اینترنت اشیاتحول دیجیتال در صنعت و معدنگزارش

پیش‌بینی‌های فورستر در خصوص فناوری‌های لبه، اینترنت اشیا و شبکه‌سازی در سال ۲۰۲۲

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فناوری اینترنت اشیا به کاهش تولیدات کربن کمک می‌کند؛ اینترنت ماهواره‌ای رقیب سرسخت اینترنت ۵G خواهد بود؛ معضل کمبود تراشه ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۲۲، به‌جز بازیابی جهان از همه‌گیری، باید منتظر رویدادهای دیگری هم باشیم. شرکت تحقیقاتی فورستر پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۲، بازارهای اینترنت اشیا، محاسبات لبه و شبکه‌سازی باید منتظر ۵ رویداد باشند، رویدادهایی که بر مبنای «تغییراتی خاص و ملموس» رخ خواهند داد.

برخی از این پیش‌بینی‌ها ظرفیت این را دارند که نه‌تنها صنایع مذکور، بلکه همه‌ کسب‌وکارهایی را که به‌نوعی از این فناوری‌ها تأثیر می‌پذیرند نیز تغییر دهند. این دامنه آنقدر وسیع است که تقریباً همه‌ اشخاص و سازمان‌ها را در بر می‌گیرد.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

به بیان خلاصه، این پنج پیش‌بینی توضیح می‌دهند که فناوری‌های لبه و اینترنت اشیا چطور زنجیره‌های تأمین را پایدارتر می‌کنند؛ اینترنت ماهواره‌ای بالاخره می‌تواند به سطحی برسد که با اینترنت ۵G رقابت کند؛ معضل کمبود تراشه همچنان ادامه خواهد داشت؛ زیرساخت‌های هوشمند سرمایه‌ بیشتری جذب خواهند کرد و در آخر، حمله‌ای بی‌سابقه از بات‌نت‌های اینترنت اشیا نیز در افق پیش رو دیده می‌شود.

فارغ از اینکه این پیش‌بینی‌ها محقق شوند یا خیر، به‌سختی می‌توان کسب‌وکار یا حتی شخصی را متصور شد که به‌نوعی از آن‌ها تأثیر نپذیرد. این پیش‌بینی‌ها حرفی از ظهور فناوری‌های جدید نمی‌زنند، بلکه به گفته‌ نویسنده‌ این گزارش، تحلیل‌گری از فورستر به نام ابیجیت سانیل، بیشتر این فناوری‌ها هم‌اکنون وجود دارند و امسال به‌صورت گسترده در دسترس قرار گرفته و در عمل به کار خواهند رفت.

سانیل معتقد است: «ادغام و تلفیق فناوری‌های لبه، اینترنت اشیا و شبکه‌سازی، پیامدهایی واقعی برای بازار به همراه می‌آورند.»

فناوری لبه و اینترنت اشیا: با هم برای کاهش تولید کربن

حیطه‌ سوم تولیدات کربن (و گازهای گلخانه‌ای) به تولیداتی اشاره دارد که عوارض جانبی عملیات‌های کاری هستند و از مدیریت مستقیم شرکت‌ها خارج هستند؛ به‌عنوان مثال، هزینه‌ حمل برای شخص ثالث، فرایندهای زنجیره تأمین و موارد دیگری که بین مرحله‌ مواد خام و مرحله‌ کالای نهایی وجود دارند و به دست شرکت‌های دیگر انجام می‌شوند.

فورستر پیش‌بینی کرده است: «در سال ۲۰۲۲، به‌منظور افزایش کارآیی انرژی و مدیریت منابع، تقاضا برای خدمات مرتبط با پایداری افزایش خواهد یافت و در این مسیر از قدرت فناوری لبه و اینترنت اشیا استفاده خواهد شد. این فناوری‌ها می‌توانند در اموری همچون نظارت بر محیط زیست، مدیریت منابع و فرایندهای زنجیره تأمین ایفای نقش کنند.»

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در سال ۲۰۲۲، محصولاتی به بازار می‌آیند که با تکیه بر اینترنت اشیا و محاسبات لبه، مشکل حیطه‌ سوم تولیدات کربن را بررسی خواهند کرد. ارائه‌دهندگان این محصولات فروشندگان همیشگی محصولات هوشمند و فروشندگان سرویس‌های IT خواهند بود که در حوزه‌ اینترنت اشیا و فناوری لبه تخصص دارند.

سانیل می‌گوید: «پایداری مصداق بسیار خوبی از کاربردهای معنادار فناوری‌های نوظهور همچون موتورهای هوش مصنوعی مجهز به فناوری لبه به شمار می‌رود.»

اینترنت ماهواره‌ای، چالشی برای اینترنت ۵G

فورستر گفته است: «قوانین محدودیت‌زای دولت و تأخیر در توسعه‌ اینترنت ۵G زمینه را برای بازار اینترنت ماهواره‌ای فراهم کرده است. مردم به‌ویژه در مناطق روستایی، وعده‌هایی در خصوص ارتقای اینترنت به ۵G دریافت کرده‌اند که به‌آهستگی در حال برآورده شدن هستند.» فورستر این امر را فرصت خوبی برای ارائه‌دهندگان اتصال مودمی و اینترنت ماهواره‌ای همچون Starlink می‌داند.

سانیل توضیح می‌دهد: «برخی از شرکت‌های مخابراتی (که سرویس‌های سلولی ارائه نمی‌دهند) به جای استفاده از سرویس‌های سلولی رقبایشان، سعی دارند سرویس ماهواره‌ای را به‌عنوان بک‌آپ استفاده کنند. این مهم، به‌ویژه در مناطق روستایی که ظرفیت پیاده‌سازی ۵G را (حداقل در کوتاه‌مدت) ندارند، تبدیل به جریان غالب خواهد شد.»

طبق پیش‌بینی‌های فورستر، ۸۵ درصد از کاربران اینترنت ماهواره‌ای از مناطق روستایی خواهند بود. اگر این پیش‌بینی درست باشد، شرکت‌هایی که اینترنت ۵G بی‌سیم یا سرویس mmWave برای دسترسی به لبه ارائه می‌دهند، باید در سال پیش رو خود را اثبات کنند؛ در غیر این صورت، به سرنوشت اتصال DSL دچار می‌شوند: آنقدرها هم بد نیستند، اما به پای رقیبشان نمی‌رسند!

کمبود تراشه، مانعی برای رشد بازار IoT

فورستر پیش از این هم کمبود طولانی‌مدت تراشه‌ها را پیش‌بینی کرده بود و اکنون، دوباره از این اتفاق خبر می‌دهد. طبق پیش‌بینی این شرکت، با ادامه‌ روند کنونی، این مشکل تا اواسط ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت و در نتیجه‌ آن، شمار بالایی از تولیدکنندگان محصولات هوشمند و مصرف‌کنندگان این محصولات دست خالی خواهند ماند.

تراشه‌های ابتدایی‌تری همچون CPU یا GPU احتمالاً زودتر از سایر تراشه‌ها تأمین شده و به بازار برخواهند گشت؛ اما محصولات IoT از حسگرها، میکروکنترلرها و فناوری‌های ارتباطی سطح بالاتری استفاده می‌کنند که مستلزم تراشه‌های پیشرفته‌تری خواهد بود.

این معضلات دسترسی به محصولات هوشمند مبتنی بر IoT همچون لوازم خانگی، خودروها و لوازم الکترونیک را با مشکل روبه‌رو کرده یا به تأخیر می‌اندازند و قیمت محصولات را افزایش می‌دهند. بدین ترتیب، رشد محصولات IoT در سال ۲۰۲۲ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت، امری که تقاضای محصولات کمتر هوشمند را افزایش می‌دهد.

افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های هوشمند

فورستر انفجاری بزرگ در سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های هوشمند را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید سرمایه‌ موجود در این حوزه‌ها که عمدتاً از طرف چین، اتحادیه اروپا و آمریکا می‌آید، تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. قسمت عمده‌ این سرمایه صرف جبران مشکلات ناشی از همه‌گیری و بازیابی تسهیلات خواهد شد. به گفته‌ فورستر، حوزه‌های اتصال اینترنت، بهداشت عمومی و مدیریت منابع حیاتی دوباره در کانون توجهات قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، ذی‌نفعان از اطلاعات و بینش به‌دست‌آمده از دستگاه‌های لبه و زیرساخت‌های مجهز به IoT برای اصلاح الگوهای ترافیک استفاده خواهند کرد، تا ترافیک را کاهش داده، داده‌های چندرسانه‌ای را برای مقاصد امنیتی ارزیابی کرده و ۵G، V2X و فناوری‌های لبه را به‌منظور تحقق خودروهای خودران در بنادر و فرودگاه‌ها ترکیب کنند.

بات‌نتی بی‌سابقه از اینترنت اشیا

امنیت ضعیف دستگاه‌های IoT آفتی است که به جان اینترنت افتاده است. به گفته‌ فورستر، ۲۰۲۲ با خود بات‌نتی را به همراه می‌آورد که با مقیاس بزرگش، برخی از زیرساخت‌های ارتباطی حیاتی را زیر سؤال برده و بدین طریق به مشکلات اقتصادی عظیم می‌انجامد. فورستر بزرگی این مقیاس را حدود ۳۰ میلیون درخواست در ثانیه برآورد می‌کند؛ برای درک بهتر این رقم، باید بدانید که رکورد این معیار تا سال ۲۰۲۱، ۲۲ میلیون درخواست در ثانیه بوده است.

این پیش‌بینی آخر را می‌توان تهدیدی به پسرفت امنیت سایبری در سال ۲۰۲۲ در نظر گرفت؛ بنابراین لازم است راهبردهایی برای مقابله با حملات DDoS را از همین حالا آماده کنید.

شاید برخی از پیش‌بینی‌های فورستر برای سال ۲۰۲۲ تخیلی و بعید به‌نظر برسند، اما پیش‌بینی‌های گذشته‌ این شرکت محقق شده‌اند؛ علاوه بر این، وقتی در انتهای ۲۰۲۲ به سالی که گذشت نگاهی بیندازیم، همه‌ چیز مشخص خواهد شد!

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا