هنر و فناوریهوش مصنوعیهوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد چقدر برای صنعت سرگرمی در آینده مخرب و مضر است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شکی وجود ندارد که پیدایش مدل‌های هوش مصنوعی مولد به شکل گسترده‌ای آینده صنعت سرگرمی را مختل خواهد کرد. گزارش جدیدی شرح می‌دهد که تأثیر هوش مصنوعی مولد چقدر می‌تواند برای هنرمندان در سه سال آینده مخرب و مضر باشد.

این گزارش اخطار می‌دهد که هوش مصنوعی یک انتقال بسیار بزرگ را از تکنیک‌ها و فن‌های گوناگون فعلی به فرآیند‌های جدید خواهد داشت و احتمالا تقاضا برای نیروی کار و سرمایه را در صنایع سرگرمی مجدداً متعادل خواهد کرد.

برای کارکنان خلاق، این بدان معنا است که آنها با دوران آشفتگی‌ای مواجه خواهند شد که با تقویت برخی از نقش‌های شغلی، جایگزینی نقش‌های شغلی موجود با نقش‌های جدید و حذف کامل بسیاری از مشاغل تعریف می‌شود.

این تحقیق و نظرسنجی توسط شرکت مشاوره CVL Economics و با سفارش انجمن انیمیشن IATSE Local 839، انجمن هنر مفهومی، کمپین هنر انسانی و بنیاد ملی انجمن کاریکاتوریست‌ها انجام شد. این پژوهش طبق نظرسنجی ۳۰۰ رهبر مختلف از شش صنعت سرگرمی، از جمله مدیران C-suite، مدیران ارشد و مدیران سطح متوسط ​​انجام گرفت. همچنین ناگفته نماند که این نظرسنجی بین ۱۷ نوامبر تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ انجام شد.

هوش مصنوعی مولد یک فناوری برای آینده نیست و در حال حاضر در بین ما وجود دارد

هشداردهنده‌ترین نتیجه این مطالعه و تحقیق بدین شرح است: هوش مصنوعی مولد (GenAI) یک فناوری فرضی نیست که بتواند در آینده‌ای دور بر هنرمندان فیلم، بازی و vfx تأثیر بگذارد. این فناوری امروزه وجود داشته و در حال تغییر و متحول‌سازی صنعت سرگرمی است. در حقیقت دو سوم از ۳۰۰ رهبر تجاری که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، انتظار داشتند که هوش مصنوعی خلاق در سه سال آینده (۲۰۲۴ – ۲۰۲۶) در تقویت یا جایگزینی عناوین شغلی موجود نقش داشته باشد.

تخمین زده می‌شود که ۲۰۴،۰۰۰ شغل در صنعت سرگرمی به طور چشم‌گیری توسط هوش مصنوعی مولد در سه سال آینده مختل شوند. این حساب و کتاب شامل کارگران آزاد و قراردادی نمی‌شود، بنابراین تعداد واقعی مشاغل مختل‌شده احتمالاً حتی بیشتر از محدوده نظرسنجی است. (این گزارش زمانی یک کار را مختل‌شده حساب می‌کند که تعداد کافی از مساغل توسط هوش مصنوعی مولد تثبیت‌شده، جایگزین یا حذف شود.)

از ۲۰۴،۰۰۰ شغل آسیب‌دیده، ۱۱۸،۵۰۰ مورد آن در صنایع فیلم، تلویزیون و انیمیشن است که ۲۱.۴ درصد از ۵۵۵،۰۰۰ شغل در این سه حوزه را تشکیل می‌دهد. ۵۲،۴۰۰ شغل آسیب‌دیده دیگر در صنعت بازی‌های ویدیویی وجود دارد که نشان دهنده ۱۳.۴ درصد از ۳۹۰،۵۰۰ شاغل در این بخش است. ایالتی که بیشترین آسیب را خواهد دید مرکز صنعت سرگرمی آمریکا یعنی کالیفرنیا است که ۶۲،۰۰۰ شغل خلاق در آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و پس از آن ایلالت‌های نیویورک (با ۲۶،۰۰۰ شغل) و جورجیا (با ۷۸۰۰ شغل) قرار دارند.

شرکت‌های صنعت سرگرمی چقدر مایلند تا از هوش مصنوعی استفاده بکنند؟

مدیران صنعت سرگرمی از ته دل دوست دارند تا از هوش‌ ‌مصنوعی مولد در کارشان استفاده کنند. نود و نه درصد از شرکت‌کنندگانِ در این نظرسنجی گفته‌اند که قصد دارند در سه سال آینده هوش مصنوعی را در کار خود استفاده بکنند. در حقیقت یک چهارم شرکت‌ها و کمپانی‌های نظرسنجی‌شده اظهار داشته‌اند که قبلاً یک یا چند برنامه هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کرده‌اند، در حالی که ۱۵ درصد گفته‌اند که نگرانی‌هایی در مورد برنامه‌های هوش مصنوعی مولد دارند و تنها زمانی که این نگرانی‌ها و مشکلات حل شوند از هوش مصنوعی بهره خواهند برد. تنها یک درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که قصد ندارند در سه سال آینده از هوش مصنوعی استفاده بکنند.

چه کسانی پیش از دیگران تحت تاثیر قرار می‌گیرند؟

برخی از مشاغل در صنعت انیمیشن‌سازی و vfx بیشتر از بقیه شغل‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. برای مثال در بین یک چهارم شرکت‌هایی که قبلاً از برنامه‌های هوش مصنوعی مولد استفاده کرده‌اند، ۴۴ درصدشان از این تکنولوژی برای کمک به تولید مدل‌های سه بعدی بهره می‌برند، در حالی که ۳۹ درصد از آن‌ها وظایف طراحی شخصیت و طراحی محیط را بر عهده دارند.

به علاوه سی و سه درصد از کسانی که نظرسنجی ‌شده‌اند پیش‌بینی می‌کنند که مدل‌سازهای سه بعدی در سه سال آینده تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، این درحالی است که ۲۵ درصد از آن‌ها معتقد بودند که حروف‌چین‌ها در همان دوره زمانی هم آسیب‌پذیر بوده‌اند. تنها ۱۵ درصد اظهار داشتند که فیلم‌نامه‌نویس‌ها، پویانما‌ها، تصویرگران و هنرمندانی که محیط‌ها را طراحی می‌کنند تا سال ۲۰۲۶ ترک شغلی‌ای اجباری را تجربه خواهند کرد.

نحوه برنامه‌ریزی کمپانی‌های سرگرمی برای به کارگیری هوش مصنوعی مولد به همان اندازه مشخص است. نزدیک نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۷ درصد) انتظار دارند تا از هوش مصنوعی برای توسعه منابع سه بعدی استفاده بکنند، در حالی که ۳۸ درصد از آن‌ها از آن برای هنر مفهومی دو بعدی و فیلم‌نامه‌‌های مصور استفاده خواهند کرد. سی و پنج درصد علاقه دارند تا از آن برای خلق شخصیت‌های متحرک (به قول خودشان بازیگران غیر واقعی) برای فیلم و تلویزیون استفاده کنند، در حالی که ۳۱ درصد می‌خواهند از آن برای نوشتن فیلم‌نامه استفاده بکنند.

نکات کلیدی و نتیجه‌گیری‌های بیشتر

انجمن انیمیشن‌ به نوبه خود فهرستی از یافته‌های کلیدی از این گزارش را منتشر کرد که برخی پاسخ‌های بسیار خیره‌کننده را شامل می‌شد:

  • سه چهارم پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که ابزارها، نرم‌افزارها و یا مدل‌های هوش مصنوعی مولد قبلاً منجر به حذف، کاهش یا ادغام مشاغل در قسمت تجاری آنها شده‌اند.
  • همچنین بیشتر از ۹۰ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که هوش مصنوعی مولد نقش بزرگ‌تری را در آینده در صنعت سرگرمی ایفا خواهد کرد، اگرچه تنها ۲۶ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند احساس می‌کردند که شرکت آنها کاملاً برای ادغام هوش مصنوعی در جریان کاری آن‌ها آماده است.

این گزارش با این پیشنهاد برای تصمیم‌گیرندگان و رهبران صنعت سرگرمی به پایان می‌رسد:

آینده هنوز مشخص نشده است و نیازی نیست که توسط هوش ‌مصنوعی کنترل شود. مهم این است که به یاد داشته باشید که برون‌داده‌های هوش مصنوعی مولد توسط درون‌داده‌های آن محدود می‌شود. اگر مسئولیت تولید محتوا از انسان‌ها به ماشین‌ها منتقل شود (که در حال حاضر فقط می‌تواند برون‌داده را بر‌اساس محتوای تولید‌شده قبلی ساختارمند کند) در دسترس‌بودن و خاص‌‌بودن محتوای جدیدی که به دنیا ارائه می‌شود محدودتر خواهد شد. بسیار مهم است که افرادی که در موقعیت‌های رهبری قرار دارند (به ویژه در صنایع سرگرمی) این را در ذهن خود داشته باشند و در مورد راه‌هایی فکر کنند که فناوری‌های جدید به جای جایگزین‌کردن نیروی انسانی می‌توانند خلاقیت انسان را گسترش دهند.

منبع: ویجایتو از  Cartoon Brew

  • هوش مصنوعی مولد چقدر برای صنعت سرگرمی در آینده مخرب و مضر است؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا