فناوری و کسب‌وکار

فناوری های در حال ظهور برای رونق کسب و کار را بشناسید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
گزارش:ندا اظهری

امروزه کسب و کار ها از حالت سنتی فاصله گرفته و همگام با پیشرفت فناوری های نوین، توسعه پیدا کرده اند و از قابلیت فناوری های امروزی برای پیشرفت در ابعاد مختلف کسب و کارها بهره می برند.

به گزارش سیناپرس به نقل از مرکز کسب و کار هاروارد، روند رو به رشد فناوری دائم در حال تغییر است و در یک دهه اخیر بسیاری از پیشرفت ها از دریچه فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار می گیرند که ریشه در علوم کامپیوتر، ریاضیات و آمار دارد.

محققان با تجزیه و تحلیل فعالیت هایی چون ثبت اختراع، استارتاپ ها، سرمایه گذاری های خطرپذیر، سرمایه گذاری های دانشگاهی و کمک های مالی، مجموعه ای از حوزه های فناوری نوظهور را شناسایی کرده اند که می توانند با فناوری اطلاعات به شکلی نوآورانه به رقابت با یکدیگر بپردازند.

فناوری هایی که در حوزه های فناوری فضایی، فناوری زیستی، فناوری عصبی، فناوری اقلیمی، فناوری انرژی و فناوری رباتیک مورد استفاده قرار می گیرند و به xTech شناخته می شوند، در آینده ای نزدیک قادر خواهند بود چالش های اساسی بشر امروز را حل کرده و درنهایت با نفوذ فناوری اطلاعات در نوآوری کسب و کارها، به رقابت با آنها پرداخته و حتی از آنها پیشی بگیرند.

فناوری های فضایی

مهندسی فضا و هوانوردی فرصتی برای رشد فراهم می آورد، چرا که سازمان های دولتی همچنان بخش اعظمی از تجارت سنتی و حوزه عملیاتی خود را در اختیار شرکت های خصوصی فعال در زمینه پرواز و پرتاب قرار می دهند و شرکت ها در سیستم های حمل و نقلی جدید سرمایه گذاری می کنند. پروازهای مدار پایین زمین در ارتفاع ۱۹۳۱ کیلومتری (فاصله ایستگاه بین المللی فضایی از زمین)، سازمان ها را قادر می سازد تا زیرساخت های ارتباطی و امنیتی را برای استفاده در کره زمین ساخته و خدمات رسانی کنند.به گزارش سیناپرس، سایر زمینه های سرمایه گذاری خصوصی، تحقیقات فضایی عمیق، اکتشاف و حتی سکونت در فضا و پشتیبانی از فناوری های زمینی، زیرساخت ها، منابع و مقررات را شامل می شوند.

فناوری زیستی

مهندسی سلولی و زیست مولکولی به دانشمندان امکان ساخت و تشریح سلول ها، بافت ها و مولکول ها را می دهند تا محصولات درمانی با نتایج مطلوب تولید کنند. تحقیقات در مقیاس مولکولی سیستم های بیولوژیکی پیچیده پیش تر توالی کامل ژنوم انسان و درمان های مهندسی بافت را نیز همراه داشته است.

به گزارش سیناپرس، کاربردهای نوظهور این فناوری ها با پتانسیلی که در بخش تجاری دارند، شامل استفاده در حوزه زیست شناسی مصنوعی، فرآیند تولید سیستم های بیولوژیکی و اشکال زندگی مصنوعی؛ ژنوم، عملکرد و ویرایش ژنوم ها، کشاورزی سلولی، تولید موادغذایی مصنوعی با استفاده از کشت سلولی و روش های جدید تولید پروتئین، چربی و بافت می شود.

فناوری عصبی

رابط های مغز و کامپیوتر (BCI) فعالیت مغز و سیستم عصبی مرکزی را اندازه گیری و به دستوراتی تبدیل می کنند که نرم افزار یا سیستم های سخت افزاری خارجی را به کار می گیرند تا کنترل رایانه ها را مانند فرآیند طبیعی فکر کردن درآورند.

از این فناوری ها تحت عنوان فناوری های کمکی استفاده می شود مانند الکترودهای غیرتهاجمی EEG که می توانند سیگنال های مغز را به الگوریتم های آموزش دیده با هوش مصنوعی ترجمه کرده و فرمان هایی را برای کنترل دستگاه ارسال کنند. به گزارش سیناپرس، آینده فناوری عصبی، پتانسیل بالایی دارد و گسترش تحقیق و توسعه در زمینه برنامه های کاربردی ترمیمی، درمانی و کمکی تا جاگذاری انتخابی می تواند به تقویت نوع تفکر، قابلیت ها و مهارت های انسانی کمک کرده و روند پیشبرد زندگی روزمره را غنی کند.

فناوری رباتیک

ربات های خودکار و دقیق، ارزش هوش مصنوعی را بالا می برد به طوری که دامنه کاربرد این ربات ها و ارزش آنها از نرم افزارهای تصمیم گیری به ماشین های تصمیم گیری گسترش یافته اند: ربات هایی که قادر به درک محیط اطراف خود هستند و بدون زیرساخت فیزیکی خاصی اقداماتی را انجام می دهند از نمونه های این نوع ربات ها هستند.

به گزارش سیناپرس، فراتر از وسایل نقلیه خودران، ماشین ها، کامیون ها، دوچرخه ها، روروک ها، ربات های دقیق، چندمنظوره و هوشمند می توانند نقش رو به گسترشی در صنعت، کشاورزی، پزشکی و اکتشافات دریایی و فضایی داشته باشند. پیشرفت ها در تولیدات سنتی، حمل و نقل و تدارکات می تواند با توسعه ابزارهایی از جمله هوش مصنوعی، دستگاه های هوشمند اینترنت اشیاء، محاسبات لبه ای، دوقلوهای دیجیتاتل و ارتباطات ماهواره ای و ۵G رشد کند.

فناوری های اقلیمی

فناوری های اقلیمی در حال ظهوری به سازمان هایی کمک می کند که در اولویت قرار دادن سیاست ها، استراتژی ها و مدل های کسب و کاری خود برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای موفق تر عمل کنند. در این فناوری ها از انرژی های تجدیدپذیر، کربن زدایی، توسعه مواد پایدار، فناوری های کاهش گرما و بهینه سازی زنجیره تأمین استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، فناوری های دیجیتال نیز ممکن است نقش مهمی در این میان ایفا کنند که شامل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، کلان داده شده و به سازمان ها در اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ردیابی گازهای گلخانه ای کربنی و مدیریت بهینه تر مصرف انرژی کمک می کند.

فناوری های مرتبط با انرژی

فناوری های مرتبط با برق، انرژی و باتری ممکن است تغییرات آب و هوایی را کاهش داده و در عین حال حجم انرژی را بیشتر، ایمن تر و ارزان تر می کنند.به گزارش سیناپرس؛ پیشرفت ها در فناوری نانو و موادی که به بهبود عمر باتری خودرو و تلفن های همراه کمک می کنند، همچنین می توانند وابستگی به مواد کمیاب و سخت گیر مانند کبالت و لیتیوم را کاهش دهند و سیستم های ذخیره سازی انرژی مانند انرژی آبی ذخیره سازی پمپاژ شده و ذخیره سازی انرژی چرخ لنگر می توانند به تثبیت شبکه های انرژی و کارآمدتر کردن آنها کمک کنند.

منبع: سیناپرس

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا