فناوری در خودرو

تقلای تسلا برای حفظ پرچمداری خودروهای الکتریکی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ایلان ماسک سالروز سرمایه‌گذاران تسلا در یکم مارس را در پیش دارد و چالشی جدی در پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران روبرو خواهد بود. چرا که رقبای تسلا به سرعتی بیشتر از سابق در حال نزدیک شدن به تسلا هستند. سوال اساسی این است که آیا تسلا می‌تواند حکمرانی خود بر بازار خودروهای الکتریکی را همچنان حفظ کند؟

ایلان ماسک در سالروز سرمایه‌گذاران تسلا (investor’s Day) در دهم اسفند جاری (  اول مارس ) با یک چالش حیاتی روبرو خواهد شد: متقاعد کردن سرمایه‌گذاران در فضایی که رقبا هر روز فاصله خود را با تسلا کمتر میکنند و تسلا به عنوان پیشگام خودروهای الکتریکی همچنان می‌تواند یک جهش رو به جلو دیگر برای حفظ برتری خود انجام دهد.

بر اساس تحلیل رویترز از داده‌های فروش جهانی و منطقه‌ای خودروهای الکتریکی ارائه‌شده توسط سایت EV-volumes.com شرکت تسلا در سال ۲۰۲۲ قدرت شماره یک بین تولیدکنندگان خودروهای برقی در سراسر جهان بوده، اما BYD خودروساز الکتریکی چینی و سایر رقبا با سرعت این فاصله را در حال طی کردن هستند.

در واقع BYD سال گذشته در فروش خودروهای برقی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از تسلا پیشی گرفته و این در حالی است که گروه فولکس واگن از سال ۲۰۲۰ پیشتاز خودروهای الکتریکی در اروپا بوده است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

در حالی که تسلا برتری فولکس‌واگن را در اروپا را کمرنگ کرده و به آن نزدیک شده اما این خودروساز آمریکایی در آسیا-اقیانوسیه و همچنین بازار داخلی آمریکا با داغ شدن تنور رقابت مواجه شده است.

مهم‌ترین چالش‌های تسلا از سوی خودروسازان معتبر و گروهی از تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی است. چندین استارت‌آپ الکترونیکی در ایالات متحده که امیدوار بودند از موفقیت تسلا استفاده کنند، از میان میتوان به سازنده خودروهای لوکس Lucid اشاره کرد که پس از فروش و نتایج مالی ناامیدکننده، سهامش ۱۶ درصد سقوط کرد و در حال حاضر با مشکلات متعددی مواجه است.

طی دو سال آینده، رقبای تسلا شامل شرکت جنرال موتورز، فورد موتور،  مرسدس بنز، هیوندای موتور و فولکس واگن تعداد زیادی خودروی الکتریکی جدید به بازار عرضه خواهند کرد. از شورلت با قیمت کمتر از ۳۰هزار دلار گرفته تا سدان‌ها و SUV های لوکس با قیمت بالای ۱۰۰هزار دلار.

روز چهارشنبه گذشته، مرسدس بنز از سیلیکون ولی به عنوان بستری برای ارائه راهکاری بلند مدت در مورد اینکه چگونه مدل‌های مرسدس در آینده نزدیک صاحبان خود را از نیازها در حوزه محتوای سرگرمی و بهره‌وری ارضا خواهند کرد، استفاده کرد و در حال حاضر از طریق صفحه‌های نمایش بسیار بزرگ و کشیده‌ای که سراسر داشبورد کشیده شده و مستطیل شکل هستند، استفاده می‌کند. صفحه نمایش‌های تسلا مدل اس عجیب به نظر می‌رسند. مدیران همچنین تأکید کردند که فقط مرسدس دارای سیستم رانندگی نیمه خودکار سطح ۳ پیشرفته است که برای استفاده در آلمان تأیید شده و هنوز در کالیفرنیا در حال بررسی است.

در چین، تسلا مجبور شد قیمت مدل‌های پرفروش خود را تحت فشار فزاینده تولیدکنندگان چینی داخلی از جمله BYD، Zeekr  ، Geely، Nio کاهش دهد.

اگر سازنده باتری‌های چینی CATL برنامه‌های خود را برای تخفیف شدید باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه‌ دنبال کند، سازندگان خودروهای برقی چین می‌توانند جهش دیگری را در بازارها بدست آورند.

ماسک گفته است که از رویداد یک مارس برای ترسیم و ارائه طرح جامع «طرح اصلی قسمت ۳» خود برای تسلا استفاده خواهد کرد.

طی تقریباً هفت سالی که ماسک طرح «Master Plan Part Deux» خود را در ژوئیه ۲۰۱۶ منتشر کرد، تسلا در بیشتر زمینه‌های مهم طراحی خودروهای الکتریکی منجمله ویژگی‌های دیجیتال و ساخت، از خودروسازان معتبر و استارت‌آپ‌های برقی جلو زد.

وسایل نقلیه تولید شده توسط تسلا دارای ویژگی‌هایی مانند توانایی حرکت در فضای پارکینگ یا ایجاد صداهای بی‌ادبانه بودند که سایر وسایل نقلیه فاقد آن بودند.

دستگاه تولید باتری و خودرو که قبلتر به صورت عمودی ادغام شده بود در محصولات جدید تسلا منجر به دستیابی به حاشیه سود بالاتری شد که سبب شد تسلا نسبت به اکثر خودروسازان معتبر در دنیا جلو بیفتد. این در حالی بود که سایر بازیگران این بازار و سایر خودروسازان بزرگ سرمایه و پول خود را در این حوزه از دست دادند.

سیستم رانندگی خودکار تسلا همچنان توسط این کمپانی و تنظیم‌گران فدرال به عنوان سیستم کمک راننده سطح۲ طبقه بندی شده است و این بدان معناست که نیاز به راننده انسانی دارد تا همیشه آماده کنترل باشد. البته اینچنین سیستم‌هایی در حال حاضر در صنعت متداول است.

تسلا در اوایل این ماه توسط تنظیم‌کننده‌های فدرال مجبور شد نرم‌افزار FSD خود را تحت یک فراخوان عمومی اصلاح کند.

تسلا برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود در فناوری تولید دارد و این همان حوزه‌ای است که ایلان ماسک روی آن تمرکز دارد و قبل از ارایه طرح ماسک با مشکل مواجه بود.

اکنون رقبای تسلا در حال کپی برداری از فناوری تولید این شرکت هستند و برخی از تجهیزات مشابهی را که تسلا استفاده می‌کند را خریداری کرده‌اند.  IDRA شرکت ایتالیایی که دستگاه‌های عظیمی را برای ساخت قطعات ریخته‌گری یک تکه و بزرگ که بلوک‌های سازنده وسایل نقلیه تسلا هستند را می‌سازد و گفت که اکنون از خودروسازان دیگر سفارش می گیرد.

ایلان ماسک به سرمایه‌گذاران گفته است که تسلا می‌تواند پیشتازی خود را در پایین نگه‌داشتن هزینه‌های تولید خودروهای برقی حفظ کند. این شرکت به سرمایه‌گذاران قول داده است که در یک مارس آنها می‌توانند پیشرفته‌ترین خط تولید تسلا در آستین، تگزاس را ببینند.

ماسک در ژانویه امسال به تحلیلگران گفت: «فناوری ساخت مهم‌ترین نقطه قوت بلندمدت ما خواهد بود.» وی در پاسخ به این سوال که آیا تسلا می‌تواند از خودرویی که در ایالات متحده به قیمت ۲۵هزار تا ۳۰هزار دلار فروخته می‌شود درآمد کسب کند، این جواب را داد.

و در نهایت گفت: «احتمالاً من هم همین سؤال را خود خواهم پرسید. اما ما از اعلامیه‌های آتی برای پاسخ به آن استفاده می‌کنیم.»

منبع: رویترز، بلومبرگ و نیویورک‌تایمز

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا