اینترنت اشیاصنعت هوشمند

کاربردهای ترکیب تکنولوژی‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ترکیب دو تکنولوژی انقلاب چهارم صنعتی، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه‌ و تحلیل کند.

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی دو مورد از داغ‌ترین موضوعات در حوزه فناوری هستند که بسیار هم‌زیست بوده و می‌توان با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب از عملکرد آنها در راستای منابع یک سازمان بهره برد. امروزه دنیای تجارت با پذیرش اینترنت اشیا در حال تغییر است.

ترکیب دو تکنولوژی انقلاب چهارم صنعتی، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و آنها را تجزیه‌ و تحلیل و پردازش کند. آشنایی با تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌تواند به ترکیب این دو تکنولوژی با یکدیگر کمک شایانی کند. همگرایی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌تواند روی نحوه عملکرد صنایع، کسب‌ و کارها و اقتصاد تاثیرگذار باشد.

اینترنت اشیایی که مجهز به هوش مصنوعی باعث می‌شود ماشین‌های هوشمندی را ایجاد کند که رفتارهای هوشمند را شبیه‌سازی کرده و در تصمیم‌گیری‌ها عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهند.

تعریف اینترنت اشیا

برای بررسی ارتباط بین اینترنت اشیا و هوش مصنوعی ابتدا باید با مفهوم IoT آشنا شویم. اینترنت اشیا در واقع بیانگر شبکه‌ای از دستگاه‌های مختلف است که در شرایط دنیای واقعی می‌توانند اقداماتی را در راستای پاسخ‌دهی هرچه بهتر انجام دهند. این شبکه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از بخش‌های آن مربوط به دریافت اطلاعات با استفاده از حسگرهای مختلف است.

بخش مرکزی مربوط به قوانینی است که در حوزه اینترنت اشیا وجود دارد. در بخش انتهایی نیز بازوهای عملکردی وجود دارند که می‌توانند تصمیمات مختلف گرفته شده در بخش مرکزی را در دنیای واقعی اجرا کنند. امروزه این تکنولوژی در صنایع، سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف دارای کاربردهای زیادی بوده و می‌تواند بهترین عملکرد را در زمینه‌های مختلف ارائه دهد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

تعریف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی دسته‌ای از اپلیکیشن‌هایی است که می‌توانند شرایط را به بهترین شکل ممکن تفسیر کرده و تصمیم‌گیری‌های مناسبی داشته باشند. در واقع هوش مصنوعی شامل ابزارهای نرم‌افزاری است که می‌توانند رفتارهای انسانی را شبیه‌سازی کنند بدون این‌که نیازی به دخالت مستقیم انسان داشته باشند. 

امروزه سه شکل مختلف از هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل هوش مصنوعی ساده یا مبتنی بر قانون، یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی است. البته باید دقت داشت که مدل‌های مختلف دیگری نیز از هوش مصنوعی در دسترس هستند که می‌توان در موارد موردنیاز از آن‌ها استفاده کرد.

افزایش محبوبیت اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در سال‌های اخیر

امروزه کسب و کارهای زیادی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را به‌عنوان بخشی از فرایندها و محصولات خود پذیرفته‌اند. این دو تکنولوژی جز فناوری‌های محبوب به شمار می‌آیند که شرکت‌ها از آن‌ها برای افزایش کارایی، تحول دیجیتال و ایجاد مزایای رقابتی استفاده کرده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را نیز روی آنها انجام داده‌اند.

امروزه هم استارت‌آپ‌ها و هم شرکت‌های بزرگ فناوری هوش مصنوعی را برای آزادسازی پتانسیل کامل اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. از طرف دیگر در سال‌های اخیر پلتفرم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا معروف در دنیا از جمله اوراکل، مایکروسافت، آمازون و … شروع به ادغام قابلیت‌های خود با هوش مصنوعی کرده‌اند.

چرا اینترنت اشیا به هوش مصنوعی نیاز دارد؟

اینترنت اشیا به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و بر اساس بینشی که به دست می‌آورند عمل کنند. برای این‌که تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه بهتر باشد داده‌ها باید جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل شوند که این کار نیازمند ارتباط بین اینترنت اشیا و هوش مصنوعی خواهد بود. این مسئله یک چالش را برای سازمان‌ها ایجاد می‌کند. با افزایش پذیرش اینترنت اشیا، کسب و کارها برای پردازش کارآمد داده‌ها و استفاده از آن‌ها برای تصمیم‌گیری در دنیای واقعی تلاش می‌کنند.

حجم بالای داده‌هایی که در این زمینه وجود دارد ممکن است مشکلاتی را برای سازمان‌ها و کسب و کارها به وجود بیاورد. به همین علت است که تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند به میزان زیادی در این زمینه مفید و کاربردی باشد. یک نکته مهم دیگر این است که برای افزایش امنیت اینترنت اشیا نیز تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند بسیار مفید باشد. ابزارهای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی دارای عملکرد بسیار خوبی هستند و به همین علت نیز می‌توانند در حفظ امنیت داده‌های مرتبط با اینترنت اشیا مفید واقع شوند.

مزایای ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

امروزه دستگاه‌های اینترنت اشیا میلیون‌ها گیگابایت داده تولید می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این داده‌ها چندین و چندبرابر شود. همان‌طور که شبکه‌ها رشد می‌کنند داده‌ها نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. همین عامل نیز باعث می‌شود تا دیگر تقاضا و انتظارات در اینترنت اشیا کافی نباشد.

داده‌ها دائماً در حال افزایش هستند و چالش‌های بیشتری نسبت به فرصت‌ها ایجاد می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان‌ها اجازه دهد تا با پتانسیل واقعی داده‌های سازمانی به شکل بهتری آشنا شوند. با کمک هوش مصنوعی شبکه‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا می‌توانند از تصمیمات گذشته خود درس بگیرند و فعالیت‌های آینده را از این طریق پیش‌بینی کنند.

ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌تواند به طور مداوم روی عملکرد تصمیم‌گیری تاثیرگذار بوده و آن را بهبود ببخشد. هوش مصنوعی می‌تواند به دستگاه‌ها این امکان را بدهد تا خودشان داده‌ها را تفسیر کرده و بدون هیچ‌گونه تاخیر ناشی از انتقال داده‌ها به‌صورت کاملاً real-time تصمیم‌گیری کنند. به طور کلی ترکیب این دو تکنولوژی می‌تواند مزایای زیادی را در ارائه راه‌حل‌های قدرتمند برای اتوماسیون هوشمند ارائه دهد. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش بهره‌وری عملیاتی
  • فعالیت به‌صورت ۲۴ ساعته و ارائه بهترین عملکرد در کمترین زمان ممکن
  • ارائه محصولات و خدمات جدید که بهبودیافته نسخه‌های قبلی هستند
  • مدیریت هرچه بهتر ریسک

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کابردهای ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

امروزه ترکیب دو تکنولوژی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی باعث ایجاد انقلابی در بسیاری از صنایع تولیدی، خودروسازی، خرده‌فروشی و … شده است. در این بخش قصد داریم برخی از مهم‌ترین این کاربردها را به شما معرفی کنیم:

  • صنعت تولید: سازندگان اینترنت اشیا برای نظارت بر تجهیزات خود می‌توانند از ترکیب این دو تکنولوژی استفاده کنند. ترکیب این دو تکنولوژی می‌تواند یک بینش بهتر و عمیق‌تر را در خصوص داده‌های مربوط به تجهیزات اینترنت اشیا به وجود بیاورد و از این بینش برای تجزیه و تحلیل هرچه بهتر و تصمیم‌گیری استفاده کند. در صنعت تولید می‌توان از ترکیب این دو تکنولوژی در انبارداری، نگهداری محصولات و خطوط تولید نیز استفاده کرد. با استفاده از علم رباتیک و ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌توان عملیات مربوط به حوزه تولید را بهینه‌سازی کرد. ربات‌ها می‌توانند با حسگرهایی که در آنها قرار گرفته است و برای انتقال داده‌ها به هوش مصنوعی استفاده می‌شود به طور مداوم از داده‌ها یاد بگیرند و در زمان صرفه‌جویی کنند. این کار می‌تواند به کاهش هزینه‌های فرایند تولید نیز کمک شایانی کند.
  • فروش و بازاریابی: تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به فروش و بازاریابی می‌تواند رفتارهای مشتریان را برآورد کرده و خدمات بهتری را در اختیار آنها قرار دهد. از طرف دیگر دو تکنولوژی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌تواند برای رشد فروش از طریق بینش به دست آمده از مشتریان نیز تاثیرگذار باشد. داده‌هایی که از رفتار کاربران در گوشی‌های تلفن همراه و سایت‌ها به دست می‌آید می‌تواند برای تشکیل هرچه بهتر و بهینه‌تر کمپین‌های بازاریابی کمک کرده و ترافیک فروشگاه‌های اینترنتی را نیز افزایش دهد.
  • صنعت خودرو: اینترنت اشیا و هوش مصنوعی باعث به وجود آمدن انقلاب عظیمی در صنعت خودرو شده که از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به تعمیر، نگهداری و حتی تولید خودرو اشاره کرد. ترکیب این دو تکنولوژی می‌تواند قطعات خراب و معیوب را شناسایی کرده و راهکارهای مناسبی را برای تعمیر خودرو ارائه دهد. از طرف دیگر خودروهای خودران نیز جز محصولاتی هستند که به طور گسترده‌ای در کل دنیا محبوب شده‌اند و با فعال کردن دو تکنولوژی اینترنت اشیا و البته هوش مصنوعی در آنها می‌توان انتظار داشت که فرایند رانندگی به شکلی بسیار ایمن‌تر و کارآمدتر دربیاید.
  • مراقبت‌های بهداشتی: یکی از اهداف غالب و بسیار مهم در مراقبت‌های بهداشتی ارائه خدمات با کیفیت‌تر به افراد است. صرف‌نظر از اندازه و پیچیدگی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی پزشکان می‌توانند زمان و حجم کاری کمتری را در زمان مراقبت از بیماران صرف کنند. مراکز مراقبت‌های بهداشتی امروزه حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند و اطلاعات بیماران را از این طریق نگهداری می‌کنند. با استفاده از دو تکنولوژی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می‌توان بینشی عمیق را از این اطلاعات به دست آورد که برای ارائه خدمات هرچه بهتر به آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب این دو تکنولوژی می‌تواند به پردازش هرچه سریع‌تر اطلاعات بیمار، سریع‌تر کردن فرایندهای انسانی، تشخیص بیماری‌های بحرانی و … کمک شایانی کند.

تفاوت‌های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

یکی از سوالات مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که اینترنت اشیا و هوش مصنوعی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که اینترنت اشیا تکنولوژی است که بیشتر برای جمع‌آوری داده‌ها و البته اجرای دستورات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که هوش مصنوعی بیشتر برای به دست آوردن یک بینش عمیق از داده‌های موجود در یک پایگاه‌ داده استفاده می‌شود. با وجود این‌که تفاوت‌های بنیادی میان این دو تکنولوژی وجود دارد؛ ولی امروزه از ترکیب این دو تکنولوژی استفاده‌های زیادی می‌شود و استفاده از آنها دارای کاربردهای زیادی است.

آماده‌ شدن برای آینده با ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی یک ترکیب کاملی از قابلیت‌ها را به سازمان‌ها، کسب و کارها و صنایع مختلف ارائه می‌دهند. هوش مصنوعی می‌تواند اینترنت اشیا را از طریق تصمیم‌گیری هوشمند بهینه‌سازی کرده و اینترنت اشیا نیز می‌تواند استفاده از هوش مصنوعی را از طریق تبادل راحت‌تر داده‌ها تسهیل کند. در نهایت ترکیب این دو تکنولوژی راه برای عصر جدیدی از راهکارها و تجربیات همواره می‌کند که بدون شک روی متحول کردن کسب و کارها و صنایع مختلف تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت و می‌تواند فرصت‌های جدیدی را نیز به وجود بیاورد.

به همین علت نیز اکثر کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که در آینده بسیار بیشتر از ترکیب این دو تکنولوژی خواهیم شنید و می‌توان از راهکارهای کلیدی ارائه شده توسط ترکیب این تکنولوژی استفاده‌های زیادی کرد.

پرسش و پاسخ

در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است در خصوص ارتباط میان اینترنت اشیا و هوش مصنوعی وجود داشته باشد پاسخ خواهیم داد.

اینترنت اشیا چگونه روی هوش مصنوعی تاثیرگذار خواهد بود؟

در هوش مصنوعی در اختیار داشتن لحظه‌ای داده‌ها از اهمیت زیادی برای بهبود دقت برخوردار است. تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند روند تبادل اطلاعات و داده‌ها را برای هوش مصنوعی به میزان زیادی تسهیل کرده و از این طریق روی نحوه استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها، سازمان‌ها و صنایع مختلف تاثیرگذار باشد.

هوش مصنوعی چگونه روی اینترنت اشیا تاثیرگذار است؟

هوش مصنوعی می‌تواند به طور مستقیم روی عملکرد تجهیزات اینترنت اشیا تاثیرگذار باشد. هوش مصنوعی می‌تواند بینش عمیقی را از داده‌هایی که توسط تکنولوژی اینترنت اشیا جمع‌آوری شده است به دست آورده و از این بینش عمیق به‌منظور تصمیم‌گیری‌های بهتر در صنایع استفاده کند. در واقع هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد اینترنت اشیا  را به میزان زیادی بهینه‌سازی کرده و دقت آن را افزایش دهد.

آیا تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا مشکلی برای استفاده از  ترکیب این دو ایجاد نمی‌کند؟

خیر تفاوتی که میان این دو تکنولوژی وجود دارد نه‌تنها مشکلی را برای استفاده از این دو به وجود نمی‌آورد؛ بلکه باعث می‌شود تا به شکل بهتری بتوان از ترکیب این دو استفاده کرد. این دو تکنولوژی در واقع به‌نوعی مکمل یکدیگر در صنایع هستند و تفاوت‌های آنها می‌تواند باعث پرکردن نقاط ضعف دیگری شود.

آیا ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در دنیای واقعی نیز عملی است؟

بله امروزه بسیاری از صنایع و سازمان‌های مختلف از ترکیب دو تکنولوژی اینترنت اشیا و هوش مصنوعی استفاده کرده و از مزایایی که این دو تکنولوژی ارائه می‌دهند نهایت بهره را می‌برند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته ترکیب این دو تکنولوژی مسیر رسیدن به صنعت نسل چهارم را هموارتر کرده است.

خلاصه مطلب

اینترنت اشیا و هوش مصنوعی دارای ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر بوده و می‌توانند عملکرد خوبی را در کنار یکدیگر داشته باشند. با وجود این‌که تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تفاوت‌های آشکاری است؛ ولی نباید فراموش کرد که این تفاوت به هیچ وجه تاثیری روی ارتباط هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ندارد و امروزه این امکان وجود دارد که از ترکیب این دو تکنولوژی در راستای هموارتر کردن مسیر پیشرفت کسب و کارها، سازمان‌ها و صنایع مختلف استفاده کرد.

منبع:

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا