رباتیکسلامت و پزشکی هوشمند

ساخت بازوی رباتیک تنفس‌محور با قابلیت حرکت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان سوئیسی، موفق به ساخت یک بازوی رباتیک تنفس‌محور شده‌اند که با کمک دم و بازدم، حرکت و به درک بهتر سیستم عصبی بدن انسان کمک می‌کند.

در این روش، یک بازوی رباتیک فیزیکی به قفسه سینه افراد بسته می‌شود که در واقع یک میله است و افراد با تمرکز بر حرکت دیافراگم خود طی دم و بازدم، می‌توانند حسگر این بازوی رباتیک را که بین بازو‌های چپ آنها قرار دارد، کنترل کنند و حتی حرکت دهند.

هنگامی که این بازو بر روی ۶۱ داوطلب در ۱۵۰ جلسه آزمایش شد، ثابت شد که تسلط بر آن برای اکثر افراد بسیار آسان است.

از این بازو می‌توان به‌منظور توسعه دستگاه‌های کمکی برای افراد کم‌توان و ناتوان یا در زمینه توانبخشی استفاده کرد.

بیشتر بخوانیم: پنج ارکان اصلی تحول دیجیتال موفق

این یک پیشرفت هیجان‌انگیزه در زمینه رباتیک و علم اعصاب است. محققان دانشگاه ETH زوریخ در سوئیس، این بازوی رباتیکی را طراحی کرده‌اند که توسط تنفس انسان کنترل می‌شود. این بازو به قفسه سینه فرد متصل می‌شود و از حسگرهایی برای اندازه‌گیری حرکت دیافراگم استفاده می‌کند. با تمرکز بر تنفس خود، افراد می‌توانند بازو را حرکت داده و اشیاء را جابجا کنند.

این اختراع نه تنها راه جدیدی برای تعامل با ربات‌ها ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند به درک بهتر نحوه عملکرد سیستم عصبی انسان نیز کمک کند. با مطالعه نحوه کنترل افراد بر بازو با تنفس خود، محققان می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ارسال سیگنال‌ها از مغز به عضلات به دست آورند.

این فناوری پتانسیل‌های مختلفی برای توانبخشی، مراقبت‌های بهداشتی و حتی رابط‌های انسان و کامپیوتر دارد. به عنوان مثال، می‌توان از آن برای کمک به افرادی که دچار سکته مغزی یا آسیب نخاعی شده‌اند تا تحرک خود را بازیابند، یا برای ایجاد کنترل‌های بصری جدید برای دستگاه‌ها استفاده کرد.

بازوی رباتیک تنفس‌محور هنوز در مراحل اولیه توسعه است، اما این یک قدم مهم در جهت ایجاد رابط‌های انسان و ماشین طبیعی‌تر و شهودی‌تر است.

منابع: برنا
گوگل

  • ساخت بازوی رباتیک تنفس‌محور با قابلیت حرکت

بیشتر بخوانیم:بوستون دینامیکس از نسخه ربات برقی انسان‌نمای اطلس رونمایی کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا