۷ گام ایجاد محتوای سئویی
نویسنده : لورن باکر – کارشناس حوزه بازاریابی مترجم : امیر آل علی
امروزه با توجه به افزایش چشمگیر برندها در حوزه های مختلف شاهد فعالیت سایت های متعددی هستیم که باعث شده است تا شانس دیده شدن، به مراتب کمتر شود. در این زمینه بدون توجه به سئو، عملا شانس موفقیتی را نخواهید داشت. درواقع سئو به مجموعه روش هایی اطلاق می شود که باعث خواهد شد تا در موتورهای جست و جو، بهتر دیده شوید و در این زمینه اگرچه می توان صدها روش را نام برد، با این حال نکته ای که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند این است که محتوا باید ظرفیت رشد بالایی را داشته باشد. درواقع یک محتوای بد می تواند تمامی روش های بعد را با ضعف مواجه سازد. در این زمینه گام نخست این است که نسبت به آنها آگاهی داشته باشید که در ادامه هفت گام اساسی برای ایجاد محتوای سئویی را بررسی خواهیم کرد.
۱-نسبت به محتوای خود و ساختار آن مطمئن شوید
یکی از مشکلات حال حاضر این است که سرعت تولید محتوا بیش از حد سریع شده و این امر به زرد شدن اطلاعات منجر شده است. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که محتوای خوب، پتانسیل رشد بالایی را دارد و در بازار پر از گزینه های مختلف، باعث می شود تا اعتبار به دست آورید. درواقع برخورد اول بسیار مهم بوده و اگر بتوانید تاثیر لازم را داشته باشید، می توانید مخاطبان همراه و وفاداری را برای خود ایجاد نمایید. در این زمینه فراموش نکنید که این فعالیت شما، کاملا در زمینه بازاریابی و فروش نیز تاثیرگذار است. درواقع به هر میزان که مخاطبانی با اطلاعات بالاتری در حوزه کاری خود داشته باشید، احساس نیاز نیز در آنها افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال آژانس های مسافرتی به صورت مداوم اقدام به معرفی جذابیت ها، الزامات سفر و… می کنند تا افراد بیشتری به لیست مسافران آنها اضافه گردد. در این زمینه شما باید بدانید که مخاطب به چه اطلاعاتی نیاز دارد و در گام بعد شیوه محبوب بیان آن را پیدا کنید. همچنین وجود تقویم محتوا کمک خواهد کرد تا بتوانید تنوع کار لازم را داشته و با نظم خوب اقدامات خود را انجام دهید.
درواقع وجود نظم در کار از جمله موارد مهم در زمینه سئو محسوب می شود و باعث خواهد شد تا مخاطب با روند کارهای شما هماهنگی لازم را پیدا نماید. درواقع شما نباید تنها به پیدا کردن مخاطب توجه کنید. در این زمینه حفظ آنها نیز بسیار مهم خواهد بود. در این راستا اگرچه همواره اعلام شده است که یک محتوای خوب شامل مقدمه ای جذاب، بحث اصلی و پایان بندی درست می باشد. با این حال به هر میزان که محتوای بیشتری را مشاهده کرده باشید، ایده های جدیدتری را هم خواهید داشت و می توانید از دل اقدامات دیگران، نتایج بسیار خوبی را به دست آورید.
۲-تنوع داشته باشید
نحوه بیان مورد بسیار مهمی است و باید به این نکته توجه داشته باشید. درواقع همه ما این تجربه را داریم که گفته های یک فرد، به مراتب دلچسب تر از دیگران است. این امر در حالی می باشد که با نگاهی واقع بینانه تفاوتی میان اطلاعات وجود ندارد. در این زمینه شما نیز باید به ساختار خود توجه داشته و تنوع لازم را حفظ کنید. برای مثال این امر که در یک مقاله متنی، از تصاویر مناسب و در پایان یک کلیپ مرتبط استفاده کنید بدون شک تاثیرگذار خواهد بود. درواقع امروزه یک ترند مهم این است که یک محتوا به فرمت های مختلف انتشار پیدا کند. برای مثال می توانید محتوای متنی خود را به صورت پادکست، اینفوگرافی و ویدئو نیز منتشر کنید. همچنین فراموش نکنید که در سایت خود، ارجاع های لازم را داشته باشید تا میان محتواهای مختلف، پیوند لازم شکل گیرد و مخاطب همواره در معرض اطلاعات دیگر باشد. درواقع میزان ماندن مخاطب در سایت شما نیز از پارامترهای مهم در زمینه سئو محسوب می شود.
۳-الگوریتم ها را بشناسید
این امر که بدانید چه الگوریتم هایی وجود دارد، باعث خواهد شد تا بتوانید عملکرد به مراتب بهتری را داشته باشید. در این زمینه فراموش نکنید که هر ساله، این موارد تغییر پیدا می کند و شما می توانید نسبت به موارد آتی نیز پیش بینی هایی داشته باشید. برای مثال در سال ۲۰۱۱ گوگل آبدیت پاندا را منتشر کرد که با هدف حذف تکنیک های سئو کلاه سیاه بوده است. در این زمینه فراموش نکنید که به جای تلاش برای دور زدن الگوریتم ها بهتر است که با آنها همراه شوید. در این رابطه یکی از الگوریتم های حال حاضر، انتشار محتوای طولانی است و دلیل آن زمان بیشتر ماندن افراد می باشد. با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید در این زمینه بیش از حد افراط داشته باشید. درواقع این اقدام شما باعث خواهد شد تا مخاطب خسته شود و شما باید به خوبی تنوع داشته باشید و از اضافه گویی خودداری کنید. به صورت یک میانگین، به ازای هر پنج محتوای کوتاه، شما مجاز به تولید یک محتوای طولانی (بیش از ۲۰۰۰ کلمه) خواهید بود.
۴-از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید
واقعیت این است که بسیاری از افراد از محتواهایی استفاده می کنند که ابدا مناسب و کافی نبوده و ارتباط لازم با موضوع را ندارند. درواقع اگرچه برخی از کلمات، محبوبیت جهانی را دارند. با این حال شما باید تعیین کنید که هدف شما چه جامعه هدفی بوده و براساس نیاز هر محتوا، اقدام کنید. در این زمینه انواع نرم افزارها وجود دارد که شما را در پیدا کردن این موارد کمک می کند. در این زمینه در کنار کلمات کلیدی دو کوتاه، از دم بلندها نیز استفاده کنید. در این زمینه بررسی آمارهای گذشته نیز کمک خواهد کرد تا نسبت به درستی اقدامات خود، اطمینان داشته و از موارد موفق قبل نیز استفاده نمایید. درواقع هیچ دلیلی برای تکرار مواردی که نتیجه نداشته است، وجود ندارد. از دیگر موارد مهم، بهینه سازی توضیحات متا است. این موارد نیاز به اطلاعات کافی داشته و توصیه می شود که در صورتی که نمی توانید کسب اطلاعات لازم را داشته باشید، از فردی حرفه ای استفاده کنید.
۵-کپی رایت را فراموش نکنید
درواقع افرادی که یک محتوا را تولید می کنند، حقوقی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه فراموش نکنید که شما باید به خوبی منابع متفرقه را ذکر کنید. در این رابطه اگرچه کپی برداری به افزایش سرعت تولید محتوا کمک می کند، با این حال امتیاز اصلی را زمانی به دست خواهید آورد که در زمینه تولید محتوا، پیشگام باشید. در رتبه بعدی نیز ترجمه قرار دارد. در زمینه سئو، نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید، تحلیل مداوم رقبا است. درواقع این امر که بدانید سایرین چه استراتژی ها و اقدامات جدی را انجام می دهند و چه نتایجی را به دست آورده اند بسیار مهم خواهد بود. در این راستا کیفیت هر یک از محتواهای مورد استفاده نیز بسیار مهم بوده و در رتبه بندی سایت شما تاثیرگذار است.
۶-از ارتباط خود اطمینان حاصل نمایید
از دیگر مواردی که باید مورد توجه قرار دهید این است که اقدامات شما با یکدیگر ارتباط لازم را داشته باشد. درواقع از این بخش تحت عنوان اقدام حرفه ای نیز نام برده می شود. برای مثال اگر در زمینه خودرو فعالیت دارید، اگرچه پوشش موضوعات مختلف در این حوزه اقدامی مناسب محسوب می شود. با این حال فراموش نکنید که به علت محبوبیت سایر کسب و کارها، نباید موارد دیگر را نیز مورد توجه داشته باشید. درواقع شما باید تلاش کنید تا به عنوان یک پایگاه قابل و تخصصی در زمینه کاری خود تبدیل شوید. در این زمینه سایت ها براساس معیارهای مختلفی رتبه بندی می شوند که مهمترین آن میزان جست و جوی افراد است. به همین خاطر شما باید محتواهایی را تولید کنید که کاملا به روز و متناسب با نیاز جامعه هدف است. به همین خاطر است که امروزه بسیاری از شرکت ها، افرادی را تحت عنوان مدیر توسعه محتوا استخدام می کنند و فراموش نکنید که امروزه این بخش، مهمترین اقدام شما در زمینه بازاریابی محسوب می شود. درواقع بسیاری از روش ها، منسوخ شده محسوب می شود و لازم است تا آنها را کنار بگذارید. در کنار تمامی این موارد از ایجاد پیوندهای داخلی و خارجی و همچنین بهینه سازی های مداوم نیز غافل نشوید.
۷-تنها به سایت خود محدود نشوید
درواقع امروزه شبکه های اجتماعی، به پرکاربردترین امکان اینترنت برای اکثر افراد تبدیل شده است که به صورت میانگین بیش از چهار ساعت از زمان شبانه روز را به خود اختصاص می دهد. تحت این شرایط محدودبودن به سایت اقدامی مناسب نبوده و لازم است تا محبوب ترین شبکه های اجتماعی در بین جامعه هدف خود را مورد توجه قرار دهید. در این راستا فراموش نکنید که ممکن است یک برند، تنها یک جامعه هدف نداشته باشد و این امر ابدا یک ضعف محسوب نمی شود. با این حال شما باید برای هر جامعه، برنامه محتوایی خاص خود را داشته باشید. در این رابطه همکاری با برندها و سایت های مختلف باعث خواهد شد تا ضمن افزایش شانس بازدید، امکان انجام کارهای بیشتری را هم داشته باشید. درواقع بسیاری از اقدامات را می توان نام برد که جزو اصول سئو محسوب نمی شود. با این حال به افزایش بازدید محتواها کمک خواهد کرد و لازم است تا این موارد را نیز مورد توجه قرار دهید. برای مثال یک محتوا با فردی محبوب، می تواند رشد انفجاری را به همراه داشته باشد.
منبع: فرصت امروز