بازار سلامت دیجیتال تا ۶ سال آینده به ۶۰۰ میلیارد دلار میرسد
پذیرش تیمهای سلامت دیجیتال در یازدهمین دوره شتابدهی سامسونگ-امیرکبیر
منبع: شهاب الدین حدیدی؛ فوت و فن
مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر پس از برگزاری ۱۰ دوره شتابدهی برای تیمهای استارتآپی، یازدهمین دوره شتابدهی خود را به راهکارهای نوآورانه حوزه سلامت دیجیتال اختصاص داده است. این موضوع علاوه بر اینکه به حساسیت موضوع سلامت در روزهای همهگیری بیماری برمیگردد اما بخشی از آن به دلیل موفقیت و دستاوردهایی است که استارتآپهای حوزه بهداشت و سلامت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر کسب کردهاند.
موضوع سلامت دیجیتال پس از شیوع کرونا بیشتر از قبل مورد توجه عموم جامعه، کارآفرینان و البته سرمایهگذاران هم قرار گرفت. به گفته آیدین پرنیا، داور مهمان دوره یازدهم مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر و مدیر آزمایشگاه نوآوری سلامت دیجیتال مدلین تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۸۲ قرارداد سرمایهگذاری به ارزش ۹.۲ میلیارد دلار برای رشد استارتآپهای حوزه سلامت دیجیتال امضا شده است.
آیدین پرنیا در مورد ارزش بازار سلامت دیجیتال میگوید «در سال ۲۰۱۹ اندازه بازار سلامت دیجیتال صد میلیارد دلار بوده است. در حالی که پیشبینی میشود تا ۶ سال آینده این بازار با رشد ۲۶ تا ۲۸ درصدی به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد».
به گفته پرنیا رشد اندازه بازار، استقبال بیشتر سرمایهگذاران و بکر بودن حوزه سلامت دیجیتال از جمله نکاتی است که باعث توجه کارآفرینان و صاحبان ایده به این بخش شده است.
دکتر سید فرشاد علامه، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاور همراه دوره یازدهم شتابدهی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در مورد نوآوری در حوزه سلامت دیجیتال ایران میگوید: «در حوزه سلامت و علوم پزشکی ایران ظرفیتهای بکر زیادی برای استارتآپها و شرکتهای فنآور وجود دارد تا در این عرصهها وارد شوند و نیازهای درمانی کشور را برطرف کنند. در واقع حوزه سلامت ایران بازار هدف بسیار بزرگی دارد و حتی میتوان با یک رویکرد بینالمللی به فعالیت در عرصه جهانی فکر کرد».
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران مباحثی مثل پیگیری و اطلاعرسانی به بیماران، پیشگیری و اصلاح سبک زندگی، ارائه مشاوره و حمایت از بیماران در پروسه درمان، فراهم کردن دارو و تجهیزات درمانی، ارتباط وسایل فناوری با تجهیزات درمانی از جمله موضوعاتی است که شرکتهای دانش بنیان میتوانند با ورود به آنها فعالیت کنند و بر جامعه تاثیرگذار باشند.
بهزی؛ آموزش، مشاوره و پایش
استارتآپ بهزی یکی از تیمهای رشد یافته در دوره اول شتابدهی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر است که با تکیه بر ایدههای نو و راهکارآفرین موفق شدند تا در دوران همهگیری بیماری به کمک کادر و مراکز درمان بیایند و برای حدود ۲ میلیون بیمار خدمات آموزش، پایش و مشاوره انجام داده است.
بهار مازندرانی، بنیانگذار بهزی در مورد ضرروت وجود کارافرینان و کسب و کارهایی که بتوانند صنعت سلامت را رشد و توسعه دهند میگوید: «طبق آمارهای بینالمللی نفوذ فناوری در حوزه سلامت یکی از پایینترین آمارها را نسبت به حوزههای دیگر دارد که دلیل این امر هم حساسیت بالای این حوزه و سروکار داشتن با جان انسانهاست. در حالی که بخش بهداشت و سلامت هم مثل سایر حوزهها بینیاز از فناوری نیست».
سیناپس؛ هوشمندسازی بیمارستانها
سیناپس یکی از تیمهای مرحله هشتم شتابدهی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر است که در حوزه هوشمندسازی بیمارستانها و خدمات آنها فعالیت میکند و تاکنون برروی کیفیت درمان بیش از ۲۰ هزار بیمار تاثیر گذاشته است.
فرید فرجی، همبنیانگذار استارتآپ سیناپس معتقد است که حوزه سلامت دیجیتال به دلیل گذاشتن چنین تاثیراتی در جامعه یکی از بهترین حوزهها برای ورود به عرصه کارآفرینی به شمار میرود.
فرجی در مورد ظرفیتهای بخش سلامت دیجیتال میگوید: «طبق آمارهای بینالمللی حوزه سلامت دیجیتال فضاهای خالی بسیاری برای ورود کارآفرینان دارد. سختی دریافت مجوزها، روبرو شدن با موضوع خطیر سلامتی گرچه ورود کارآفرینان به این حوزه را محدود کرده است اما وقتی آنها وارد این فضا میشوند با اقیانوسی آبی و پر از فرصت روبرو میشوند».
اگر برای داشتن جامعهای سالم و بهبود سلامتی افراد ایدههای نوآورانهای دارید، راهکارهای استارتآپی خود در حوزه سلامت دیجتال را برای یازدهمین دوره شتابدهی به مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر ارسال کنید. علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال ایدهها میتوانند به صفحه اختصاصی این دوره در وبسایت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر به نشانی http://samsung-aut-tech.com/cycle11 مراجعه کنند.
یک دیدگاه