اپلیکیشن و نرم افزارهوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی جدید تیک‌تاک و نگرانی آمریکا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مجله فوربز می‌گوید بایت‌دنس، شرکت چینی مادر تیک‌تاک، بدون سر و صدا چهار اپلیکیشن جدید هوش مصنوعی را با استفاده از فناوری اوپن‌ای‌آی ساخته و در اختیار کاربران خارج از چین قرار داده است. این چهار اپلیکیشن که Cici AI، Coze، ChitChop و BagelBell نام دارند همگی در سه ماه‌گذشته راه‌اندازی شده‌اند. سیاست حریم خصوصی این اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد که دیگر نهاد‌های شرکت بایت‌دنس و کارکنان این شرکت چینی می‌توانند در صورت نیاز به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند.

غول چینی در حالی چهار هوش مصنوعی را براساس فناوری آمریکایی عرضه کرده است که دولت بایدن برای محدودیت دسترسی شرکت‌های چینی به این فناوری تلاش می‌کند. فوربز می‌گوید در وبسایت یا شرایط استفاده اپلیکیشن‌ها هیچ اشاره‌ای به بایت‌دنس نشده است.

اپلیکیشن‌های فوق‌ میلیون‌ها کاربر فعال دارند. Cici AI، ChitChop و Coze پلتفرم‌های ساخت روبات هستند و کاربران می‌توانند چت‌بات‌های خود را از طریق آنها به اشتراک بگذارند. BagelBell نیز متن و داستان تخیلی را براساس انتخاب کاربر تولید می‌کند.

مدل زبانی و مغز متفکر این اپلیکیشن‌ها ساخته بایت‌دنس نیست. این شرکت از طریق جواز پلتفرم ابری مایکروسافت (Azure) و با دسترسی به مدل زبانی اوپن‌ای‌آی امکان فعالیت آنها را فراهم کرده است.

دولت ایالات متحده که دسترسی شرکت‌های چینی به پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته برای ساخت هوش مصنوعی را محدود کرده است به تازگی از احتمال یک الزام تازه خبر داده است که این بار خدمات ابری را هدف می‌گیرد. دولت آمریکا می‌خواهد پلتفرم‌های ابری از جمله مایکروسافت را ملزم کند تا در صورت استفاده شرکت‌های خارجی از قدرت رایانشی این مساله را گزارش دهند.

از میان چهار اپلیکیشن ساخته بایت‌دنس، Cici محبوب‌ترین آنها است و طبق آمار فروشگاه گوگل پلی بیش از ۱۰ میلیون بار دانلود شده است.

طبق اعلام بایت‌دنس این اپلیکیشن‌ها هنوز در فاز آزمایشی هستند. از بین چهار اپلیکیشن، تنها Coze در ایالات متحده قابل دسترسی است و هیچکدام از چهار اپلیکیشن هنوز در اتحادیه اروپا عرضه نشده‌اند. غول چینی همچنین در جبهه دیگری و برای ادغام هوش مصنوعی در تیک‌تاک نیز مشغول به کار است. این شرکت اوایل سال جاری ادغام چت‌بات هوش مصنوعی جدید به نام «Tako» را در تیک‌تاک آزمایش کرد اما مشخص نیست که آیا این چهار اپلیکیشن نیز سرانجام‌شان به تیک‌تاک ختم می‌شود یا خیر.

افزون بر چهار اپلیکیشن مذکور که برای بازار خارج از چین عرضه شده‌اند، این شرکت اپلیکیشن‌هایی را برای داخل چین نیز عرضه کرده است. دائو بائو یکی از این چت‌بات‌های هوش مصنوعی است که در ماه آگوست سال گذشته و پس از تاییده دولت چین فعالیت خود را آغاز کرد.

دولت چین یک روند بازبینی را برای چت‌بات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی که قصد عرضه عمومی دارند در نظر گرفته است و طی شش ماه ۴۰ هوش مصنوعی را تایید کرده است. یکی از پیش‌نیاز‌های مهم تایید ابزارهای هوش مصنوعی «پیروی از ارزش‌های اصلی سوسیالیسم» است.

بایت‌دنس ردپای بین‌المللی خود را در حوزه‌های دیگر نیز توسعه داده است. این شرکت رقیبی برای واتساپ در آفریقا عرضه کرده است، رقیب دیگری برای اسپاتیفای در جنوب شرقی آسیا دارد و در برزیل نیز اپلیکیشینی برای رقابت با توییتر ارائه کرده بود که البته به تازگی فعالیت خود را به اتمام رساند.

گفتنی است که تمامی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی بایت‌دنس سیاست‌هایی را برای حریم خصوصی تشریح می‌کنند که براساس آن اطلاعات کاربر را می‌توان با دیگر نهاد‌های داخل این شرکت به اشتراک گذاشت. به گفته سخنگوی شرکت، کارکنان چینی بایت‌دنس می‌تواند براساس یک سری محدودیت‌ها و پس از یک فرایند تایید به داده‌های کاربران این اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا کنند.

منبع: پیوست

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا