مقالات تحول دیجیتال

تحول دیجیتال چیست؟ چگونه شرکت‌های بزرگ در حال تغییر روش به سمت اقتصاد دیجیتال هستند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

چه کسب‌وکارتان را برای یک هفته داشته‌باشید، چه برای یک دهه، اصطلاح «تحول دیجیتال» را قطعا شنیده‌اید، اما به چه معناست؟ و مهم‌تر از آن، چگونه برای مشاغل و سازمان‌ها اعمال می‌شود؟

«برای آینده آماده باشید و در بستر اقتصاد دیجیتال، پیشرفت کنید» این عنوان مطلبی است که اخیراً از سوی پایگاه www.sgs.com (شرکت بازرسی و صدور گواهینامه‌های بین المللی) متشتر شده است.  

دگرگونی دیجیتال 

این اصطلاح برای چندین دهه وجود داشته و با توسعه فناوری معنای آن تغییرکرده است. چیزی که زمانی اساساً فقط ارتباطات برخط(آنلاین) بود، اکنون معانی متعددی دارد، از جمله اینترنت اشیا و هوش مصنوعی. چه کسی می‌داند این انقلاب به کجا ختم خواهد شد؟

چه کسب‌وکارتان را برای یک هفته داشته‌باشید، چه برای یک دهه، اصطلاح «تحول دیجیتال» را قطعا شنیده‌اید، اما به چه معناست؟ و مهم‌تر از آن، چگونه برای مشاغل و سازمان‌ها اعمال می‌شود؟

اجازه دهید این کلمه پرکاربرد را بشکنیم. «دیجیتال» برای افراد مختلف به معنای چیز‌های متفاوتی است. الکترونیکی، تجزیه و تحلیل و هوش مصنوعی، تیم‌های سریع و غیره. هر کدام یک تفسیر معتبر از این کلمه هستند. یک جستجوی گوگل ساده برای این عبارت ۱۶ میلیارد نتیجه ایجاد می‌کند و این لیست همچنان در حال گسترش است. هنگامی که کلمه «تحول» را اضافه می‌کنیم، پیچیدگی و تفاسیر مختلف به طور تصاعدی افزایش می‌یابند.

تحول دیجیتال در هر سازمانی متفاوت به نظر می‌رسد. هیچ تعریف واحدی برای همه وجود ندارد. با این حال، می‌توان آن را به عنوان مسیر تغییر تعریف کرد و با سه سؤال هدایت می‌شود:

چرا باید تغییر کنیم؟
دقیقاً چه چیزی را باید تغییر دهیم؟
چگونه به تغییر دست خواهیم یافت؟

شرکت SGS گفته است: «تحول دیجیتال راه ما برای ساختن آینده است. سازمانی که آماده رشد در اقتصاد دیجیتال است. شرکتی که آماده ایجاد جهانی بهتر، امن‌تر و به هم پیوسته‌تر است.»

چرا باید تغییر کنیم؟

مشتریان اکنون انتظار بیشتری دارند. آن‌ها کمال می‌خواهند. اگر صبر کنیم، خیلی دیر می‌شود. نرخ تغییر در اقتصاد دیجیتال آنقدر سریع است که امکان تغییر سازمانی را فراهم نمی‌کند. ما باید آینده نگر باشیم.

نقطه شروع و دلیل ما برای تغییر، باید مربوط به مشتری باشد. ما باید مشتری را در قلب این مسیر قرار دهیم. باید تبدیل شدن به رهبر دیجیتال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق رویکرد مشتری محور هدفمان باشد. باید این انگیزه ما برای تغییر باشد و این هدف، آرزوی ما!

دقیقاً چه چیزی را باید تغییر دهیم؟

با ایجاد انگیزه، مسیر ما آغاز می‌شود. تغییر می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما با تحول هوشمندانه، سفر به صورت گام به گام و نه به یکباره انجام می‌شود.

با نگاهی به برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های زنجیره ارزش سازمانی، تغییر را می‌توان با فناوری دیجیتال در این زمینه‌ها اعمال کرد:

الگوی کسب‌وکار

چگونه ارزش ایجاد می‌کنیم، ارائه می‌دهیم و به دست می‌آوریم و چگونه خود را از رقیبانمان متمایز می‌کنیم.

ساختار

نحوه سازماندهی ما، تعادل بین تصمیم‌گیری محلی و جهانی چیست؟ آیا این برای آینده منطقی است؟

مردم

کارکنان بخش‌های مختلف سازمان تا چه اندازه از لحاظ دیجیتالی ماهر هستند؟

فرآیندها

 کارمندان چگونه کار‌ها را انجام می‌دهند. تا چه حد می‌توانیم فرآیند‌ها را خودکار و دیجیتالی کنیم؟ آیا در سراسر سازمان سازگار هستند؟ آیا با تغییر سازگار هستند؟

قابلیت IT

 چگونه اطلاعات را جمع‌آوری و مدیریت می‌کنیم. آیا زیرساخت فناوری اطلاعات ما (سیستم‌های اصلی، پایگاه‌های اطلاعاتی، و شبکه‌ها) می‌تواند از بلندپروازی دیجیتالی ما پشتیبانی کند؟

محصولات و خدمات ما

محصولات و خدمات ما چقدر به صورت دیجیتالی فعال هستند؟

الگوی تعامل

نحوه تعامل ما با مشتریان، تامین کنندگان، شرکا و غیره. آیا روابط ما با مشتریان قوی است؟ آیا مشتریان وفادار هستند؟ چند نقطه تماس با مشتری یعنی موبایل، حضوری، ایمیل، و وب داریم؟

ما می‌توانیم چندین حوزه را در زنجیره ارزش سازمانی خود متحول کنیم و انجام آن به یکباره غیرممکن خواهد بود. برای دستیابی به این هدف، رویکرد گام به گام را اولویت بندی می‌کنیم.

پس از تحقیق، ارزیابی و اعتبارسنجی، سه حوزه به عنوان بهترین اهداف تجاری شناسایی شدند. تولید محصولات و ایجاد خدمات جدید، بهبود تجربه مشتری و خودکارسازی عملیات. نتایج کلیدی برای هر منطقه تعیین و ایجاد شده‌اند، با دامنه هر حوزه که با حوزه‌های تمرکز ما به این ترتیب مرتبط اند: شرکت داده محور، مشتری اول و سادگی هوشمند.

چگونه به تغییر دست خواهیم یافت؟

همانطور که دیدیم، داشتن یک ایده روشن از جایی که نیاز به تحول است و سپس آن را به اهداف تجاری خود متصل کردن، ضروری است. با این حال، دانستن اینکه چه کاری باید انجام شود و چگونه آن را انجام دهیم دو مفهوم بسیار متفاوت هستند و بنابراین بزرگترین چالش در سفر تحول دیجیتالی ما باقی می‌ماند.

چگونه این کار را انجام خواهیم داد؟

برای کمک به تصور برنامه استراتژیک خود، اجازه دهید از قیاس «ارکستر» استفاده کنیم. قبل از اینکه هر ارکستری یک سمفونی را اجرا کند، باید مشخص کند که چه نوع موسیقی را می‌خواهد اجرا کند و از چه ساز‌هایی استفاده خواهد کرد. سپس رهبر ارکستر باید اعضا را هدایت کند و جهت، سرعت، صدا و حرکت را مشخص کند.

«تحول دیجیتال» به تعهد رهبری (رهبر ارکستر) نیاز دارد که جهت و استراتژی را تعیین می‌کند. قابلیت‌های مناسب (ابزار) باید در زمان مناسب و با ترتیب صحیح (ارکستراسیون) وارد شوند. این کار محصول (موسیقی) را برای مشتریان ما (مخاطب) تولید می‌کند.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، ما به افرادی نیاز داریم که با تغییر درگیر شوند و اگر صادق باشیم، هیچ کس تغییر را دوست ندارد. به عنوان یک انسان، ما در برابر تغییر مقاومت می‌کنیم و از نتایج ناشناخته می‌ترسیم. به همین دلیل است که «تحول دیجیتال» همیشه با «تغییر فرهنگی» همراه است، زیرا ما باید به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشیم، آزمایش کنیم و با شکست راحت باشیم. به دست‌آوردن قلب و ذهن مردم در طول این فرآیند آسان نیست.

نونو آمارال، معمار کسب و کار دیجیتال، گفت: «کلید راضی نگه‌داشتن سهامداران از کارکنان ما شروع می‌شود. اگر بتوانیم مکانی برای کاری ایجاد کنیم که کارکنان به آن افتخار کنند و به آن متعهد باشند، این امر توسط مشتریان ما احساس می‌شود که به نوبه خود وفاداری آن‌ها را به کسب و کار ما به ارمغان می‌آورد.»

تبدیل شدن به یک شرکت آماده برای آینده مستلزم آن است که در مسیری به سمت یک سازمان چیره دست قرار بگیریم؛ قادر به بهره برداری از کسب و کار امروز و در عین حال کاوش برای فرصت‌های فردا باشیم.

استراتژی «تحول دیجیتالی» ما دو مرحله دارد. اول، «بازسازی مجدد برای نوآوری دیجیتال» که هدف آن تسریع نوآوری دیجیتال در شرکت است. دوم، بلوغ در نوآوری دیجیتال منجر به آن «دیجیتال هسته‌ای» گفته می‌شود، که هدف آن ایجاد راه حل‌های دیجیتال در مقیاس تمام عملیات ما است.

انواع ابتکارات در حال حاضر برای هر دو مرحله اجرا شده است. یک مثال عالی موتور نوآوری جهانی SGS است که پایه‌هایی را برای یافتن پیشرفت‌ها و فرصت‌های تجاری جدید و آوردن آن‌ها به بازار از طریق اعتبارسنجی سریع با مشتریان تنظیم می‌کند.

داده ها، فناوری، فرآیندها، افراد و شرکا لایه‌های بنیادی پشت این ابتکارات هستند.

این سفر طولانی خواهد بود و باید به عنوان همکاری بین تیم‌های تجاری و فناوری اطلاعات انجام شود.

منبع: آنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا