فناوری و کسب‌وکار

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و جامعه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و جامعه تا چندین سال آینده باعث حذف شدن بعضی از مشاغل خاص و ایجاد مشاغل جدید می‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ میلادی جایگزین ۸۵ میلیون شغل خواهد شد، اما در عین حال ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد. البته نتیجه واقعی به عوامل مختلف مانند میزان پذیرش هوش مصنوعی، سطوح سرمایه‌گذاری، تحقیق و توسعه و در دسترس بودن افراد ماهر بستگی دارد. هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد فرصت‌هایی در سراسر صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و فناوری دارد. به نظر می‌رسد که تقاضا برای کار تخصصی در زمینه تعمیر و نگهداری سیستم هوش مصنوعی و همچنین نقش‌های جدید که به مدارک پیشرفته در زمینه‌هایی مانند یادگیری ماشین و مهندسی رباتیک نیاز دارند، افزایش خواهد یافت.

با این وجود، مشاغل خاص مانند کارگران با سطح تحصیلات پایین نیز ممکن است حذف شوند. برای اطمینان از مزایای هوش مصنوعی لازم است سرمایه‌گذاری‌های مناسب در زمینه برنامه‌های آموزشی و اجرای سیاست‌های مربوط به آن انجام شود. پرداختن به پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. برای نمونه، استفاده از هوش مصنوعی در سیستم عدالت کیفری نگرانی‌هایی را در زمینه تعصب قومی ایجاد کرده است. مدیرهای شرکت‌ها نیز لازم است مراقب فناوری اثبات نشده و غیراخلاقی مربوط به هوش مصنوعی باشد که ممکن است تاثیرات منفی بر ارزش‌های شرکت داشته باشد.

سازمان‌ها باید انعطاف‌پذیری آینده فناوری‌های هوش مصنوعی را در نظر بگیرند، زیرا دائماً باید تکامل یابد و سازگار شود. با پیشرفت هوش مصنوعی، امنیت سایبری اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند، زیرا احتمال حملات سایبری افزایش می‌یابد. البته هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندها را تقویت کند و بهره‌وری را افزایش دهد. به صورت کلی، تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و جامعه، به توسعه، استقرار و سیاست‌ها و شیوه‌های حاکم بستگی دارد. در نظر گرفتن پیامدهای اخلاقی، اطمینان از توزیع عادلانه مزایا و اهمیت دادن به مشارکت انسان در اجرای هوش مصنوعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: ایمنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا