حمل و نقل هوشمندفناوری در خودرو

تاکسی‌ها و خودروهای خودران در چین: انقلاب حمل و نقل یا کابوس رانندگان؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

این گزارش به بررسی تأثیرات گسترده تاکسی‌ها و خودروهای خودران، به‌ویژه در چین پرداخته است. از یک سو، این فناوری فرصت‌های شغلی جدیدی را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند اما از سوی دیگر، نگرانی‌هایی در مورد از دست رفتن شغل رانندگان وجود دارد. دولت چین با صدور مجوزهای متعدد برای آزمایش خودروهای خودران، از پیشگامان این فناوری در جهان است.

تلاش چین برای توسعه خودروهای خودران، مانند تاکسی‌های رباتیک، نگرانی‌هایی را در مورد امنیت شغلی رانندگان ایجاد کرده است. چین اخیرا ۱۶ هزار مجوز آزمایش برای خودروهای خودران صادر کرده و ۳۲ هزار کیلومتر جاده آزمایش عمومی را افتتاح کرده است. خودروسازان بزرگ، از جمله بی‌وای‌دی و نیو برای آزمایش فناوری‌های رانندگی خودکار تأییدیه دریافت کردند و ایلان ماسک به دنبال این است که فناوری رانندگی خودکار کامل تسلا تا پایان سال ۲۰۲۴، تأییدیه نظارتی دریافت کند.

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، این توسعه سریع در رسانه‌های اجتماعی منجر به ترس از این موضوع شده که رانندگی خودکار، شغل رانندگان را از میان خواهد برد. به عنوان مثال، سرویس تاکسی رباتیک شرکت بایدو موسوم به «آپولو گو»، حدود ۴۰۰ تاکسی رباتیک در شهر ووهان دارد و قصد دارد این تعداد را به هزار دستگاه تا پایان سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: نوآوری در حمل و نقل برای کاهش آلودگی

با این وجود، آپولو گو در حال حاضر تنها حدود یک درصد از بازار ووهان را در اختیار دارد. برخی رانندگان تاکسی در ووهان حتی از مقامات حمل‌ونقل محلی درخواست کردند تا استفاده از آپولو گو را به دلیل این نگرانی‌ها محدود کنند.

با این حال، کارشناسان استدلال می‌کنند که تغییر به سوی فناوری خودران، تدریجی خواهد بود و در طول مسیر فرصت‌های شغلی جدید ایجاد خواهد کرد. موهیت شارما، تحلیل‌گر تحقیقاتی در Counterpoint Research، معتقد است در حالیکه برخی مشاغل رانندگی در نهایت جایگزین خواهند شد، این اتفاق به آرامی رخ خواهد داد و به رانندگان زمان می‌دهد تا به مشاغل جدید منتقل شوند. دولت‌ها می‌توانند با همکاری با شرکت‌های تاکسی رباتیک، برای آموزش مجدد رانندگان کمک کنند و به آماده‌سازی نسل بعدی برای مشاغل آینده بپردازند.

آپولو گو بر تعهد خود برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، مانند نقش‌های نظارتی، سیستم‌های آزمایش و حاشیه‌نویسی داده‌ها، تأکید کرده است. برای نمونه، وانگ جوآن، اپراتور آزمایش جاده‌ای در آپولو گو، از یک شغل راکد در یک شرکت خودروساز به حوزه چالش‌برانگیز خودروهای خودران، جایی که او به‌طور فعال مشکلات را شناسایی و حل می‌کند، تغییر مسیر داده است.

بیشتر بخوانید: کاربردهای ربات‌های هوش مصنوعی، همکاران آینده ما

جف فاراه، مدیرعامل انجمن صنعت خودروهای خودران، همچنین تأکید کرده که صنعت خودروهای خودران طیف گسترده‌ای از مشاغل جدید و پردرآمد را در زمینه‌هایی مانند فناوری خدمات، کمک راه دور و نقشه‌برداری ایجاد می‌کند. او خاطرنشان کرد در حالیکه خودروهای خودران در نهایت وظایف رانندگی را بر عهده خواهند گرفت، کارکنان انسانی همچنان حیاتی هستند و مزایای این فناوری به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به‌ویژه برای افراد دارای معلولیت، کمک خواهد کرد.»

منبع: اکو ایران

  • تاکسی‌ها و خودروهای خودران در چین: انقلاب حمل و نقل یا کابوس رانندگان؟

بیشتر بخوانید: چگونه هوش مصنوعی عامل تغییر دهنده تولید است؟ همراه با کاربرد و نمونه‌ها

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا