صنعت هوشمندهوش مصنوعی

واحد اطلاعات اکونومیست؛ سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگرچه «واحد اطلاعات اکونومیست» رشد پایدار اما نه‌چندان درخور توجه رشد جهانی را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند، تنش‌های ژئوپلیتیک ادامه‌دار، انقباض پولی و اختلالات زنجیره تامین می‌تواند بر اقتصاد جهانی در سال آینده تاثیر بسزایی بگذارد.

چشم‌انداز ریسک «واحد اطلاعات اکونومیست» در سال ۲۰۲۴ تعدادی رویداد برتر را ارزیابی می‌کند که می‌توانند تاثیر شدیدی بر پیش‌بینی‌های اصلی اقتصادی و ژئوپلیتیک داشته باشند و عملیات کسب‌وکارها در سراسر جهان را به چالش بکشند.

انقباض سیاست پولی تا سال ۲۰۲۴ ادامه می‌یابد و به رکود جهانی و نوسانات مالی منجر می‌شود

احتمال متوسط؛ تاثیر بالا

اگرچه پیش‌بینی پایه «واحد اطلاعات اکونومیست» فرض می‌کند که تشدید سیاست پولی پایان یافته است، این «خطر معتدل» وجود دارد که تورم مجددا در سال ۲۰۲۴ شتاب بگیرد و بانک‌های مرکزی را تشویق کند تا در سال آینده به انقباض خود ادامه دهند. افزایش نرخ‌های بهره می‌‌‌تواند زنجیره‌‌‌ای از رویدادها را آغاز کند که در نهایت به رکود جهانی منجر شود.

رویدادهای آب‌وهوایی شدید ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، زنجیره تامین جهانی را مختل می‌کند

احتمال زیاد؛ تاثیر متوسط

رویدادهای آب و هوایی شدید تاکنون به صورت پراکنده و از نظر جغرافیایی پرت بوده‌اند، اما می‌توانند به شیوه‌ای هماهنگ‌تر اتفاق بیفتند. خشکسالی شدید و موج گرما می‌تواند به‌شدت بر تولید تاثیر بگذارد و به کمبود مواد غذایی، فشار بر زنجیره تامین جهانی و افزایش هزینه‌های خانوار بینجامد. کمبود مواد غذایی در برخی از نقاط جهان می‌تواند به مهاجرت دسته‌جمعی یا حتی جنگ منتهی شود و تاثیرات سیاسی شدیدی بر آن کشورها بگذارد که ممکن است به کشورهای دیگر نیز سرایت کند.

چین به سمت تایوان حرکت می‌کند که باعث «جدایی ناگهانی» جهانی می‌شود

احتمال کم؛ تاثیر بسیار بالا

صرف‌نظر از محرک، یک درگیری در مقیاس بزرگ بین چین و تایوان به‌شدت بر اقتصاد تایوان تاثیر می‌گذارد و صنعت نیمه‌هادی آن به طور موقت از زنجیره تامین جهانی قطع می‌شود. جنگ بین‌تنگه‌ای می‌‌‌تواند مشارکت نظامی ایالات‌متحده، استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن را نیز به همراه داشته باشد و اتحادیه اروپا و سایر دولت‌‌‌های همسو با ایالات‌متحده را وادار کند تا محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را بر چین اعمال کنند.

جنگ اسرائیل و حماس به درگیری منطقه‌ای تبدیل می‌شود

احتمال بسیار کم؛ تاثیر بالا

اگر درگیری نظامی بین اسرائیل و حماس به جنگ طولانی تبدیل شود، سایر بازیگران دولتی و غیردولتی هماهنگ با آرمان فلسطین ممکن است درگیر شوند و درگیری به سطح منطقه‌ای افزایش یابد و تاثیر اقتصادی و ژئوپلیتیک آن را گسترش دهد. همچنین به طور قاطع به تلاش‌ها برای نزدیکی اسرائیل و اعراب پایان می‌دهد.

هوش مصنوعی انتخابات را مختل و اعتماد به نهادهای سیاسی را تضعیف می‌کند

احتمال متوسط؛ تاثیر کم

افراد بیش از هر زمان دیگری از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند. با برنامه‌ریزی انتخابات حیاتی در سال ۲۰۲۴ -از جمله پارلمان اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده، بریتانیا، هند و تایوان- خطر انتشار اطلاعات نادرست در مبارزات انتخاباتی از طریق متن، تصاویر، صدا و ویدئو در سال‌های آینده بیشتر است. این می‌تواند نتیجه انتخابات بزرگ را تغییر دهد و به طور گسترده‌تر اعتماد رأی‌دهندگان به سیستم‌های سیاسی را از بین ببرد.

منبع: اکونومیست

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا