صنعت هوشمندفناوری و کسب‌وکار

بررسی تاثیر هوش مصنوعی (AI) بر آینده حسابداری 

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

امروزه اغلب شرکت‌های برتر دنیا از جمله آمازون، نتفلیکس و گوگل از فناوری هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کنند. این فناوری‌ با خودکارسازی فرآیندهای دستی و تجزیه و تحلیل سریع مقادیر زیادی از داده‌ها، تحول زیادی در فرایندهای محاسباتی و تحلیلی کسب و کارها ایجاد کرده است. فناوری هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای شرکت‌های مالی و حسابداری پیمانکاری نیز بسیار کاربردی باشد. باتوجه به حجم بالای محاسبات در این شغل، آینده حسابداری ناگزیر با فناوری هوش مصنوعی گره خورده است و می‌تواند باعث تغییر حیطه وظایف شغلی در استخدام حسابدار شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر آینده شغل حسابداری بپردازیم.

تاثیر و کاربرد هوش مصنوعی در حسابداری

همانطور که می‌دانید، توسعه فناوری، باعث تغییرات گسترده در روند انجام امور شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف شده است. هدف اصلی یک شرکت اغلب بهینه سازی عملکرد است. هوش مصنوعی با خودکار کردن فرآیندهای معمول مانند کارهای اداری و وارد کردن اطلاعات، نقش مهمی در این امر ایفا خواهد کرد. همچنین باعث تغییر شرایط کاری در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها شده و استخدام به صورت دورکاری مانند استخدام حسابدار در منزل تقاضای بیشتری پیدا کرده است.

افراد فقط می‌توانند برای مدت زمان محدودی به طور کارآمد عمل کنند و نمی‌توانند در تمام طول روز بهره‌وری ثابتی داشته باشند. هوش مصنوعی می‌تواند به‌صورت شبانه روزی کار کند و این پتانسیل را دارد که عملکرد تجاری را تا حد زیادی بهبود بخشد. علاوه بر این، با استفاده از رایانه و هوش مصنوعی در کار، احتمال بروز خطا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر افزایش کارایی، هوش مصنوعی همچنین این پتانسیل را دارد که به راحتی و در زمان کوتاهی مقادیر زیادی داده را پردازش و نتیجه گیری کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

هوش مصنوعی می‌تواند زمان انجام وظایف را بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش دهد و این مورد به حسابداران کمک می‌کند تا بیشتر روی مشتریان خود تمرکز کنند. هوش مصنوعی همچنین کیفیت عملکردهای محاسباتی حسابداری را نیز بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی می‌تواند با پردازش اسناد در نرم افزار حسابداری، وضعیت مرتبط با امور مالی را به سرعت نمایش بدهد. حسابداری هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به پیشگیری از کلاهبرداری یا تشخیص موارد مشکوک کمک کرده و با این کار از ضررهای مالی گسترده پیشگیری کند.

محتوی مرتبط:

۴ تاثیر کلیدی هوش مصنوعی بر حسابداری

 بر اساس مطالعه‌ای که توسط گروه SMB انجام شده است، «۸۲ درصد از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط معتقدند که استفاده موثر از فناوری مناسب، کلید حفظ و رشد کسب‌وکارشان است». توسط هوش مصنوعی می‌توان فرآیندهای مالی حسابداری را خودکار کرده و زمان صرف شده حسابداران برای انجام امور کم اهمیت و وقت گیر را حذف کنیم؛ در این صورت، استخدام حسابدار با شرح وظایف متفاوتی صورت خواهد گرفت. در ادامه ۴ مورد از مهم ترین تاثیرات هوش مصنوعی بر آینده حسابداری را بررسی می‌کنیم.

۱. ایجاد تایم‌شیت هوشمند

تایم‌شیت یا برگه زمانی، یکی از ابزارهای ارزشمند در مدیریت حسابداری به شمار می‌آید. اما ساخت آن نه تنها وقت گیر است، بلکه خسته کننده است و همیشه امکان بروز خطا در اطلاعات وارد شده توسط حسابداران وجود دارد. هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از برنامه‌های تقویم محبوب مانند Google، Teams، Microsoft Office اطلاعات برگه زمانی را در یک نقطه برای بررسی سریع و آسان جمع ‌آوری کند.

۲. تلفیق بانکی

فعالیت‌های بانکداری و امور حسابداری ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و تلفیق این دو می‌تواند سخت باشد. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند تلفیق امور بانکی و حسابداری را ساده کند و دقت انجام امور را بهبود بخشد. هوش مصنوعی به شما اجازه می‌دهد تا جریان تراکنش‌ها را به صورت خودکار مشاهده کرده و به راحتی بتوانید تراکنش‌های غیر منطبق را تشخیص دهید. هوش مصنوعی در آینده می‌تواند فشار را از بخش‌های حسابداری کم کند و فرآیندهای مالی را برای صرفه‌ جویی در زمان و بهبود کارایی خودکار کند.

۳. بهبود فرآیند تصمیم‌گیری و گزارش‌دهی

گزارش دهی معمولا از امور زمانبر هر دپارتمانی است. دپارتمان‌های حسابداری برای ارائه گزارش باید داده‌های خاص مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و سپس این داده‌ها را برای نمایش یافته‌های مهم تجزیه و تحلیل کنند. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند این فرآیند را با ارائه گزارش‌های فوری ساده‌تر کند. به این معنی که داده‌ها در هر لحظه به‌روزرسانی می‌شوند، بنابراین می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را به سرعت دریافت کنید. این قابلیت در نهایت امکان تصمیم گیری سریعتر را برای حسابداران فراهم می‌کند. در این صورت، سازمان دیگر مجبور نیست تا پایان ماه برای دریافت گزارش‌ها منتظر بماند.

۴. ارائه توصیه‌های مالی

یکی از بهترین مزایای فناوری هوش مصنوعی این است که با انجام کارهای بیشتر، هوشمندتر می‌شود. بنابراین، هرچه داده‌های بیشتری دریافت کند، هوشمندتر عمل خواهد کرد. به همین دلیل، هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی و مقایسه داده‌های جدید و داده‌های قبلی که جمع‌آوری کرده است، توصیه‌های عملی ارائه دهد. این موضوع می‌تواند به پیش بینی جریان نقدی در یک زمان معین کمک کند و همچنین می تواند اقداماتی عملی را برای اصلاح یک جریان نقدی منفی توصیه کند.

آیا AI می‌تواند جایگزین استخدام حسابدار شود؟

شکی وجود ندارد که فناوری هوش مصنوعی در آینده می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های رایج و روزمره حسابداری و خدمات مالی را به شیوه‌ای سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهد، اما این بدان معنا نیست که شرکت‌ها دیگر نیازی به استخدام حسابدار نخواهند داشت. برای کارکرد بهتر فناوری هوش مصنوعی، همیشه به نیروی انسانی نیاز خواهد بود. در واقع، به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود هوش مصنوعی بیش از آنچه که باعث حذف مشاغل شود، شغل ایجاد کند و به متخصصانی مانند حسابداران، گزینه‌های شغلی بیشتر به همراه حقوق و دستمزد بالاتری ارائه بدهد.

در آینده، حسابدارانی که می‌توانند داده‌های هوش مصنوعی را ارزیابی و درک کنند و خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند، در این حوزه موفق خواهند بود. هوش مصنوعی به جای حذف حسابداران انسانی، وظایفی را که حسابداران انجام می‌دهند متحول خواهد کرد. با وجود هوش مصنوعی، حسابدران زمان بیشتری برای تمرکز بر سایر زمینه‌های شغل خود، مانند مشاوره و تجزیه و تحلیل داده‌ها خواهند داشت؛ زیرا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بسیاری از کارهای روزمره و تکراری را انجام می‌دهند و این موضوع برای بسیاری از حسابداران، خبر خوبی است.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی نقش هوش مصنوعی و کاربردهای هوش مصنوعی در آینده حسابداری پرداختیم. همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی بدون شک تاثیر زیادی بر آینده حسابداری در سازمان‌ها دارد. این فناوری می‌تواند فرآیندهای مالی را خودکار کرده و با حذف امور تکراری از وظایف حسابداران، از اتلاف وقت آن‌ها جلوگیری کند. انقلاب هوش مصنوعی در حسابداری باعث تغییر هدف از استخدام حسابدار خواهد شد. وظایف حسابداران با وجود هوش مصنوعی دستخوش تغییر شده و در آینده متخصصان حسابداری که توانایی کار با فناوری هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌های آن را دارند موفق خواهند بود.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا