کشاورزی هوشمند

۱۲۳ محصول فناورانه برای رفع نیازهای حوزه کشاورزی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کشاورزی یکی از صنایعی است که گام های برداشته شده در آن برای استفاده از ظرفیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری چندان کاربردی و اثرگذار نبوده است.

صنعتی که در دنیا به سمت هوشمندی و اتقای بهره وری با کمک فناوری های نوین حرکت کرده است اما در ایران با وجود همه توانمندی های دانشی و تخصصی؛ هنوز شرکت‌های دانش‌بنیان چندان رغبتی برای ورود به این عرصه ندارند. هرچند که تلاش کارگزاران فناوری در این زمینه به شناسایی و معرفی ۱۲۳ محصول تولیدی در عرصه کشاورزی به متقاضیان منجر شده است؛ اما این تعداد بسیار کمتر و ناچیزتر از نیازی است که این صنعت دارد.

سورنا ستاری معاون پیشین علمی و فناوری رییس جمهوری بارها اعلام کرده بود که چالش‌های کشاورزی تنها با فناوری رفع می‌شود و باید این نکته در مسیر حرکت به سمت تحقق کشاورزی همزیست با فناوری مورد توجه باشد که ظرفیت آب و محیط زیست و خاک محدود است و تنها ظرفیت نامحدود؛ نوآوری و فناوری است که باید در کشاورزی منظور و امنیت غذایی کشور حفظ شود.

محتوی بیشتر از کشاورزی هوشمند:

شبکه فن بازار ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا و برای کمک به تحقق کشاورزی مدرن با بهره وری بالاتر و بهینه‌تر با کمک کارگزاران خود اقدام به جذب طرح ها و محصولات فناورانه و نوآورانه و معرفی آنها به بازار هدف کرده است. محصولاتی بومی که با توانمند شرکت های دانش‌بنیان و سرآمدان علمی و فناوری کشور به تولید رسیده اند.

به طور مثال سامانه «جامع کنترل و مدیریت یکپارچه پارس کارن» با تلفیق هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فرایندهای موجود در صنعت کشاورزی از تحلیل تا اجرا تا نظارت را به عهده می‌گیرد. یا محصولاتی چون «انواع کودهای آلی و معدنی به صورت جامد و مایع»، «دستگاه ضد رسوب الکترونیک»، «سامانه هوشمند ضد سرمازدگی باغات مدل چاهک معکوس»، «پهپادهای نقشه برداری»، «شبیه ساز محاسبه افت فرایند تصفیه روغن خوراکی»، «مقاوم سازی بذر»، «دستگاه دمنده هوای گرم» و غیره که می توانند به تحقق نسل جدید و مدرن کشاورزی در کشو کمک کنند.

منبع: برنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا