بیگ دیتاهوش مصنوعی

بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت مراکز داده

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تأثیر رشد فوق‌العاده هوش مصنوعی به خصوص چت‌بات‌هایی از قبیل ChatGPT بر صنعت مرکز داده چه خواهد بود؟

راهکارهای یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی مدرن، نیروی محرک عظیمی برای مراکز داده خواهند بود. فقط به رشد OpenAI و ChatGPT در طی یکی دو ماه اخیر نگاه کنید. برای درک این موضوع، توجه داشته باشید که ChatGPT در عرض ۵ روز به یک میلیون کاربر فعال رسید. این سریع‌ترین زمانی است که یک اپلیکیشن به این نقطه عطف رسیده است.

حالا شاید این سوال برای شما ایجاد شود که این موضوع چه ارتباطی با مراکز داده دارد. ارتباط آن در این است که اجرای یک سشن ChatGPT نیازمند منابع زیادی خواهد بود و برای اجرای سرورهایی که از عملکردهای GPT پشتیبانی می‌کنند، بیش از ۱۵ تا ۲۰ دلار در ساعت هزینه می‌شود و در حالی که این سیستم‌ها فوق‌العاده پرسرعت هستند، اما همچنان باید ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار کنند.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در هوش‌مصنوعی

برای درک بهتر اجازه دهید یک مثال را مطرح کنیم. یک جستجوی گوگل می‌تواند یک لامپ ۱۰۰ واتی را برای ۱۱ ثانیه روشن کند. یک سشن ChatGPT بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از یک جستجوی گوگل مصرف می‌کند!

هسته اصلی دنیای دیجیتال موضوع ما در این بحث است یعنی داده‌ها و محل نگهداری آن یعنی مراکز داده. گزارش اخیر سیسکو کلود نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۳، ۵/۳ میلیارد کاربر اینترنت جهانی، ۳/۶ دستگاه و اتصال جهانی سرانه وجود خواهد داشت و میانگین سرعت پهنای باند ثابت جهانی ۱۱۰ مگابیت در ثانیه خواهد بود. اما نکته مهم این است: داده‌های ایجاد شده دو برابر بیشتر از داده‌های ذخیره شده است.

این داده‌ها اطلاعات گرانبهایی را در مورد کاربران، محصولات، خدمات و حتی کسب‌وکارها منتقل می‌کنند. سوال بزرگ این است که این داده‌ها توسط چه کسانی باید نگهداری شوند؟

بدین ترتیب استقرار و پیاده‌سازی سیستم‌های هوش مصنوعی حداقل در دهه آینده به میدان اصلی نبرد برای فروشندگان فناوری به خصوص ارائه‌دهندگان خدمات مراکز داده در خط مقدم این نبرد تبدیل خواهد شد. فناوری‌های هوش مصنوعی به سرعت می‌خواهند جایگزین فرآیندهای قدیمی IT شوند که در آن دستورالعمل‌های از پیش تعریف‌شده حرف اول را می‌زدند و در این مسیر به مراکز داده قدرتمندتری نیاز خواهند داشت.

این که ChatGPT یک مفهوم نرم‌افزاری باشد، به این معنی نیست که بر مراکز داده، تأثیر نمی‌گذارد. مراکز داده، باید راهکارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را بپذیرند و باید چه از لحاظ تأمین برق، چه از لحاظ تجهیزات رایانشی و چه از لحاظ سرمایش مراکز داده برای پردازش داده‌های انبوه هوش مصنوعی آماده شوند. در غیر این صورت، شرکت‌های ابری فوقِ مقیاس (HyperScale) گوی رقابت را از آن‌ها خواهند ربود.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی (ML) و چت‌بات‌هایی از قبیل ChatGPT به بخشی فعال از مشتریان زیرساخت مراکز داده تبدیل خواهند شد.

افزایش کاربر هوش مصنوعی و سیستم‌های هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهند تا داده‌هایی را که اکنون در حال تولید آن هستند، «دوبرابر» کنند. در واقع، این سطح از افزایش داده‌ها بخش بزرگی از انقلاب صنعتی چهارم است. یعنی طی این سال‌ها به طور فعال مرزهای بین حوزه‌های فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیکی محو خواهد شد و این حوزه‌ها یکپارچه‌تر از قبل خواهند بود.

تأثیرات هوش مصنوعی بر رشد مراکز داده

مدرن‌سازی سیستم‌های زیرساخت مرکز داده (چه به لحاظ سخت افزار و چه به لحاظ نرم افزار) اتصال و عملیات منسجم‌تری را امکان پذیر می کند و راه اندازی و مدیریت سریع‌تر سیاست های امنیتی را نیز ممکن می سازد. از آن جایی که زیرساخت‌های مرکز داده جدیدتر دارای سیستم‌های اتوماسیون و هشدار بهتر است، می‌تواند به اپراتورها کمک کند تا با کمبود مزمن کارکنان در صنعت مرکز داده کنار بیایند.

از آن جایی که فروشندگان همچنان به تلاش برای بهبود کارایی محصول خود ادامه می‌دهند، تلاش مدرن‌سازی احتمالاً منجر به کاهش قابل توجه هزینه از طریق افزایش بهره‌وری انرژی خواهد شد.»

اتوماسیون در مرکز داده به عملکرد قابل توجهی از سیستم های شناختی تبدیل خواهد شد. راهکارهایی مانند هوش مصنوعی نقش بیشتری در محاسبات توزیع شده، اکوسیستم‌های رایانش لبه، رایانش ابری و موارد دیگر خواهند داشت.

سنسورهای موجود در مرکز داده می‌توانند اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کنند، دارایی‌های بیشتری را مدیریت کنند و به شما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد کارایی و استفاده کمک کنند. پلتفرم‌هایی از قبیل DCIM (سیستم مدیریت مرکز داده) با انواع داده‌ها و حسگرهایی که به آن‌ها متصل می‌شوند، پیوسته هوشمندتر می‌شوند. گزارش اخیر مرکز داده AFCOM نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان ادغام DCIM بیشتری با مجازی‌سازی و راهکارهای ابری را پیش‌بینی می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری شاهد یکپارچگی عمیق‌تر مفاهیمی مانند اینترنت اشیا، سنسورهای هوشمند و مدیریت مرکز داده خواهند بود.

تأثیر هوش مصنوعی بر خدمات مرکز داده

در پایان مهم است که به خاطر داشته باشید که سیستم‌های هوش مصنوعی برای «جایگزینی» ما نیستند. درعوض، اگر فناوری هوش مصنوعی به درستی پذیرفته شود، به شما کمک می‌کند که ارزش بسیار بیشتری برای سازمانتان ایجاد کنید. سیستم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به تقویت عملکردها، تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه و تمرکز بر رشد کسب‌وکار و ارائه خدمات مرکز داده بهتر کمک می‌کنند. عصر حاضر عصر داده‌هاست و صنعت مرکز داده باید برای درک بهتر نقش خود در راهکارهایی که برای مدیریت داده‌ها ارائه می‌دهد، دقت بیشتری به خرج دهد.

منبع: دیبااندیش

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا