آموزش هوشمندهوش مصنوعی

هوش مصنوعی حرفه معلمی را تهدید می‌کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با گسترش موارد استفاده از هوش مصنوعی و جایگزینی آن با بسیاری از شغل ها، شاید برخی نگران حذف شغل معلمی نیز باشند.

پنج اکتبر روز جهانی معلم بود، حرفه‌ای که نقش آن با پیشرفت فناوری شاهد تغییرات زیادی بوده است، به گونه‌ای که معلم دیگر مانند گذشته در زمینه آموزش و پرورش ایفای نقش نمی کند و متد‌های آموزشی مختلفی جایگزین شیوه‌های سنتی شده است، اما آیا با توجه به بستر‌های آموزشی جایگزین و وب سایت‌هایی که برنامه‌های درسی را به شیوه‌ای ساده و دقیق توضیح می‌دهند، حرفه معلمی هم حذف خواهد شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ یک کارشناس آموزشی در این باره می‌گوید: تغییر نقش معلم با توجه به تحولات و پیشرفت فناوری، امری طبیعی است؛ و هر پیشرفت فکری، تغییر نقش معلم را به دنبال دارد. 

نقش معلم چگونه تغییر کرده است؟

به گفته این کارشناس، امروز معلم دیگر منبع اطلاعات نیست و وظیفه انتقال آن را انجام نمی‌دهد، زیرا اطلاعات در حال حاضر از منابع اینترنتی و بستر‌های آموزشی در دسترس دانش آموزان است.  توانایی دانش آموزان در کسب اطلاعات به دلیل کثرت منابع آن بهتر شده و دانش آموزان امروز نسبت به معلم توانایی بیشتری در تولید اطلاعات دارند.

این کارشناس آموزشی توضیح داد: تغییر نقش معلم با تغییرات جوامع و تحولات فلسفه تعلیم و تربیت مرتبط است؛ بنابراین نقش و کار امروز معلم نقد اطلاعات، بررسی دقیق و کمک به دانش آموزان در انتخاب منابع و مآخذ مناسب است.

آیا توسعه فناوری و هوش مصنوعی حرفه معلمی را حذف خواهد کرد؟

این کارشناس معتقد است که هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل آموزشی را حذف می‌کند و وظایف جاری معلم را کاهش می‌دهد، به گونه‌ای که در سایه رشد هوش مصنوعی معلم دیگر وظیفه تحلیل و تولید اطلاعات را نخواهد داشت.

 با این حال، اگرچه هوش مصنوعی و واقعیت افزوده ممکن است اشتیاق کودک را برای خودآموزی برآورده کند، اما هرگز نمی‌تواند جایگزین معلم شود، زیرا هوش مصنوعی وضعیت روانی و اجتماعی کودک را درک نمی‌کند.

 حرفه معلمی برای همیشه باقی می‌ماند

کارشناسی دیگر در حوزه فناوری در رابطه با حذف شدن حرفه معلمی تأکید کرد: تغییر حرفه معلمی امری طبیعی است، اما با این همه حرفه معلمی حذف نخواهد شد و صرفا وظایف معلم تغییر خواهد کرد.

او معتقد است که معلمان باید ابزار‌های آموزشی خود را همسو با توسعه فناوری تطبیق دهند و در این راستا شاهد بودیم که همه‌گیری کرونا بیشترین تأثیر را در انتقال بخش آموزش از یک سطح به سطح دیگر در همه کشور‌های جهان داشته است.

این کارشناس اضافه می‌کند: نسل‌های فعلی و آینده باهوش‌تر از نسل‌های قبلی خواهند بود، بنابراین، معلم باید با فناوری‌های پیشرفته و ابزار‌های مدرن همگام شود و محیط جدید دانش‌آموزان و فرهنگ جهانی آن‌ها را درک کند.

همانطور که برخی از حامیان استفاده از هوش مصنوعی در آموزش معتقدند، این کارشناس فنی نیز معتقد است که این فناوری قادر خواهد بود محتوای آموزشی مناسبی برای نسل‌های آینده ایجاد کند. توسعه فناوری ما را قادر می‌سازد تا دانشگاه‌ها و مدارس الکترونیکی کامل ایجاد کنیم، به این معنی که نقش معلم به تهیه و آماده سازی محیط الکترونیکی مناسب برای دانش آموزان و پیگیری انسانی هر دانش آموز محدود خواهد شد.

او تاکید می‌کند که معلم باید بر روی دستیابی به برنامه نویسی، هوش مصنوعی، ابزار‌های آموزشی مدرن و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی از گوگل یا مایکروسافت و … تمرکز کند.

منبع: جماران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا