حکمرانی و فناوریهوش مصنوعی

خوابی که دولت چین برای حکمرانی هوش مصنوعی دیده!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در سومین همایش «کمربند و جاده» که اخیرا در پکن چین برگزار شد، این کشور از ابتکار جهانی حکمرانی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد.

چین مدعی است که شکاف رو به رشد دیجیتال در هوش مصنوعی و حکمرانی آن را به رسمیت می‌شناسد و بر اهمیت کمک به کشورهای در حال توسعه تاکید می‌کند.

هوش مصنوعی در رقابت فزاینده فناوری بین چین و ایالات متحده، به عنوان یک زمینه اصلی تنش مطرح شده است، زیرا هر دو کشور در تلاش برای حفظ رهبری خود در توسعه استانداردهای جهانی و مقررات هستند.

هوش مصنوعی مردم‌محور

این ابتکار چارچوبی طراحی شده برای ارتقای حقوق و فرصت‌های برابر برای همه کشورها در توسعه و حکمرانی هوش مصنوعی است. این بیانیه در همان مجمع توسط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سخنرانی اصلی قرائت و توسط اداره فضای مجازی چین منتشر شد. وزارت خارجه چین این ابتکار جدید را رویکردی سازنده برای نگرانی‌های جهانی در مورد توسعه و مدیریت هوش مصنوعی توصیف کرد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این ابتکار جهانی که بخشی از چشم‌انداز چین در مورد توسعه، امنیت و حکمرانی هوش مصنوعی بوده، هوش مصنوعی مردم‌محور است. به این معنا که هوش مصنوعی باید به سمتی برود که در جهت منافع انسان و برای او مفید باشد.

این طرح بخشی از تلاش‌های پکن برای «پیشبرد چشم‌انداز جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت» همراه با توسعه جهانی، امنیت جهانی و ابتکارات تمدن جهانی است.

آیا چین صرفا به دنبال منافع خود است؟

ابتکار جهانی مدیریت هوش مصنوعی یک روز پس از آخرین ممنوعیت ایالات متحده در مورد تراشه‌های پیشرفته و فناوری‌های ساخت تراشه اعلام شد. در حالی که چین مدعی است از همکاری جهانی در توسعه استانداردها و چارچوب‌های نظارتی هوش مصنوعی از طریق اجماع گسترده بین کشورها و در نظر گرفتن سیاست‌ها و شیوه‌های خاص هر کشور، حمایت می‌کند.

چین همچنین مدعی است که شکاف رو به رشد دیجیتال در هوش مصنوعی و حاکمیت آن را به رسمیت می‌شناسد و بر اهمیت کمک به کشورهای در حال توسعه تاکید می‌کند.

برخی ناظران معتقدند تلاش‌ها برای پر کردن شکاف در توسعه هوش مصنوعی و قابلیت‌های حکمرانی بین کشورها می‌تواند مزایای اقتصادی بیشتری برای چین داشته باشد و رهبری پکن را در میان کشورهای در حال توسعه تقویت کند

این نگاه چین برای مدیریت جهانی هوش مصنوعی در حالی است که دبیر کل سازمان ملل در حال تشکیل یک نهاد مشورتی سطح بالاست که می‌تواند به ایجاد یک آژانس جدید هوش مصنوعی در سازمان ملل منجر شود.

در همین حال، اتحادیه اروپا در مرحله نهایی قانونگذاری برای قانون هوش مصنوعی خود است و بریتانیا در آستانه برگزاری نشست جهانی ایمنی هوش مصنوعی خود در اوایل نوامبر قرار دارد که در آن چین حداقل برای بخشی از این رویداد دعوت شده است.

تاثیر تحریم چین توسط آمریکا در خرید تراشه‌ها

در چنین شرایطی و به گفته برخی کارشناسان، رسیدن چین به راهکار هوش مصنوعی مردم‌محور شاید بخاطر تحریم‌های آمریکا در خرید تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی است. زیرا مدت‌هاست که آمریکا از ارسال تراشه‌های الکترونیکی پیشرفته و حساس به بعضی کشورها از جمله چین ممانعت می‌کند. آمریکا دلیل این ممانعت را جلوگیری از به‌کارگیری این تراشه‌ها در سلاح نظامی عنوان کرده و به همین دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای شرکت‌های سازنده آمریکایی این تراشه‌ها، وضع کرده است.

مهم‌ترین کاربرد تراشه‌ها در حال حاضر، استفاده از آن برای تقویت هوش مصنوعی است. موج فناوری هوش مصنوعی مولد چنان در دنیا فراگیر شده که موسسه گارتنر بر اساس تحقیقی که انجام داده بود گفت که تا سه سال دیگر ۸۰ درصد شغل‌های دنیا از بین می‌رود.

بر همین اساس، طبیعی است که کشورها نمی‌خواهند از این روند عقب بمانند و با خرید زیرساخت‌های اساسی مانند تراشه‌های الکترونیکی به دنبال دستیابی به فناوری‌های هوش مصنوعی هستند.

شرکت انودیا که پیشروترین شرکت در ساخت تراشه‎‌های مخصوص هوش مصنوعی محسوب می‌شود، در حال حاضر مخاطب اصلی آمریکا برای ممنوعیت فروش تراشه‌های الکترونیکی به چین است.

اقدامات آمریکا برای مدیریت هوش مصنوعی

در این میان، کنگره ایالات متحده و یک انجمن هوش مصنوعی، در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۳ سپتامبر، جلسه‌ای با حضور مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت متا و ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا در مورد هوش مصنوعی برگزار کردند. در این جلسه بیش از ۶۰ سناتور حضور داشتند و ماسک خواستار تعیین یک قاضی آمریکایی برای هوش مصنوعی شد. قانون‌گذاران می‌گویند که در مورد نیاز به مقررات دولتی در سطح جهانی به توافق رسیده‌اند.

همچنین کاخ سفید در ۱۲ سپتامبر از شرکت‌های پیشگام در هوش مصنوعی مانند ادوبی، انودیا و IBM و پنج شرکت دیگر درباره انتشار و در اختیار قراردادن محتوا و یا ابزار هوش مصنوعی تعهد گرفت.

منبع: عصرایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا