تجهیزات هوشمندتراشه

رونق دور از انتظار هوش مصنوعی و نایاب شدن GPU برای انویدیا مشکل‌ساز شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با ادامه رشد فناوری هوش مصنوعی، ممکن است در آینده مشکل کمبود و نایاب شدن GPU وجود داشته باشد، همچنان که برخی از شرکت‌ها در حال حاضر نیز با مشکل تامین پردازنده گرافیکی مواجه شده‌اند.

با این حال، انویدیا تصریح کرده است که مشکل فعلی در مورد پردازنده‌های گرافیکی به جای کمبود، به بسته‌بندی پردازنده‌های گرافیکی مرتبط است. کمبود فعلی بیشتر بر پردازنده‌های گرافیکی سازمانی تأثیر می‌گذارد، اما به تدریج می‌تواند بر مصرف‌کنندگان عادی نیز تأثیرگذار گردد.

به گزارش هوشیو، رونق کریپتو باعث افزایش شدید قیمت کارت‌های گرافیک رایانه شخصی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شد و قیمت‌ها هنوز هم در حدی نیستند که بسیاری از کاربران انتظار دارند. باتوجه به شوق فعلی که نسبت به هوش مصنوعی وجود دارد، برخی از شرکت‌ها پیش‌بینی می‎کنند که قیمت کارت گرافیک ممکن است یک‎بار دیگر افزایش یابد. اما انویدیا می‌گوید، زنجیره تأمین پیچیده‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند و عوامل زیادی بر عرضه و تقاضای کارت‌های گرافیک تاثیر می‌گذارد.

اظهارات اخیر شرکت‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهد که رونق هوش مصنوعی تقاضا برای GPU را به حدی افزایش می‌دهد که برخی از شرکت‌ها کمبودهایی را گزارش خواهند کرد. در این میان، انویدیا ادعا می‌کند که زنجیره‌های تامین آن‌ها به طور کامل نتوانسته‌اند تقاضاها را برآورده سازند، اما آنها موفق شده‌اند این مشکل را تحت کنترل خود نگه دارند و نگرانی‌های مربوط به کمبود بحرانی GPU را برطرف سازند.

در میان کمبودهای مداوم پردازنده‌های گرافیکی Nvidia H100 و A100 که برای بارهای کاری هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، مایکروسافت و OpenAI در حال انجام اقداماتی برای کاهش این مشکل هستند. در این میان، مایکروسافت پرسنل خود را کاهش داده و مدیرعامل Quora گفته که کمبود سخت‌افزار مانع از رسیدن برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی به پتانسیل کامل خود می‌شود. ایلان ماسک نیز به شوخی گفته، در حال حاضر به دست آوردن پردازنده‌های گرافیکی سازمانی سخت‌تر از پیدا کردن دارو است.

انویدیا توضیح داده که اغلب اوقات، وقتی تاخیری در تولید پردازنده‌های گرافیکی اتفاق می‌افتد، این مشکل به ندرت به بخش اصلی پردازشی آنها برمی‌گردد، بلکه عمدتا بخش دیگری از برد الحاقی دچار مشکل می‌شود. انویدیا تصریح کرده که در مورد فعلی، مشکل تامین مربوط به بسته‌بندی است که شرکت در حال کار بر روی حل آن با فناوری سه بعدی TSMC است. انویدیا قول داده که عرضه این پردازنده‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بهبود یابد.

هنوز مشخص نیست که کمبود فعلی پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده برای هوش مصنوعی چقدر بر بازار مصرف‌کنندگان تأثیر خواهد گذاشت. اما رونق هوش مصنوعی باعث شده که انویدیا تولید پردازنده‌های گرافیکی H100 را نسبت به کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 در پاسخ به تقاضا برای بار کاری هوش مصنوعی در اولویت قرار دهد. در حالی که برخی از شرکت‌های هوش مصنوعی هنوز قصد ندارند تنظیمات سخت‌افزاری خود را به AMD تغییر دهند، اما شرکت هکر جورج هاتز، Cama، شروع به خرید کارت‌های Radeon 7900 XTX شرکت  AMD کرده است.

Nvidia در حال حاضر در زمینه هوش مصنوعی پیشرو است، اما تجزیه‌وتحلیل TechSpot نشان می‌دهد که AMD نیز مطمئناً می‎تواند اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه انجام دهد. مزیت اصلی این شرکت در زمینه هوش مصنوعی، پیشروی آن در CPUهای رایانه شخصی ویندوز است که بلوک‌های هوش مصنوعی را در خود جای داده‌اند.

در اوایل سال جاری، گروه‌هایی که قبلاً از پردازنده‌های گرافیکی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کردند، تلاش کردند تا زیرساخت‌های خود را به سمت بار کاری هوش مصنوعی هدایت نمایند تا ضررهایی که پس از زمستان کریپتو متحمل شدند را جبران نمایند. اگرچه ممکن است این تغییر به نفع برخی گروه‌ها باشد، اما احتمالاً به دلیل رقابت بازیگران اصلی مانند مایکروسافت، خدمات وب آمازون و OpenAI، چالش برانگیزتر از استخراج خواهد بود.

منبع: هوشیو

  • رونق دور از انتظار هوش مصنوعی و نایاب شدن GPU برای انویدیا مشکل‌ساز شد
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا