اینترنت و شبکه اطلاعاتپرینت سه بعدی

تولید آسان آنتن های شبکه ۵G و ۶G با چاپگر سه بعدی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان موفق شده‌اند با چاپگر سه بعدی آنتن های شبکه ۵G بسازند که عملکرد آن‌ها شبیه آنتن‌های تولیدشده در خطوط تولید معمولی است.

آنتن‌های رادیویی تولیدشده با فناوری چاپ سه‌بعدی می‌توانند دسترسی آسان‌تر به تجهیزات مخابراتی ۵G و ۶G و در‌نتیجه اینترنت بهتر و سریع‌تر را فراهم کنند.

گروهی از محققان به‌تازگی دست به تولید چنین آنتن‌هایی زده‌اند که می‌توانند برای استفاده در مناطق دورافتاده مناسب باشند.
دانشمندان دانشگاه شفیلد آنتن های شبکه را برای استفاده از موج میلی‌متری با چاپگر‌های سه‌بعدی طراحی، تولید و آزمایش کرده‌اند که قابل‌مقایسه با آنتن‌های تولیدشده در خطوط تولید عادی هستند.

این آنتن‌ها می‌توانند سرعت توسعه زیرساخت‌های ۵G و ۶G را افزایش دهند و به ساکنان مناطق دورافتاده کمک کنند تا به شبکه‌های پرسرعت دسترسی داشته باشند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

درحال‌حاضر فرایند ساخت آنتن های لازم برای نسل جدید شبکه‌های ارتباطی کُند و پرهزینه است. همین مسئله مانع از عرضه نوآوری‌های بیشتر شده و توسعه زیرساخت‌ها را به تأخیر انداخته است. ولی محققان دانشگاه شفیلد با استفاده از چاپگر‌های سه‌بعدی بستری را فراهم کرده‌اند تا آنتن‌ها ظرف مدت چند ساعت و با هزینه‌ای در حدود چند پوند، ساخته شوند. هزینه ساخت این آنتن‌ها با روش‌های سنتی معمولاً صد‌ها پوند است.

آنتن های شبکه ۵G تولیدشده با چاپگر سه بعدی مشابه آنتن‌های معمولی هستند

در بالا تصویری از مقایسه آنتن های شبکه تولیدشده با چاپگر سه بعدی و خطوط تولید عادی را می‌بینید. این آنتن‌ها از نانوذرات نقره استفاده می‌کنند که برای فرکانس‌های رادیویی کاربرد‌های زیادی دارند و در فرکانس‌های گوناگون در شبکه‌های ۵G و ۶G آزمایش شده‌اند.

«ادی بال» از گروه تحقیقات مخابرات دانشگاه شفیلد می‌گوید: «این طراحی چاپ سه‌بعدی می‌تواند برای صنعت مخابرات متحول‌کننده باشد. این روش به ما اجازه می‌دهد تا طراحی نمونه اولیه و تولید آنتن‌های شبکه‌های ۵G و ۶G را با هزینه بسیار کمتر و سرعتی بسیار بیشتر از روش‌های تولید موجود پیش ببریم. این سازوکار همچنین می‌تواند برای ساخت آنتن‌ها در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر استفاده شود و درنتیجه مناطق بزرگ‌تری را پوشش دهد و نیز سریع‌ترین شبکه‌های موبایلی را به بخش‌هایی از دنیا بیاورد که هنوز به آن‌ها دسترسی ندارند.»

آزمایش فرکانس‌های رادیویی این آنتن‌ها توسط «آزمایشگاه ملی اندازه‌گیری موج میلی‌متری UKRI» انجام شده که از زیرمجموعه‌های دانشگاه شفیلد است. این آزمایشگاه می‌تواند تراشه‌ها و آنتن‌هایی تا دامنه ۱۱۰ گیگاهرتزی را بررسی کند.

منبع: صداوسیما

محتوی بیشتر از اینترنت و شبکه‌اطلاعات:

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا