تجهیزات هوشمندتراشه

آمریکا ممنوعیت صادرات تجهیزات هوش مصنوعی را به ایران، چین و روسیه پیش از موعد اجرا کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

آمریکا قانون منع صادرات تجهیزات و پردازنده‌های هوش مصنوعی را به کشورهای ایران، چین و روسیه، پیش از موعد مقرر اجرایی کرد.

این قانون در روز ۲۵ مهر اعلام شد و قرار بود از ۲۶ آبان سال جاری اجرایی شود اما نامه ارسالی شرکت انویدیا به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان می‌دهد دولت ایالات متحده این شرکت را موظف به اجرای بلادرنگ ممنوعیت‌های مربوط به این قوانین کرده است.

در نامه منتشر شده به برخی پردازنده‌های گرافیکی سطح بالای انویدیا اشاره شده که برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی، حیاتی به شمار می‌روند.

برخی از این تراشه‌ها به طور اختصاصی برای بازار چین طراحی شده بودند. دولت جو بایدن محدودیت‌های تازه را با هدف جلوگیری از دسترسی سه کشور یاد شده به تراشه‌های پیشرفته حوزه هوش مصنوعی ساخت انویدیا و سایر شرکت‌های آمریکایی طراحی و اجرا کرده است.

انویدیا درباره دلایل احتمالی تسریع اجرای این قانون جزییاتی منتشر نکرد اما یادآور شد انتظار نداشته این موضوع بر درآمدهای کوتاه‌مدت مجموعه‌اش تاثیر بگذارد.

با وجود آن که در متن قانون منتشر شده به‌طور خاص به نام سه کشور ایران، چین و روسیه اشاره شده اما برخی رسانه‌های آمریکایی هدف اولیه از طراحی این قانون را نبرد فن‌آورانه چین و آمریکا در حوزه پردازنده‌های پیشرفته می‌دانند.

دولت آمریکا چندی پیش و در دو مرحله محدودیت‌های گوناگونی را برای شرکت‌های صنایع نیمه‌هادی در زمینه صادرات پردازنده‌های پیشرفته به چین تعریف کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت تراشه‌سازی مشهور «ای‌ام‌دی» نیز مانند انویدیا تحت تاثیر ضرب‌الاجل تازه دولت آمریکا قرار گرفته اما از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده است.

وزارت بازرگانی ایالات متحده نیز تا این لحظه توضیحی درباره علت اجرای پیش از موعد این قانون ارائه نداده است.

شرکت تراشه‌سازی اینتل که از ژوییه گذشته صادرات تراشه‌های مدل «گائودی ۲» را به چین آغاز کرده بود گفت در حال بررسی مقررات تازه و ارزیابی تاثیرات بالقوه آن است. تراشه‌های گائودی برای یادگیری عمیق در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارند.

دولت جو بایدن سپتامبر سال گذشته برای اولین بار محدودیت‌هایی را برای صادرات پردازنده‌های هوش مصنوعی اعمال کرد.شرکت انویدیا در واکنش به این ممنوعیت از مدل‌های تضعیف شده پردازنده‌های خود رونمایی کرد که با رعایت محدودیت‌ها و مختص بازار چین طراحی شده بودند.حالا ممنوعیت اعمال شده، پردازنده‌های تضعیف شده این شرکت را نیز در بر می‌گیرد.

منبع: رویترز

  • آمریکا ممنوعیت صادرات تجهیزات هوش مصنوعی را به ایران، چین و روسیه پیش از موعد اجرا کرد
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا