خطرات فناوریهنر و فناوریهوش مصنوعی

آیا باید از آینده مولدهای تصویر هوش مصنوعی یا تولیدکننده‌های متن خودکار مانند ChatGPT بترسیم؟!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مولدهای تصویر هوش مصنوعی بر اساس دانش، فرهنگ و سنت‌های هنری انسانی آموزش دیده‌اند، به این معنی که ما هم می‌توانستیم هر کاری را که آن‌ها خلق می‌کنند انجام دهیم.

انگار که او واقعا در جهان موازی وجود داشته و خواهی نخواهی باید ظهور پیدا می‌کرده، فقط این وسط کسی می‌بایست دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ می‌کرد!

مانند یک طلسم دیجیتالی، دستورات کلامی چهره وهم آلود زنی میانسال را با نگاهیمرده،خالی و اخمی آزاردهنده به وجود آوردند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

نام او Loab است ( و توسط یک هنرمند سوئدی که با نام کاربری Supercomposite در توییتر شناخته می‌شود، ایجاد شده است.

سوپرکامپوزیت یکی کاربران در اولین موج سازندگان مدرن هنر هوش مصنوعی است. در این سال، هنرمند در حین آزمایش دستورات منفی (که از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌خواهد نقطه مقابل چیزی را پیدا کند)، به طور تصادفی با چهره‌ای ترسناک روبرو شد.

سوپرکامپوزیت در یک تاپیک در سپتامبر ۲۰۲۲ در مورد کشف لوب در توییتر نوشت: «هوش مصنوعی او را راحت‌تر از بسیاری از افراد مشهور بازتولید کرد.»

این بار به جای اینکه یک سوپرمدل و رخدادی در مورد او اینترنت را مشغول خود کند، Loab نگاه‌ها را متوجه خود کرده. تصویر این زن مرموز اکنون آنقدر شناخته شده است که حتی صفحه ویکی پدیای خود را دارد.

مولدهای تصویر هوش مصنوعی

تصویر او تا حدی شبیه هنر عصر طلایی هلند است که بیان یک چهره را اغراق می‌شد. البته او در نقطه مقابل ملاحت تابلوی معروف دختری با گوشواره مروارید قرار دارد.

مولدهای تصویر هوش مصنوعی

برخی از تکرارهای تصویر لب که سوپرکامپوزیت با هوش مصنوعی ایجاد کرده آنقدر ترسناک هستند که هنرمند تصمیم گرفت آن‌ها را به صورت عمومی به اشتراک نگذارد.


برندان مورفی، عکاس و مدرس رسانه‌های دیجیتال در دانشگاه مرکزی کوئینزلند استرالیا، بیشتر اوقات فراغت خود را صرف تفکر در مورد آینده هوش مصنوعی و ایجاد آثار جدید توسط آن با تغذیه از نمونه‌های عکس می‌کند.

او فکر می‌کند که دنیای هنر به سمت یک تغییر پارادایم پیش می‌رود، دقیقاً مانند زمانی که عکاسی در اوایل دهه ۱۸۰۰ وارد صحنه شد.

دیگر محتوی از هنر وفناوری:

امروزه، وقتی مورفی از هوش مصنوعی برای ساختن هنر استفاده می‌کند، آن را مانند عکاسی از منظره، پرسه زدن در یک مکان و جستجوی چیز‌های جالب برای عکاسی در نظر می‌گیرد. این کار شبیه نوعی جهان موازی هنر بشری است.

به هر حال، مولدهای تصویر هوش مصنوعی بر اساس دانش، فرهنگ و سنت‌های هنری انسانی آموزش دیده‌اند، به این معنی که ما هم می‌توانستیم هر کاری را که آن‌ها خلق می‌کنند انجام دهیم.

مورفی می‌گوید هوش مصنوعی ابزاری است که هنرمندان می‌توانند از آن برای پیشبرد فعالیت‌های هنری خود استفاده کنند.

آن پلوین، جامعه‌شناس دیجیتالی در مؤسسه اینترنت آکسفورد که در مورد تأثیر بالقوه یادگیری ماشینی بر کار خلاق تحقیق می‌کند، دیدگاه مشابهی دارد.

پلوین می‌گوید: «مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند به روش‌های غیرمنتظره، توجه را به یک عامل کاملاً ناشناخته در سبک خاصی از نقاشی جلب کنند.»

مورفی و دیگر کارشناسان هنری فکر می‌کنند که این که هوش مصنوعی خلاقیت انسان را از بین نمی‌برند.  هنر تنها زمانی وجود دارد که انسان‌ها برای آن ارزش قائل شوند.

مورفی می‌گوید، در آینده، آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌توانند ما را ترغیب کنند که سنت‌های هنری را زیر سؤال ببریم و واکنش‌های احساسی خود را نسبت به تصاویر بررسی کنیم.

اما ما در حال ورود به دنیایی هستیم که در آن بسیاری از خدمات نوشتاری و نقاشی ممکن است سمت و سوی غیرقابل تصوری پیدا کنند و مشاغل بسیاری از نویسندگان، تصویرگران، طراحان و عکاسان کساد شود.

انفجار هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که الگوریتم‌ها با تکرار سبک‌های متمایز هنرمندان، هنرمندان را از بیکار کنند.

محتوی مرتبط:

اما بهترین هنرمندان انسانی بدون شک به رقابت با هوش مصنوعی ادامه خواهند داد و مورفی گمان می‌کند سازندگانی که به جنبه انسانی نزدیک شوند، بیشترین موفقیت را در آینده خواهند داشت.

صرف نظر از اینکه چگونه اپلیکیشن‌هایی مانند Lensa شیوه‌ی ساخت هنر را تغییر می‌دهند، شخصیت هنرمند همچنان یک زمینه مهم برای امکان کار آن‌ها است.

ChatGPT یک تولید‌کننده متن مبتنی بر هوش مصنوعی است که در نوامبر ۲۰۲۲ به طور عمومی منتشر شد و مخفف نام Chat Generative Pre-trained Transformer است. در واقع با موتوری است که با ارزیابی احتمال آمدن کلمات خاصی که در یک بلوک متنی به دنبال یکدیگر کار می‌کند. آن را می‌توانیم به نسخه ارتقایافته ویژگی متن پیشگویانه گوشی موبایل شما تشبیه کنیم.

این برنامه هم با تولید جملات قمار می‌کند و گاهی تیرش به هدف می‌خورد و جملاتی می‌سازد که ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

جالب است که کسی پیدا شده که از ChatGPT پرسیده نظرش هوش مصنوعی چگونه هنر را تغییر را می‌دهد:

«هوش مصنوعی شیوه خلق، درک و تجربه هنر را تغییر می‌دهد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای تولید اشکال بدیع هنر مانند موسیقی، شعر و هنر‌های بصری استفاده شوند. این الگوریتم‌ها همچنین می‌توانند برای تحلیل و تفسیر موجود استفاده شوند. آثار هنری به روش‌های جدید و جالب. به‌علاوه، فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد چیدمان‌ها و اجرا‌های هنری تعاملی استفاده می‌شود که می‌تواند در بی‌درنگ با بینندگان تعامل کنند. در مجموع، هوش مصنوعی این امکان را برای هنرمندان فراهم می‌کند تا اشکال جدیدی خلق کنند و کشف کنند. در مجموع بیانی هنری به روش‌های جدید و هیجان‌انگیز است.»

منبع: ۱پزشک

  • آیا باید از آینده مولدهای تصویر هوش مصنوعی یا تولیدکننده‌های متن خودکار مانند ChatGPT بترسیم؟

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا