سلامت و پزشکی هوشمند

هوش مصنوعی و فناوری چگونه به سازمان‌های امدادرسانی کمک می‌کنند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مترجم‌: مرتضی ایراندوست

استفاده از فناوری برای تلاش‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی ضروری است، اما آنچه وضعیت ترکیه- سوریه را از زلزله اخیر متمایز می‌کند، رشد وب‌سایت‌‌‌‌های منبع باز، هوش مصنوعی و استفاده از رسانه‌‌‌های اجتماعی است. فناوری باعث تسریع و بزرگ جلوه دادن امداد و نجات و امدادرسانی بشردوستانه می‌شود و در بلندمدت به انعطاف‌پذیری بیشتر جوامع کمک خواهد کرد.

یکپارچه‌سازی فناوری در کارهای بشردوستانه این اطمینان را ایجاد می‌کند که کسانی که اقدامات امدادی را مدیریت می‌کنند، آمادگی بهتری برای مقابله با بلایای آینده دارند. دو زلزله ویرانگر کاهرامان ماراش که در ۶ فوریه جنوب شرق ترکیه و شمال و غرب سوریه را لرزاند، یک دید کلی از نحوه حمایت فزاینده تکنولوژی از تلاش‌های امدادی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در مناطق زلزله‌زده ارائه می‌دهد.

درک گستردگی ویرانی که این دو زمین‌لرزه با قدرت ۸/ ۷و ۵/ ۷ در مقیاس ریشتر در این منطقه ایجاد کردند دشوار است. فناوری‌‌‌های نوظهور نظیر هوش مصنوعی به یکی از عناصر اصلی تلاش‌‌‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی تبدیل شده‌‌‌اند و از اوایل دهه ۲۰۰۰ مورد استفاده قرار گرفته‌‌‌اند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

هفت کاربرد نوآورانه فناوری پس از زلزله

سریعا به هر دو کشور، کمک‌های مالی و راه‌‌‌حل‌‌‌هایی از سوی کسانی‌که مایل به کمک در سراسر جهان بودند، ارائه شد. از جمله کاربردهای نوآورانه فناوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات حیاتی و سازماندهی پشتیبانی. در برخی موارد، افرادی که زیر آوار گرفتار شده بودند پیام‌‌‌هایی را با موقعیت مکانی خود توییت می‌‌‌کردند و آنها را با کاربرانی که فالوورهای زیادی دارند به اشتراک می‌‌‌گذاشتند.

۲- یک برنامه سوت با صدای بلند توسعه داده شد که افرادی که زیر آوار گرفتار شده بودند می‌توانستند از آن از طریق تلفن همراه خود برای جلب توجه امدادگران استفاده کنند.

۳- متا یک ویژگی بررسی ایمنی را در دسترس قرار داد که به افراد این اجازه را می‌داد تا به خانواده و دوستان خود اطلاع دهند که ایمن هستند – کاری که این شرکت سال‌هاست انجام می‌دهد.

۴- تیم‌های جست‌وجو و نجات (از جمله انجمن جست‌وجو و نجات AKUT ترکیه)خط امداد واتس اپ خود را برای انتشار اطلاعات در مورد عملیات نجات و کمک‌های داوطلبانه راه‌اندازی کردند.

۵- انجمن کریپتو میلیون‌ها دلار کمک مالی جمع‌آوری کرد و در شرایطی که عملیات بانکداری سنتی تحت‌تاثیر قرار گرفته بود، یک شاهرگ مالی واقعی را ارائه داد – اگرچه سوالاتی در ارتباط با کاربرد واقعی آن وجود داشت.

۶- با پیشگام شدن جوانان منطقه توسعه‌‌‌دهندگان، HTML پایه (برای سهولت و تسریع بارگذاری آنها) وب‌سایت‌‌‌ها و پلت‌فرم‌‌‌های کمک به بحران منبع باز را راه‌‌‌اندازی کردند  (که برخی از آنها به عنوان استارت‌آپ تامین مالی شدند).

از جمله این موارد می‌توان به ایجاد نقشه‌های حرارتی برای خدمات امداد و نجات، شناسایی محل دفن بازماندگان با اطلاعات جمع‌آوری شده از تماس‌های گرفته شده برای کمک، اطلاعات مربوط به اهدای خون، لینک‌هایی برای ارائه دهندگان اسکان موقت و کسانی‌که غذا و لباس توزیع می‌کنند، فهرست‌هایی (که از داده‌های پراکنده زیادی و با استفاده از هوش مصنوعی تولید شدند) از کسانی که در زیر آوار گرفتار شده‌اند، و همچنین کسانی که نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه یا پزشکی هستند، اشاره کرد.

۷- مایکروسافت تمام فناوری‌های خود را به صورت رایگان در اختیار گروه‌های فعال در مناطق حادثه‌دیده ترکیه قرار داد. مانند بلایای قبلی، از تصاویر ماهواره‌ای برای ارائه دید وسیع‌تری از منطقه آسیب دیده استفاده شد. تصاویر به سازمان‌های امدادی کمک کرد تا مناطق آسیب دیده را شناسایی و همچنین وضعیت زیرساخت‌ها را تعیین کنند که برای اطمینان از تحویل موثر کمک‌ها حیاتی است.

استفاده از فناوری در پی این زلزله به دلایل متعددی بسیار رایج بوده است. اولین مورد این است که حداقل در ترکیه، عرصه فناوری شکوفا شده است. حتی با وجود محدودیت‌هایی که در استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد، این کشور همچنان در رتبه دوازدهم جهان از نظر پذیرش ارزهای دیجیتال قرار دارد و میزبان تعداد زیادی از کارآفرینان فناوری و استارت‌آپ‌‌‌هاست.ترکیه جوان‌ترین جمعیت اروپا را دارد و عمدتا، هرچند نه به شکل انحصاری، این نسل جوان است که در حال توسعه پایگاه فناوری این کشور است. پس جای تعجب ندارد که جوانان این کشور در خط مقدم کمک به تلاش‌های امدادی، به کارگیری مهارت‌های تکنولوژیک خود و همچنین ارائه کمک به شکل‌های سنتی‌تر قرار داشته باشند.

همچنین یک واقعیت ساده وجود دارد و آن اینکه فناوری در دو دهه گذشته نقش فزاینده‌‌‌ای در پاسخ به، ارزیابی و مدیریت تلاش‌‌‌های امدادرسانی به بلایا داشته است. فناوری همچنان نقش حیاتی در مدیریت این فاجعه ایفا خواهد کرد. احتمالا برنامه‌‌‌های بیشتری در صورت بروز نیازهای خاص توسعه می‌‌‌یابند، از لحاظ استفاده از ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک‌چین به تسهیل ارسال کمک‌های پولی کمک کرده و ابزاری شفاف و امن ایجاد می‌کند که از طریق آن می‌توان حمایت مالی را به طور موثر توزیع کرد.

با توجه به استفاده موفقیت‌آمیز از هوش مصنوعی برای کمک به کارهای اساسی اما وقت‌گیر، می‌توان انتظار داشت که این نوع پشتیبانی ادامه یابد. یکی از سناریوهای محتمل استفاده از روبات‌‌‌های گفت‌وگو مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای ارائه پاسخ‌‌‌های سریع و دقیق به سوالات افراد در مورد تلاش‌‌‌های امدادی و برنامه‌‌‌های کمک رسانی است.  با نگاه به آینده، هوش‌مصنوعی می‌تواند برای نظارت بر مناطق زلزله خیز و ایجاد مجموعه داده‌های قابل اعتماد برای کمک به پیش‌بینی حوادث آینده، توسعه مدل‌هایی از نتایج احتمالی، که به نوبه خود از مکانیزم‌های آمادگی پشتیبانی می‌کند، استفاده شود. البته این احتمال وجود دارد که از فناوری متاورس برای شبیه‌سازی تاثیر زلزله و آموزش مردم درخصوص نحوه واکنش به آنها استفاده شود.

فناوری نقش فزاینده و ارزشمندی را در تلاش‌های امدادرسانی در بلایا ایفا می‌کند. از جمله استفاده از هوش مصنوعی برای پالایش و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌‌های زیاد، استفاده از نرم‌‌‌افزار دسترسی آزاد برای ایجاد راه‌‌‌حل‌‌‌های محلی، یا استفاده از روباتیک (زمینی یا هوایی) برای پشتیبانی از تیم‌‌‌های جست‌وجو و تسریع تلاش‌‌‌های امداد و نجات بشردوستانه. فراتر از بازیابی فوری و تلاش‌‌‌های پشتیبانی، فناوری دارای مزایای بلندمدت است و جوامع را در برابر هر فاجعه که در اینده روی دهد مقاوم‌‌‌تر می‌کند. با ادغام فناوری در کارهای بشردوستانه – نهادها و سازمان‌های امدادرسان را قادر می‌سازد در آن سرمایه‌گذاری کنند، راه‌‌‌حل‌‌‌ها را ازمایش و ارتقا دهند- همچنین اطمینان می‌دهد کسانی‌که اقدامات امدادی را مدیریت می‌کنند، آمادگی بهتری برای مقابله با بلایای آینده دارند. در دنیایی که رویدادهای فاجعه‌‌‌بار زیاد اتفاق می‌‌‌افتد، فناوری احتمال بقا را افزایش می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد از World Economic Forum

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا