صنعت هوشمند

هوشمندسازی؛ یکی از راهکارهای اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
فرزانه احمدی منش

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: یکی از اهداف در زمینه هوشمندسازی این است که به صورت سه جانبه (دستگاه های متولی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری) چالش ها را شناسایی کنیم و با استفاده از هوشمندسازی آنها را مهار کنیم، زیرا هوشمندسازی یکی از راهکارها در اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی است.

کنفرانس ظرفیت توسعه هوشمندسازی از سلسله کنفرانس‌های مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات است که (۱۸ مهرماه) در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است.

این رویداد با همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکل‌های مرتبط و ۶۰ شرکت توانمند داخلی با شعار «برنامه هفتم توسعه، فرصتی برای توسعه هوشمندسازی» در حال برگزاری است.

هوش مصنوعی تکنیکی برای رسیدن به هوشمندسازی است

حسن یگانه، رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات در این کنفرانس، اظهار کرد: هوشمندسازی دلیلی برای تحول دیجیتال است و ممکن است گاهی هوشمندسازی و هوش مصنوعی به صورت یک جا استفاده شود، اما در واقعیت هوش مصنوعی تکنیکی برای رسیدن به هوشمندسازی است.

وی، ادامه داد: داده و تحلیل داده بسیار حائز اهمیت است و اگر این مهم نادیده گرفته شود طبیعتا بخش عمده ای از هوشمندسازی رخ نخواهد داد و در این زمینه اینترنت اشیا کمک بسیاری می کند.

یگانه، افزود: نتیجه ای که در هوشمندسازی به دنبال آن هستیم دستیابی به نظم بدون ایجاد اختلال در فرآیندها به صورت هوشمند و خودکار و عدم وابستگی به نیروی انسانی است.

رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات، بیان کرد: از اقدامات مرتبط با نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات می توان به تدوین راه هوش مصنوعی و توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی، اشاره کرد و این پژوهشگاه اقداماتی مانند بلاک چین، متاورس، اینترنت اشیا، کوانتوم، خودرو هوشمند و ایجاد توسعه آزمایشگاه در حوزه هوشمندسازی، در دست اقدام دارد.

وی در پایان ضمن اشاره به استقرار هوشمندسازی در پژوهشگاه ارتباطات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از سامانه های هوشمند مانیتورینگ دما و رطوبت، اعلام و اطفای حریق، پست های برق و دوربین های نظارت تصویری هوشمند در پژوهشگاه ارتباطات استفاده می شود.

تنظیم گری در حوزه هوشمندسازی بسیار حائز اهمیت است

علی اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، اظهار کرد: مبحث هوشمندسازی بسیار مهم و گسترده است و این کنفرانس ظرفیت می تواند دست گرمی برای برگزاری رویدادهای دیگری در این زمینه باشد.

وی، افزود: هوشمندسازی به اتکای تکنیک هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است، اما عموما تعریف آن خودکارسازی فرایندهایی است که طیف وسیعی از فعالیت های ساده و پیچیده را شامل می شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه احکام بسیار خوبی را پیرامون هوشمندسازی پیش بینی کرده ایم که پس از تصویب به اجرا خواهند رسید، البته در این خصوص مقدماتی نیز لازم است و همچنین در این برنامه تمام بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، معدن و سایر بخش ها، رشد اقتصادی برای آنها مشخص شده است و برای تحقق اهداف، موضوع هوشمندسازی، بسیار اهمیت دارد.

انصاری، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف در زمینه هوشمندسازی این است که به صورت سه جانبه (دستگاه های متولی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری) چالش ها را شناسایی کنیم و با استفاده از هوشمندسازی آنها را مهار کنیم، زیرا هوشمندسازی یکی از راهکارها در اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی است.

وی، تاکید کرد: کاهش هزینه، مدیریت هزینه، تسریع در امور و … از اهداف هوشمندسازی است و بخش خصوصی و مجموعه های توانمند باید راهکارهای خود را اعلام کنند تا به اهداف برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد: اخیرا در وزارت ارتباطات ساختارها تغییر یافته است و معاونت برنامه ریزی و توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان جدید آن است تا موضوعاتی را دنبال کنیم، هوشمندسازی کاری پر چالش است و کشورهای پیشرفته تا حدودی این مسیر را طی کرده اند و این موضوع در ایران نیازمند سرمایه گذاری و مشارکت در نوسازی و تجهیز زیرساخت ها است.

وی، اضافه کرد: تنظیم گری در حوزه هوشمندسازی بسیار حائز اهمیت است و در زمینه اینترنت اشیا نیز قدم های بزرگی برداشته نشده است.

انصاری در پایان اشاره کرد: در حوزه دانش بنیان آیین نامه خوبی در وزارت ارتباطات داریم و در این آیین نامه چند بخش در حوزه آموزش دیده می شود و دستگاه های مربوطه مکلف هستند در امر تحول دیجیتال، آموزش لازم را ببینند.

 ارتباطات و فناوری اطلاعات اساس تحول دیجیتال است

سید مهدی حاتمیان، مدیر کل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این کنفرانس، گفت: در هوشمندسازی بحث فنی بسیار به چشم می آید، اما بحث اجتماعی و زیست بومی نقش پررنگ تری دارد و باید نگاه زیست بومی را سرآغاز کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: هوشمندسازی شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دیجیتال سازی است و در انقلاب صنعتی چهارم نیز موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا وجود دارد.

مدیر کل دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطرنشان کرد: در سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، هدف دستیابی به سهم ۱۰ درصدی هسته اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور است و منظور از تحول، ایفای نقش وزارت ارتباطات به عنوان پشتیبان فنی و تامین کننده زیرساخت در شبکه ملی اطلاعات است و ارتباطات و فناوری اطلاعات اساس تحول دیجیتال است.

نقش سازمان رگولاتوری توسعه بازار اینترنت اشیا است

دکتر مهدی روحانی نژاد، سرپرست معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، در این مراسم اظهار کرد: بحث اینترنت اشیا را تقریبا از سال ۹۴ آغاز کردیم و در آن زمان در بحث فناوری هنوز شرکت دانش بنیانی ورود نکرده بود، اما در سال ۹۶ و پس از آن در سال ۹۸ دیگر مشکلی از لحاظ فناوری وجود نداشت و آن چیزی که تاکنون مشکل آن حل نشده است، بحث بازار اینترنت اشیا است.

وی، افزود: ما به عنوان سازمان رگولاتوری می توانیم زبان گویای اپراتورهای مختلف باشیم تا برخی از مشکلات بازار حل شود و از طرف دیگر پس از توسعه بازار اینترنت اشیا تغییر نامبرها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

روحانی نژاد، اضافه کرد: نیازمندی هایی در حوزه اعطای پروانه ها وجود دارد تا احراز هویت به فعالان حوزه اینترنت اشیا را داشته باشیم که این موضوع در دستور کار سازمان رگولاتوری قرار دارد.

سرپرست معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، خاطرنشان کرد: در بحث امنیت، سازمان رگولاتوری متولی نیست، اما به دلیل اینکه سازمانی پیش قدم نشده اشت، در این حوزه به یک پنجره واحد نیاز داریم، زیرا بخش خصوصی نمی تواند با همه زبان واحد داشته باشد، اما با پنجره واحد می توان نقش آفرینی کرد و نقش سازمان رگولاتوری توسعه بازار اینترنت اشیا است و باید به سمت خدمات هوشمند برویم و اپراتورها برای آن نیازمند حمایت های مقرراتی هستند که اگر ما در رگولاتوری این حمایت ها را داشته باشیم، زمینه اینترنت اشیا هموار خواهد شد‌.

وی، اشاره کرد: درخصوص زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی، توانمندی ها کامل شده است و در حال حاضر خوشبختانه زنجیره کامل است و باید به دنبال توسعه بازار اینترنت اشیا باشیم.

باید برای رفع ناترازی ها در حوزه انرژی، از هوشمندسازی استفاده کنیم

صدرا فانی، دبیر کارگروه اینترنت اشیا و هوشمندسازی ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در این همایش اظهار کرد: هوشمندسازی الزام است و آن یک مفهوم لاکچری محسوب نمی شود بلکه یک ضرورت برای ایجاد حمکرانی هوشمند است.

وی، ادامه داد: باید برای رفع ناترازی ها در حوزه انرژی از هوشمندسازی استفاده کنیم تا به سمت آرمان هایمان پیش برویم.

متاسفانه دانشگاه های کشور همچنان در نسل اول و دوم هستند

دکتر داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا در این مراسم، گفت: ۱۲ روز گذشته گزارش وایپو منتشر شد و ایران در شاخص علائم تجاری رتبه یک جهانی، در شاخص ارزش بازار رتبه پنج جهانی و در ارزش شکل گیری سرمایه ناخالص رتبه ۹ جهانی را کسب کرده است و اگر با این وجود ایران کشور ثروتمندی نیست و پیشرفتی در زمینه صنعت ندارد، باید به ارتباط صنعت و دانشگاه ها نگاهی بندازیم و متاسفانه دانشگاه های کشور به نسل سه و چهار نرسیده اند و همچنان در نسل اول و دوم هستند.

منبع: سیتنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا