حکمرانی و فناوریهوش مصنوعی

پیش‌بینی احکام خوب هوشمندسازی در برنامه هفتم توسعه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در برنامه هفتم توسعه احکام بسیار خوبی پیرامون هوشمندسازی پیش‌بینی شده که پس از تصویب به اجرا خواهند رسید.

هوشمندسازی به اتکای تکنیک‌هایی مانند هوش‌ مصنوعی و اینترنت اشیاء است، اما عموما تعریف آن خودکارسازی فرایندهایی است که طیف وسیعی از فعالیت‌های ساده و پیچیده را شامل می‌شود. یکی از اهداف در زمینه هوشمندسازی این است که به صورت سه جانبه (دستگاه های متولی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری) چالش‌ها را شناسایی  و با استفاده از هوشمندسازی آنها را مهار شوند، زیرا هوشمندسازی یکی از راهکارها در اجرای برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی است.

در همین رابطه اخیرا کنفرانسی تحت عنوان کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با همت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشکل‌های مرتبط و ۶۰ شرکت توانمند داخلی با شعار «برنامه هفتم توسعه، فرصتی برای توسعه هوشمندسازی» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرنس، اظهار کرد: مبحث هوشمندسازی بسیار مهم و گسترده است و این کنفرانس ظرفیت می‌تواند مقدمه و شروعی برای برگزاری رویدادهای دیگری در این زمینه باشد.

علی اصغر انصاری تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه احکام بسیار خوبی را درباره هوشمندسازی پیش‌بینی کرده‌ایم که پس از تصویب به اجرا خواهند رسید، البته در این خصوص مقدماتی نیز لازم است و همچنین در این برنامه تمام بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، معدن و سایر بخش ها، رشد اقتصادی برای آنها مشخص شده است و برای تحقق اهداف، موضوع هوشمندسازی، بسیار اهمیت دارد.

طبق اعلام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، او تاکید کرد: کاهش هزینه، مدیریت هزینه، تسریع در امور و … از اهداف هوشمندسازی است و بخش خصوصی و مجموعه‌های توانمند باید راهکارهای خود را اعلام کنند تا به اهداف برسیم.

اخیرا در وزارت ارتباطات ساختارها تغییر یافته است و معاونت برنامه ریزی و توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان جدید آن است تا موضوعاتی را دنبال کند، هوشمندسازی کاری پر چالش است و کشورهای پیشرفته تا حدودی این مسیر را طی کرده‌اند و این موضوع در ایران نیازمند سرمایه‌گذاری و مشارکت در نوسازی و تجهیز زیرساخت‌ها است.

تنظیم‌گری در حوزه هوشمندسازی بسیار حائز اهمیت است و در زمینه اینترنت اشیا نیز قدم های بزرگی برداشته نشده است. در حوزه دانش‌بنیان آیین‌نامه خوبی در وزارت ارتباطات وجود دارد که در این آیین نامه چند بخش در حوزه آموزش دیده می‌شود و دستگاه‌های مربوطه مکلف هستند در امر تحول دیجیتال، آموزش لازم را ببینند.

هوشمندسازی از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که اخیرا مورد تأکید وزارت ارتباطات قرار گرفته است. به طور مثال روز گذشته در مراسم رونمایی از پروژه‌های شرکت ملی پست به مناسبت روزجهانی پست بر هوشمندسازی پست و شتاب آن تاکید شد.

منبع: ایسنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا