فناوری و کسب‌وکارمقالات تحول دیجیتال

۹ هدف اصلی تحول دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در عصر حاضر تکنولوژی‌ نقش مهمی در زندگی ما به ویژه زندگی کاری ما ایفا می‌کند و به همین دلیل است که کسب و کارهای مختلف در تلاش هستند تا با به کارگیری تحول دیجیتال در مجموعه خود در مسیر بهبود شرایط کسب و کارشان گام بردارند. طرح‌های تحول دیجیتال به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند بهره‌وری کارکنان خودشان را افزایش داده و در عین حال با دستیابی به اهداف خود، به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند در ادامه به ۹ هدف اصلی تحول دیجیتال پرداخته۲ خواهد شد.

چرا تحول دیجیتال اهمیت دارد؟

تحول دیجیتال نحوه عملکرد یک سازمان را به شکل قابل توجهی دستخوش تغییرات می‌کند. سیستم‌ها، فرایندها، گردش کار و فرهنگ یک سازمان همگی بخشی‌های تشکیل‌دهنده یک تحول دیجیتال هستند و تغییرات در هر یک از این بخش‌ها در نهایت به تغییر رفتار سازمان و موفقیت در دستیابی به اهداف تعریف شده منجر خواهد شد. در صورتی که یک مجموعه بتواند به شکل درستی در مسیر دیجیتالی شدن گام بردارد، این موضوع باعث افزایش بهره‌وری، بهبود وضعیت کسب و کار، تغییر فرهنگ سازمان و ارزش‌گذاری جدید برای کارکنان، مشتریان و سهماداران می‌شود.

مهم‌ترین اهداف تحول دیجیتال چیست؟

یکی از سوالاتی که همواره در بحث تحول دیجیتال مطرح می‌شود این است که دیجیتالی شدن به چه شکلی می‌تواند به یک مجموعه کمک کند و قرار است مجموعه را به چه اهدافی برساند. برخی از اصلی‌ترین این اهداف عبارت‌اند از:

در ادامه این اهداف را به شکلی دقیق‌تر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱. بهبود تجربه مشتری

اولین هدف تحول دیجیتال در یک سازمان، بهبود تجربه مشتری است. تمامی تلاش هر کسب و کاری فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریان هدف است و در بازار رقابتی امروز تنها کسب و کارهایی می‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند که بتوانند عملکرد خوبی را در زمینه جلب رضایت مشتریان خود داشته باشند. تحول دیجیتال نیز یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که شما می‌توانید در مسیر رسیدن به این هدف داشته باشید. چراکه اقدامات مربوط به دیجیتالی شدن با ایجاد تغییر و تحولات اساسی در بحث ارائه محصولات و خدمات به مشتریان و بهبود تجریه کاربری آنها، به‌صورت مستقیم روی کسب و کار شما اثر می‌گذارد. آنلاین کردن فرایندهای خرید به جای نیاز به مراجعه حضوری یک مثال مناسب برای بهبود تجربه مشتری است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

۲. افزایش بهره‌وری کارکنان

پرسنل یک سازمان به اندازه فرایندهایی که در سازمان دنبال می‌شوند، مهم هستند و هر چقدر که بتوانید به شکل کارآمدتری از انرژی و وقت آنها در راستای اهداف سازنده برای سازمان استفاده کنید، شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت خواهید داشت. یکی دیگر از اهداف تحول دیجیتال در سازمان، ایجاد یک شرایط مناسب جهت افزایش بهره‌وری است. تحول دیجیتال می‌تواند مراحل یک فرایند را با خودکار کردن برخی از کارها به شکل مناسبی کاهش دهد. این امر باعث می‌شود تا کارکنان به جای اینکه وقت خودشان را به انجام یکسری کارهای پیچیده اختصاص دهند، روی نوآوری در انجام فعالیت‌ها رو بیاورند.

۳. افزایش چابکی کسب و کار

امروزه همه کسب و کارها باید برای تغییر آماده باشند. یکی دیگر از اهداف تحول دیجیتال در سازمان نیز باید دقیقاً همین موضوع باشد. تحول دیجیتال به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بتوانند از سیستم‌های پیچیده قدیمی جدا شوند و به شکل راحت‌تری خودشان را با تغییرات وقف دهند. همچنین چشم‌انداز دیجیتال یک کسب و کار نیز باید متناسب با این تغییرات ناگهانی، تغییر کند و مجموعه هر زمان که نیاز شد بتواند مدیریت چابک را پیاده‌سازی کرده و هم مسیر با تغییرات پیش برود.

۴. بهبود فرایند کسب و کار

در تحول دیجیتال تنها روی بهبود کارایی فرایندها تمرکز نمی‌شود. بلکه قدم گذاشتن در مسیر دیجیتالی شدن این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا بتوانند یکسری فرایند کسب و کار جدید و بهبود یافته را پیاده‌سازی کنند و شرایط را فراهم کنند تا اعضای تیم بتوانند مهارت‌های جدیدی را یاد گرفته و پیشنهادات خودشان برای بهبود فرایند کسب و کار را مطرح کنند. بدین ترتیب ماهیت کل کسب و کار دستخوش تغییرات سازنده می‌شود و تنها روی فرایندهای خاصی تمرکز نمی‌شود.

۵. کاهش هزینه‌ها

پنجمین هدف تحول دیجیتال در سازمان، کاهش هزینه‌ها است. شاید در ابتدا به نظر برسد که شروع تحول دیجیتال در سازمان هزینه‌بر است. اما واقعیت این است که پیاده‌سازی فناوری‌های جدید عموماً منجر به کاهش هزینه‌ها در سازمان خواهند شد. چراکه وابستگی به نیرو انسانی کاهش پیدا می‌کند و به دلیل خودکار شدن بخشی از فرایندها، کارکنان می‌توانند کارهای بیشتری را در زمان کمتر و با هزینه کمتری انجام دهند.

۶. دستیابی به یک مزیت رقابتی

شرکت‌ها همواره به دنبال دستیابی به راه‌حل‌هایی هستند که در نهایت سبب می‌شوند تا از رقبای خوشان متمایز شوند و در دنیای دیجیتال امروزه هیچ چیزی به اندازه استفاده از تکنولوژی‌ها برای انجام کارها نمی‌تواند این تمایز را ایجاد کند. مشتریان همیشه به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که بتوانند به سادگی و کوتاه‌ترین زمان ممکن آنها را به اهدافشان برسانند و تحول دیجیتال به‌خوبی می‌تواند این امکان را فراهم کند.

۷. بهبود عملکرد کارکنان

یکی دیگر از اهداف تحول دیجیتال در سازمان بهبود عملکرد کارکنان است. دیجیتالی شدن نه تنها به کارکنان این امکان را می‌دهد تا بهره‌وری بیشتری را داشته باشند، بلکه این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند با تمرکز روی کاری که انجام می‌دهند، عملکردشان را نیز بهبود ببخشند. چراکه آنها فرصت کافی برای یادگیری و رشد خواهند داشت و می‌توانند مهارت‌های جدید را یاد گرفته و به افرادی با مهارت و توانمندی بیشتر تبدیل شوند.

۸. افزایش انطباق‌پذیری

اگر کسب و کار شما ملزم به پیروی از یکسری قوانین مشخص است، به‌طور قطع تحول دیجیتال به شما کمک می‌کند تا بتوانید انظباق‌پذیری بیشتری را با آن قوانین داشه باشید. به همین دلیل است که افزایش انطباق‌پذیری را یکی دیگر از اهداف تحول دیجیتال در سازمان می‌دانیم.

۹. تسهیل ارتباطات

در دنیای دیجیتال امروز، تیم‌ها برای داشتن ارتباطات بهتر و سازنده‌تر با یکدیگر و همچنین ارتباط با مشتریان به راه‌های مناسبی نیاز دارند. تحول دیجیتال می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا افراد بتوانند با ابزارهای ارتباطی جدید آشنا شده و از این ابزارهای برای برقراری ارتباط هرچه بهتر استفاده کنند. زمانی که افراد به شکل بهتری بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، می‌توانند ایده‌های جدید را سریع‌تر توسعه داده و خدمات مشتریان بهتری را نیز داشته باشند.

در این مقاله تلاش کردیم برخی از اصلی‌ترین اهداف تحول دیجیتال در سازمان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. چراکه تحول دیجیتال یا دیجیتالی شدن در عصر فعلی به یک موضوع بسیار مهم و البته چالشی برای کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده است و آشنایی با اهداف آن می‌تواند در طول مسیر حرکت برای کسب و کارها کمک کننده باشد.

منبع: ایریسا

  • ۹ هدف اصلی تحول دیجیتال

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا