شهر هوشمند

پاکبانان به لباس ایمنی هوشمند مجهز می‌شوند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دکتر جعفر آقازاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا راهبرد، از طراحی لباس ایمنی برای پاکبانان شهرداری و کارگران‌ خبر داد و گفت: این محصول مبتنی بر فناوری هوشمندسازی در جهت جلوگیری از تصادفات خودرو‌ها با پاکبانان در حین انجام وظیفه و جلوگیری از تلفات انسانی در محیط‌های پرخطر جاده برای کارگران طراحی و تولید شده است.

او با اشاره به خطراتی که سلامتی و حتی جان پاکبانان و کارگران مشغول به کار در محیط‌های ناایمن را تهدید می‌کند توضیح داد: فقدان علائم راهنمایی یا کمبود این علائم، بهره نبردن از علائم هشداردهنده و همچنین سرعت زیاد و غیرمطمئن خودرو‌ها به‌ویژه در محیط‌هایی پرخطر مانند جاده‌های پرتردد، اتوبان‌ها و راه‌هایی که دید راننده در آن‌ها محدود است، باعث شده که همه‌ساله تعداد قابل توجهی از پاکبانان و کارگران که برای اموری چون نظافت، رفت و روب، رنگ‌آمیزی، گل‌کاری و سایر فعالیت‌های خدماتی مشغول کار هستند دچار حادثه شوند و در نتیجه متأسفانه آسیب‌های مختلفی از نقص عضو گرفته تا فوت متوجهِ این قشر زحمتکش می‌شود.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

این پژوهشگر پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با وجود اذعان به توجه مسئولان به رعایت قوانین بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در محیط‌های پرخطر برای پیشگیری از بروز حوادث ناگوار در حین کار، بر اهمیت ارتقای سطح کیفی امکانات از راه‌ بهره‌گیری از فناوری روز و هوشمندسازی تأکید کرد و گفت: هر ساله دستورالعمل‌های بسیاری توسط مسئولان ذی‌ربط برای جلوگیری از تصادفات و آسیب دیدن یا جان باختن پاکبانان به کارفرمایان ارجاع می‌شود؛ اما با توجه به کمبود یا فقدان امکانات زیرساختی و رعایت نکردن برخی از افراد، این حوادث همچنان در شهر‌های گوناگون روی می‌دهد.

او نخستین راهکار برای حل معضل مذکور را هوشمندسازی لباس کار دانست و اظهار داشت: از آنجا که لباس برای هر پاکبان از لوازم ضروری برای آغاز کردن فعالیت است و با توجه به اینکه پاکبانان و کارگران گرامی بیشتر در ساعات اولیه صبح و یا هنگام شب مشغول به کار هستند در این لباس از نوعی LED با رنگ آبی و قرمز بهره برده‌ایم تا با این هشدار، رانندگان از مسافت چند کیلومتریِ فعالیت پاکبانان و کارگران، از حضور آنان در محل مورد نظر آگاه شوند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پویا راهبرد افزود: در تصادفاتی از این دست، بر اساس ارزیابی‌های انجام‌پذیرفته در تبریز، محدود بودن دید راننده و نبود علائم هشداردهنده و در نتیجه واکنش دیرهنگام رانندگان، اصلی‌ترین دلیل‌های بروز حادثه است. یعنی اگر علائم هشداری برای این وضعیت در نظر گرفته شده بود، چنین تصادفاتی رخ نمی‌داد یا از آمار آن به‌شدت کاسته می‌شد.

او با اشاره به اینکه در لباس طراحی‌شده سنسور‌های هشدار برای وضعیت‌های مختلف با وزن کم تعبیه گردیده که با نزدیک شدن مانع به صورت لرزش (ویبره) کاربر را از خطر آگاه می‌کند، از مزیت دیگر این لباس نیز چنین یاد کرد: با توجه به بررسی‌ها در تصادفات مشابه در زمان بروز حادثه برخی رانندگان اقدام به فرار می‌کنند و پاکبان در محیط کار به دلیل نرسیدن به‌موقع اورژانس جان می‌سپارد. برای جلوگیری از این معضل سیستم جی پی ار اس برای ارتباط با کاربر معاونت خدمات شهری فعال شده است تا در صورت وقوع حادثه، مکان و زمان حادثه به مرکز کنترل ارسال ‌شود. همچنین به چهار نفر از افراد نزدیک، هشدار تماس ارسال می‌گردد تا نسبت به کمک‌رسانی در محیط مورد نظر هرچه سریع‌تر اقدامی صورت بگیرد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا