امنیت اطلاعاتحکمرانی و فناوری

تولیدکنندگان نفت، زیر تیغ حملات فیشینگ

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در بحبوحه سقوط تاریخی بهای نفت ناشی از کاهش تقاضا و شیوع گسترده ویروس کرونا، حملات فیشینگ به یکی دیگر از مشکلات و بحران های پیش روی تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان علاوه بر بحران های ناشی از افت شدید قیمت نفت و کاهش چشمگیر تقاضا، با بحران دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که آن نیز حملات فیشینگ و سایبری از سوی منابع ناشناس است.

تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان که با رکود اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا، افت شدید قیمت نفت و کاهش تقاضا مواجه شده‌اند، هم اکنون با چالش جدیدی که توسط مجرمان سایبری به وجود آمده است روبه رو شده‌اند.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت arstechnica آمده است، این مجرمان سایبری با ترتیب دادن حملات پیچیده ای فیشینگ که به صورت کاملاً قانونی به نظر می رسد، شرکتهای فعال در صنعت انرژی به‌خصوص در ایالات متحده را مورد هدف قرار می دهند تا بدین ترتیب اطلاعات حیاتی و محرمانه آنها را به سرقت ببرند.

به گفته بسیاری از کارشناسان امنیتی مجرمان سایبری با این حملات که تحت عنوان اسپیر فیشینگ (Spearphishing) از آنها یاد می شود، سعی دارند با ارسال ایمیل‌های فیشینگ و نصب تروجان و بدافزار در شرکت های نفتی سرقت داده های ارتباطی و اطلاعات حساس آنها اقدام کنند.

در متن این ایمیل های فیشینگ، از شرکت های تولید کننده نفت درخواست و دعوت می شود که به ارسال طرح و پیشنهاد برای تامین تجهیزات و مواد یک پروژه تحت عنوان Rosetta Sharing Facilities Project که در بلاروس انجام می شود، اقدام کنند. ایمیل های فشینیگ مربوط به این پروژه که نیمی از آن در اختیار شرکت نفتی دولتی مصر قرار دارد، به مدت یک هفته از تاریخ ۳۱ مارس برای حدود ۱۵۰ شرکت فعال در صنعت نفت و گاز در سراسر جهان ارسال شده که حاوی فایلهای مربوط به شرایط و فرمهای شرکت در مناقصه بوده است.

به گفته کارشناسان امنیتی، هکرها و مجرمان سایبری با دقت بسیار تمامی جوانب را بررسی کردند و ایمیل‌های فیشینگ بسیار محدودی را تنها برای شرکت های مورد نظر خود ارسال کرده‌اند. بیشترین شرکت هایی که مورد حمله و هدف این مجرمان سایبری قرار گرفته‌اند، در مالزی، ایالات متحده آمریکا، ایران، آفریقای جنوبی و عمان فعالیت می کنند.

البته این حملات فیشینگ یک بار دیگر در تاریخ ۱۲ آوریل نیز آغاز شد و ادامه یافت که با ارسال ایمیلی از این شرکت های تولید کننده نفت درخواست شده بود سندی را تحت‌عنوان Estimated Port Disbursement Account برای یک کشتی و تانکر نفتی متعلق به اندونزی پر و ارسال کنند. طبق گفته این کارشناسان، ایمیل‌های فیشینگ در کمپین دوم برای ۱۸ شرکت ارسال شده که ۱۵ شرکت آن از فعالان صنعت حمل و نقل در فیلیپین بوده‌اند.

محققان امنیتی بر این باورند که کمپین‌های فیشینگ به منظور دستیابی به اطلاعات و داده های حساس و محرمانه از مذاکرات انجام شده میان روسیه عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت در جهان صورت گرفته است که در شرایط بحرانی کنونی و سقوط ارزش نفت تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است.

آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از  ۱۳ هزار حمله به شرکت‌های صنعتی انرژی کشف و اعلام شده است ‌.

ایسنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا