سلامت و پزشکی هوشمند

این ابزار هوش مصنوعی جدید می‌تواند ناهنجاری‌های قفسه سینه بیماران را تشخیص دهد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان سیستم هوش مصنوعی جدیدی را توسعه داده‌اند که با بررسی تصاویر اشعه ایکس بیماران می‌تواند ناهنجاری‌های قفسه سینه آن‌ها را تشخیص دهد.

قبلاً به سیستم هوش مصنوعی اشاره کرده بودیم که می‌توانست با بررسی عکس‌های اشعه ایکس بیماران، بیماری‌های ریوی را در آن‌ها با دقت ۹۸ درصد تشخیص دهد. اکنون از هوش مصنوعی جدیدی خبر داده شده که می‌تواند با بررسی این عکس‌ها، ناهنجاری‌های قفسه سینه بیماران را تشخیص دهد.

شناسایی ناهنجاری‌های قفسه سینه بسیار مهم است، زیرا به پزشک اجازه می‌دهد تا از ابتلا یا احتمال ابتلا به سرطان ریه، سل، آمفیزم، ذات الریه، نارسایی قلبی و سایر مشکلات مربوط به قفسه سینه مطلع شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

محققان ادعا می‌کنند که این ابزار جدید هوش مصنوعی می‌تواند روند تشخیص مشکلات قفسه سینه و ریه را سرعت بخشد. علاوه بر این، ادعا شده که دقت آن با رادیولوژیست های دارای گواهی هیئت بالینی برابر است. انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) در گزارشی ادعا کرده که با وجود این سیستم، بیمارستان‌های ایالات متحده ممکن است تا سال ۲۰۳۳ حداکثر ۴۱ هزار رادیولوژیست کمتر از میزان مورد نیاز خود داشته باشند.

دکتر «لوئیس لیند پلزنر»، یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی خود می‌گوید: «تقاضای روبه‌رشدی برای تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی، به‌ویژه مواردی مانند CT و MRI وجود دارد. در همین حال، مشکل کمبود جهانی رادیولوژیست آموزش دیده نیز وجود دارد.»

بنابراین هوش مصنوعی جدید می‌تواند به متخصصان سلامت کمک کند، حجم کاری آن‌ها را کاهش دهد و در عین حال می‌تواند به بیمارستان‌ها کمک کند تا از مشکلات ناشی از کمبود رادیولوژیست جلوگیری کنند.

محققان این سیستم هوش ‌مصنوعی را با ۱۵۲۹ بیمار آزمایش کرده‌اند که شامل بیماران سرپایی (افرادی که بستری نیستند اما تحت درمان قرار دارند)، بیماران داخل بیمارستانی و بیماران اورژانسی می‌شود. در طول این مطالعه، محققان یک برنامه هوش مصنوعی تجاری برای انجام عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه تمام این بیماران ایجاد کردند. سپس این عکس‌ها را با برچسب‌هایی از جمله «طبیعی با اطمینان بالا» (طبیعی) و «عادی با اطمینان بالا» (غیرطبیعی) دسته‌بندی می‌کند.

تنها داده منفی این سیستم هوش مصنوعی به رادیوگرافی قفسه سینه یک بیمار ۴۴ ساله مربوط می‌شود که با وجود ابتلا به سینه‌پهلو (ذات‌الریه) به عنوان طبیعی تشخیص داده شده است.

منبع: دیجایتو

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا