تحول دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک در سال ۲۰۲۴
نویسنده: ساندرا ووگِل
ترجمه: علیرضا خدائی
کسبوکارهای کوچک که احتمالاً فاقد متخصص تحول دیجیتال در داخل مجموعه کاری خود هستند، میتوانند با دنبال کردن این مراحل، پیشرفت چشمگیری در تحول دیجیتال داشته باشند.
به گزارش فناوری هوشمند و به نقل از itpro؛ تحول دیجیتال برای کسبوکارهای کوچک میتواند یک فرآیند بسیار مفید باشد و به هر شرکتی امکانات لازم برای تثبیت خود در بازار را میدهد. اما اولین قدم میتواند سختترین باشد.
بسیاری از راهنماییها و توصیههای مربوط به تحول دیجیتال معمولا با دو مفهوم همراه است، که شامل دو مورد اساسی ذیل است:
- اینکه کسبوکارها درک کنند که تحول دیجیتال میتواند بیشترین مزیت را در کجای کارش ایجاد کند و چگونه آن را ارائه دهد.
- این کسبوکارها آیا دارای متخصصان فنی داخلی است که قادر به نظارت، کنترل و کار بر روی هر پروژه تحول دیجیتال باشند؟
اینها فقط فرضیههایی هستند اما کسبوکارهای کوچک با یک تا صد کارمند، ممکن است هیچ فرد متخصص فناوری و تحول دیجیتال در لیست کارمندان خود و یا در هیئت مدیره نداشته باشند. چنین کسبوکارهایی چه کار باید بکند؟
بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت اول)
تحول دیجیتال در تولید در سال ۲۰۲۴ ( قسمت دوم): ۸ نمونه دیجیتالیسازی
تعیین محدوده یک پروژه بدون تخصص داخلی
اولین کاری که هر رهبر کسبوکار کوچک باید هنگام جستجوی یک پروژه تحول دیجیتال انجام دهد، تشخیص نیازهای دقیق کسبوکارهای خود هستند. هم پاتل ( Ham Patel)، مدیر ارشد عملیاتی EMEA در Oracle NetSuite برخی از نشانههای کلیدی و عملیاتی را ذکر کرده است. پاتل سه نشانه برای آمادگی یک کسبوکار برای تحول دیجیتال پیشنهاد میکند:
- وقتی صحبت از حفاظت از دادهها میشود، از جمله مالکیت معنوی یا اطلاعات مشتری، نیاز به تحول دیجیتال بیشتر احساس میشود.
- اگر و زمانی که حجم مشتری از قابلیتهای سیستمهای موجود شما فراتر رفته باشد و همچنین نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم یا شروع دائمی خرابی باشد.
- هنگامی که فرآیندهای حیاتی مانند سیستمهای پرداخت به طور مرتب خطا میدهند، واضح است که نیاز به تغییرات دیجیتال وجود دارد.
سیستم های قدیمی از هم گسسته می توانند کسبوکارهای کوچک را از تصمیم گیری به موقع باز دارند و فرآیندهای دستی به راحتی می توانند خطاها و ناکارآمدی ها را ایجاد کنند. با شناسایی نقاط درد مشخص، رهبران کسبوکارهای کوچک میتوانند توجیهی برای انجام یک تمرین تحول دیجیتال ایجاد کنند.
بیشتر بخوانید: تولید تطبیقی (Adaptive Manufacturing) چیست؟
نقش مدیران ارشد فاقد تخصص فنی در تحول دیجیتال
در جایی که هیچ کس در تیم مدیریت ارشد دارای دانش فنی دقیق نیست، مدیریت و تکمیل یک پروژه تحول دیجیتال هنوز هم کاملاً امکانپذیر است. اما برخی از تخصصهای کلیدی برای دستیابی موفقیتآمیز به این امر مورد نیاز است.
دکتر کلر والش (Dr Clare Walsh)، مدیر آموزش در موسسه تحلیل (IoA) به ITPro میگوید که سه حوزه اصلی دانش را برای دستیابی به این هدف ضروری میداند: آگاهی از روندها و فناوریهای دیجیتال حال حاضر مرتبط با صنعت آنها، درک چگونگی تحول دیجیتال برای دستیابی به نتایج استراتژیک کسبوکار و آگاهی از خطرات مرتبط با پروژههای دیجیتال از جمله امنیت سایبری، حریم خصوصی دادهها و توقف فعالیت عملیاتی بالقوه.
والش در ادامه توضیح داد: ” کسب و حفظ درک اساسی در این زمینهها بسیار مهم است. تحول دیجیتال ثابت نمیماند و کسبوکار برای بهرهمندی مداوم از نتایج مثبت باید یک روحیه “بهبود مستمر” را اتخاذ کند. برای دستیابی به این هدف نیازی به آموزش فنی و عملی نیست، اما تصمیمگیرندگان کلیدی باید مزایا و خطرات تصمیماتی که میگیرند را درک کنند”.
او پیشنهاد میکند که اعضای هیئت مدیره و سایر مدیران ارشد به شبکههای حرفهای بپیوندند، نشریات صنعت را مطالعه کنند و یک هیئت مشاوره با متخصصان دیجیتال تشکیل دهند که بتوانند مشاوره و راهنمایی مداوم ارائه دهند. هیئت مشاوره میتواند به نظارت بر پروژهها در حین انجام و همچنین تجزیه و تحلیل موفقیت پروژههای تکمیلشده، شناسایی پروژههای بیشتر و حتی نظارت بر اقدامات رقبا در زمینه استراتژی دیجیتال کمک کند.
پاتل نیز در این زمینه توصیههایی ارائه میکند و پیشنهاد میکند: “ هیئت مدیره باید یک تحلیل واقعی در شکاف مهارتها انجام دهد تا دقیقاً بدانید که کجا باید زمان و تلاش خود را متمرکز کنید. همچنین ارزش دارد تامهارتهای نیروی کارتان را با استانداردهای بازار و رقبا مقایسه کنید. آیا دیگران در حال انجام تحول دیجیتال و تمرین آن هستند که شرکت شما فاقد تواناییهای آن است؟”
بیشتر بخوانید: صنعت ۵.۰: آینده نگهداری و تعمیرات
تحول دیجیتال و “آماتورهای مشتاق”
اجازه دادن یا تشویق افرادی که از نظر فنی صلاحیت دارند اما نقش فنی ندارند برای مشارکت در اجرای فناوری سازمان غیر معمول نیست. این میتواند مفید باشد، به ویژه در مواردی که این افراد مشتاق و علاقهمند به یادگیری هستند، اما مشکلاتی نیز وجود دارد.
کسبوکارهایی که از “آماتورهای مشتاق” خود، که گاهی اوقات به عنوان توسعهدهندگان شهروند ( citizen developers) (کارمندانی هستند که میتوانند بدون تکیه بر بخش IT، راهکارهای نرمافزاری ایجاد کنند.) شناخته میشوند، در هنگام حرکت در مسیر تحول دیجیتال حمایت میکنند، باید بدانند که در قبال افراد مورد نظر، کل سازمان و کل آرزوهای تحول دیجیتال مسئولیت دارند. والش پیشنهاد میکند که کسبوکارها میتوانند مسئولیتها را به پنج روش اصلی اعمال کنند:
- آموزش: ارائه دسترسی رایگان به برنامههای آموزشی جامع در مورد اصول و ابزارهای تحول دیجیتال.
- آزادسازی زمان: تنظیم حجم کار آنها برای اختصاص زمان کافی به کارهای تحول دیجیتال.
- حمایت مدیریتی: ارائه حمایت قوی از سوی مدیریت ارشد برای تأیید نقش و تصمیمات آنها.
- دسترسی به منابع: اطمینان از دسترسی آنها به منابع لازم از جمله بودجه، ابزار و تخصص خارجی.
- مربیگری: همراه کردن آنها با یک مربی فناوری که تجربه در تحول دیجیتال دارد. شاید بتوان با بخش علوم کامپیوتر دانشگاه محلی خود تماس گرفت تا شما را در جهت درست پیدا کردن یک مربی راهنمایی کند.
نتیجه نهایی این است که پروژههای تحول دیجیتال میتوانند با موفقیت توسط سازمانهای کوچکتر که فاقد تخصص فنی داخلی هستند تکمیل شوند.
اما برای موفقیت پایدار، رهبران باید اطمینان حاصل کنند که رویکرد آنها به خوبی فکر شده و با احترام زیادی برخورد میشود. کسبوکار میتواند با حمایتهای مناسب از تخصص و اشتیاق داخلی استفاده کند و تیم ارشد آن میتواند هرگونه مهارت موجود را از طریق منابع خارجی مانند یک هیئت مشاوره تقویت کند. تحول دیجیتال را به عنوان کلید موفقیت کسبوکار در نظر بگیرید، آن را به عنوان یک دارایی اساسی تلقی کنید، به آن احترام و منابع بدهید، تا با آن بتوانید موفقیت به دست آورید.
بیشتر بخوانید: پنج ارکان اصلی تحول دیجیتال موفق
این محتوی در رسانه فناوری هوشمند تهیه شده است و نشر آن به شرط ذکر منبع به همراه لینک و درج نام نویسنده و مترجم بلامانع است.
۱۸ دیدگاه ها