری وجود دارد.
درواقع شما قبل از هر اقدامی باید نسبت به نحوه واکنش و احساسات مخاطبان خود تصمیم بگیرید، در غیر این صورت نمی توانید از بازارها و امکانات خود در جهت هدف، استفاده نمایید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که منظور این نیست که مخاطب خود را وحشت زده کنید. نوع احساس کاملا به نیاز و سلیقه خودتان بستگی دارد. برای مثال در زمینه فروش لوازم ایمنی، حس ترس بسیار کاربردی خواهد بود. با این حال این موضوع ممکن است در هر صنعتی کاربرد لازم را نداشته باشد.
دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰
۲-از احساسات کمک بگیرید
تصور کنید که در حال تماشای فیلمی ترسناک هستید که در آن شخصیت اصلی هیچ وحشتی را از خود بروز نمی دهد. تحت این شرایط طبیعی است که این حس به شما نیز منتقل نخواهد شد. در این رابطه فراموش نکنید که فیلم ترسناک تنها تصاویر شما را وحشت زده نمی کند و تلاش می شود تا از حس های دیگر نیز استفاده شود. نمونه بارز آن را می توان در صداها مشاهده کرد. در این رابطه شما نیز باید در تولید محتوای خود به دنبال استفاده حداکثری از حواس پنجگانه باشید. با این اقدام می توانید تاثیرگذاری اقدام خود را افزایش دهید.
۳-مخاطب را درگیر نمایید
در یک فیلم ترسناک مخاطب به خوبی می داند که شاهد یک داستان است و از کادر تلویزیون، هیچ گونه خطری برای وی وجود نخواهد داشت. با این حال هیچ فردی نمی تواند در برابر یک فیلم ترسناک خوب، مقاومت نماید و حس ترس نداشته باشد. دلیل این امر به این خاطر است که سناریو به نحوی نوشته می شود که مخاطب خود را در بطن داستان حس می کند و خود را به جای شخصیت ها می گذارد. در زمینه تولید محتوا نیز شما باید در تلاش برای این موضوع باشید که مخاطب خود را مخاطب مفهوم شما حس نماید. برای مثال یکی از تبلیغات تاثیرگذار در زمینه کفش، نمایش پرستاری بوده است که در طول روز به خاطر استفاده از یک کفش غیراستاندارد، با فشار زیادی مواجه شده و همین امر باعث می شود تا نتواند کودکان خود را به پارک ببرد. با این حال پس از خرید یک کفش مناسب، همه چیز دگرگون می شود. درواقع تصویرسازی شما باید پر از جزییات باشد و درک آن تا حد امکان ساده شود. بدون شک یک داستان بیش از حد عجیب که افراد تجربه آن را نمی توانند تصور کنند تاثیرگذاری کمی را هم خواهد داشت. درواقع لازم است تا شما خودتان را در مقام خواننده قرار دهید. با این اقدام متوجه بسیاری از اقدامات لازم خواهید شد.
۴-نقطه اوج داشته باشید
یکی از آمارهای جالب در رابطه با تبلیغات این است که منطقی بودن، شانس فروش پایینی را برای شما به همراه خواهد داشت. با این حال اگر بتوانید احساسات مخاطب را برانگیزید، شاهد انقلابی در زمینه فروش خود خواهید بود. در این رابطه توصیه می شود که کار خود را آرام شروع نمایید تا آمادگی لازم شکل گیرد. با این حال شما باید نقطه اوجی داشته باشید تا از انتقال تاثیر مورد نظر خود اطمینان پیدا کنید.
تعیین این نقطه، معمولا کمی قبل از پایان کار است. با این حال در این زمینه ممکن است حتی نقطه اوج، اواسط کار هم باشد. این امر کاملا به موضوع، سبک کاری و سناریو وابسته خواهد بود. یک نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک فیلم ترسناک خوب صرفا بر روی احساسات تکیه نمی کند و ذهن را نیز به خوبی درگیر می نماید. این موضوع نکته ای است که شما باید در اقدامات بازاریابی خود نیز مورد توجه قرار دهید. درواقع در کنار درگیر کردن ذهن، احساسات را نیز نشانه بگیرید.
۵-تنها به یک مورد محدود نباشید
در یک فیلم ترسناک شما المان های متنوعی را برای ترسیدن مشاهده خواهید کرد. درواقع این امر یک واقعیت است که درجه ترس افراد یکسان نیست. برای مثال ممکن است عنکبوت برای برخی از افراد بسیار ترسناک باشد و برخی دیگر نسبت به آن کاملا بی تفاوت باشند. با این حال این نکته را نیز فراموش نکنید که شما در بهترین حالت هم نمی توانید نظر همگان را به سمت خود جلب نمایید. به همین خاطر استراتژی کم ریسک این است که یک هدف اصلی که محبوبیت جهانی را دارد انتخاب نمایید و در آن به شکلی حرفه ای اقدام نمایید.
درواقع شما می توانید برای جذب حداکثری، المان های دیگری را نیز اضافه نمایید. با این حال این امر نباید وحدت کار را نابود نماید. در این زمینه شما باید به خوبی نسبت به این موضوع به آگاهی برسید که مخاطب شما چه سلیقه ای دارد؟ برای مثال یکی از ترس های همیشگی افراد، ترس از اجنه است. به همین خاطر نیز در بسیاری از فیلم های ترسناک، شاهد تمرکز بر روی این موضوع هستیم. شما نیز باید به این درک برسید که چه چیزهایی در مرکز توجه مخاطبان شما قرار دارد. در این زمینه آگاهی بسیار مهم است. درواقع ایده سگی که به یک زامبی تبدیل شده است، ابدا ترسناک نخواهد بود. درواقع درصد بسیار کمی از افراد از سگ می ترسند و این موضوع ابدا کارایی لازم را ندارد. به همین خاطر، یک انتخاب اشتباه می تواند تمامی تلاش ها و توصیه ها را بی نتیجه نماید.
۶-از استراتژی تعلیق استفاده نمایید
تعلیق به این معناست که مخاطب بداند یک اتفاقی قرار است رخ دهد با این حال زمان آن قابل حدس نخواهد بود. این موضوع کنجکاوی برای دنبال کردن داستان را به همراه دارد. شما نیز باید از این تکنیک در تولید محتوای خود استفاده نمایید. در صورت عدم توجه به این موضوع، مخاطب ممکن است مدت ها قبل از نقطه اوج، همه چیز را رها کند. در این زمینه بیش از حد معطل گذاشتن نیز اثر منفی دارد. در این زمینه شما می توانید به محض پاسخ دادن به یک سوال، موردی جدید را مطرح نمایید تا ذهن همچنان درگیر و کنجکاو باقی بماند.
۷-مخاطب را به اشتباه بیندازید
اگر میخواهید یک موضوع به بهترین شکل در ذهن مخاطب برای مدت ها باقی بماند، استفاده از تضاد بسیار کاربردی خواهد بود. درواقع این امر که مخاطب در انتظار یک رخداد باشد ولی با عکس آن مواجه شود، لحظه ای شوکه کننده است. برای مثال همه ما در فیلم های ترسناک با این صحنه مواجه شده ایم که انتظار وقوع یک فاجعه را داریم و یا قاتل را پیدا کرده ایم. با این حال داستان برخلاف انتظار جلو می رود. در این زمینه شما نیز می توانید از این موضوع در تولید محتوای خود استفاده نمایید.
منبع: فرصت امروز