سلامت و پزشکی هوشمند

کشف نژاد ناشناخته انسانه‌ها با هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی کشف کردند که انسانه‌ها باستان علاوه بر نئاندرتال‌ها و دنیسووا‌ها با نژاد ناشناخته دیگری هم آمیزش داشته‌اند!

هیچ کس نمی‌داند او کیست، فقط می‌دانیم او متفاوت بود: دختر نوجوانی بیش از ۵۰۰۰۰ سال پیش با ویژگی منحصر به فردی که به نظر می‌رسید یک اجداد “ترکیبی” داشته باشد که دانشمندان قبلا متوجه‌اش نشده‌اند. پیکیر این دختر همین چند سال پیش یافت شد.

اما داشتن اجداد ترکیبی از انسان‌گونه‌های مختلف محدود به این دختر باستانی نیست. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ ، دانشمندان از هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی گونه‌های اجدادی ناشناخته انسانی استفاده کردند. آنها می‌خواستند ببینند که انسان‌های امروزی هزارها پیش در سفر طولانی به خارج از آفریقا با با چه انسان‌گونه‌هایی مواجه شده‌اند و با آنها آمیزش کرده‌اند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

حدود ۸۰۰۰۰ سال پیش، به اصطلاح سفر “خارج از آفریقا” انسان‌ها رخ داد، در آن زمان بخشی از جمعیت انسانی، که قبلاً از انسان‌های امروزی تشکیل می‌شد، قاره آفریقا را ر‌ها کرده و به سایر قاره‌ها مهاجرت کردند و همه جمعیت‌های کنونی را به وجود آوردند.

همانطور که انسان‌های مدرن این مسیر را به خشکی اوراسیا می‌پیودند ، تولید مثل با انسان‌‌گونه‌های باستانی دیگر که اکنون منقرض شده‌اند معمول بود.

تا همین اواخر، تصور می‌شد که این شرکای جنسی تصادفی شامل نئاندرتال‌ها و دنیسووا‌ها می‌شد.

اما درتحقیق جدید، به استفاده الگوریتم‌های یادگیری ژرف که توده پیچیده‌ای از کد ژنتیکی انسان باستانی و مدرن را غربال می‌کردند، یک نژاد سوم از  DNA انسان‌های اوراسیایی جدا شد.

محققان با استفاده از یک تکنیک آماری به نام استنتاج بیزی Bayesian inference ، شواهدی را یافتند که آن‌ها آن را «دخل سوم» third introgression  می‌نامند، یغنی یک جمعیت باستانی «شبح»مانند که انسان‌های امروزی در طول مهاجرت آفریقا با آن‌ها آمیزش داشتند.

ممکن است این سومین جمعیت در تاریخ جنسی بشریت احتمالاً ترکیبی از نئاندرتال‌ها و دنیسووا‌ها باشد.

از نقطه نظر یادگیری عمیق، این یک تأیید فرضی از انواع «فسیل هیبریدی» دختر نوجوان است که در سال ۲۰۱۸ شناسایی شد. اگرچه هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

مایوخ موندال ژنوم‌شناس از دانشگاه تارتو در استونی در بیانیه‌ای مطبوعاتی در زمان کشف گفت: «تئوری ما با نمونه هیبریدی که اخیراً در دنیسووا کشف شد همزمان است، اگرچه هنوز نمی‌توانیم احتمالات دیگر را رد کنیم.»

همچنین در سال ۲۰۱۸، تیم دیگری از محققان شواهدی را از آنچه که آن‌ها آن را “رویداد قطعی سومین آمیختگی” در کنار دنیسووان‌ها و نئاندرتال‌ها نامیدند شناسایی کردند و دو مقاله که در اوایل سال ۲۰۱۹ منتشر شد، جدول زمانی نحوه تلاقی و تلاقی آن گونه‌های منقرض شده را با جزئیات واضح‌تری ردیابی کردند.

این یافته‌ها در Nature Communications منتشر شده.

منبع: ا دانشمند

محتوی بیشتر از فناوری در سلامت و پزشکی:

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا