سلامت و پزشکی هوشمند

کاهش عوارض جانبی دارویی به کمک ابزار هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
ترجمه: سنا دلفیه

محققان دانشگاه اکستر، ابزار هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده اند، که می تواند عوارض جانبی مضر برخی از داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای مثانه رایج را در بیماران، پیش بینی کند.

تیمی به رهبری محققان دانشگاه اکستر، ابزار جدیدی را طراحی کرده اند که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، داروهایی که ممکن است اثرات آنتی کولینرژیک نامطلوبی بر بدن و مغز داشته باشند، را ارزیابی می کند.

این عوارض می تواند در اثر مصرف بسیاری از داروها، رخ دهد که با مسدود کردن یک انتقال دهنده عصبی کلیدی به نام استیل کولین بر مغز تأثیر می گذارند. داروهای مثانه، ضد افسردگی، معده و داروهای بیماری پارکینسون، درجاتی از اثرات آنتی کولینرژیک دارند.

عوارض جانبی آنتی کولینرژیک شامل گیجی، تاری دید، سرگیجه، عدم تعادل و کاهش عملکرد مغز می شود. اثرات آنتی کولینرژیک ممکن است با افزایش مرگ و میر و در صورت استفاده طولانی مدت، با خطر بالاتر زوال عقل نیز همراه باشند.

اکنون، محققان ابزاری برای محاسبه اثرات مضر داروها با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کرده اند. تیم تحقیقاتی ابزار آنلاین جدیدی به نام ابزار بین المللی بار شناختی آنتی کولینرژیک (IACT) ایجاد کرده است. به گزارش سیناپرس، این ابزار از پردازش زبان طبیعی استفاده می کند که روشی از هوش مصنوعی، و تجزیه و تحلیل ساختار شیمیایی برای شناسایی داروهایی است که اثر آنتی کولینرژیک دارند.

محققان گفتند:استفاده از داروهای با اثرات آنتی کولینرژیک می تواند اثرات مضر قابل توجهی از جمله زمین خوردن و گیجی، داشته باشد که قابل اجتناب هستند. به گزارش سیناپرس، از آنجا که این امر منجر به بستری شدن و مرگ می شود، کاهش فوری این عوارض جانبی، ضروری است.

پژوهشگران اضافه کرده اند: ابزار ما راه امیدوارکننده‌ ای را به سوی یک رویکرد پزشکی شخصی ‌سازی شده ‌تر ارائه می ‌دهد تا اطمینان حاصل شود که فرد، از درمان مناسب، ایمن و مؤثری بهره مند می شود و در عین حال از اثرات آنتی کولینرژیک ناخواسته نیز جلوگیری می ‌کند. این، اولین ابزاری است که از فناوری هوش مصنوعی نوآورانه در اندازه گیری بار آنتی کولینرژیک استفاده می کند.

در نهایت، پس از انجام تحقیقات بیشتر، این ابزار می تواند جهت یافتن بهترین درمان برای بیماران، در اختیار داروسازان و متخصصان سلامت، قرار گیرد.

نتایج تحقیقاتی در مجله Age and Ageing منتشر شده اند

منبع: سیناپرس

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا