شهر هوشمند

پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به شهرداری‌ها: چهارچوب بومی بلوغ شهر هوشمند را تدوین کنید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به بحث شهر هوشمند، بر تدوین چهارچوب بومی برای بلوغ شهر هوشمند توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأکید کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به بحث شهر هوشمند، بر تدوین چهارچوب بومی برای بلوغ شهر هوشمند توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأکید کرده است. این نهاد همچنین به نمایندگان مجلس توصیه کرده که این موضوع را از وزارت کشور مطالبه کنند.

طی سالیان اخیر بر رشد نواحی شهری بیش از پیش افزوده شده است؛ این درحالی است که رشد شتابان اخیر به زیرساخت‌های شهری فشار فزاینده‌ای را تحمیل می‌کند. همین امر موجب شده است که بحث «شهر هوشمند» مطرح شود.

هدف این مفهوم جدید مقابله با چالش‌های کنونی در عرصه برنامه‌ریزی شهری است. درواقع شهر هوشمند استفاده از فناوری، به‌ویژه فناوری اطلاعات، برای بهبود زندگی و رفع چالش‌های شهری است.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس مفهوم بلوغ شهر هوشمند را مطرح و بررسی کرده است. این نهاد معتقد است شناخت بلوغ شهر هوشمند موجب می‌شود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها درزمینه شهر هوشمند از چهارچوب‌های این مدل استفاده کنند.

طبق گزارش بازوی مشورتی مجلس، شهر هوشمند پایدار، شهری نوآورانه تعریف شده است که از فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر ابزارها برای بهبود کیفیت زندگی، بهینگی عملیات‌های شهری، خدمات و رقابتی بودن استفاده می‌کند.

در سال‌های اخیر تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و ارومیه به‌عنوان شهرهای هوشمند ایران معرفی شده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارد مدل بلوغ شهر هوشمند می‌تواند چهارچوبی را برای سنجش و ارزیابی میزان هوشمندی این شهرها، مقایسه و رقابت‌پذیری آن‌ها فراهم کند.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی درشهر هوشمند

این نهاد توجه به استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین در مدیریت بحران، ترافیک و گردشگری را برای تدوین برنامه شهر هوشمند حائز اهمیت می‌داند و باور دارد که ایجاد زیرساخت‌های لازم، به‌کارگیری پایگاه داده‌های متناسب، تحلیل داده‌ها به‌صورت به‌هنگام و استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی به تسریع این امر کمک می‌کند.

ازهمین‌رو، بازوی مشورتی مجلس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در وزارت کشور را ملزم می‌داند که در اجرای وظایف قانونی خود چهارچوب بلوغ شهر هوشمند بومی را برای شهرها با سطوح و مقیاس‌های مختلف تدوین کنند.

این نهاد توصیه کرده است که مجلس شورای اسلامی در جایگاه نظارتی، اجرای ماده (۶۲) قانون شهرداری‌ها را در راستای تدوین و ابلاغ چهارچوب مدل بلوغ شهر هوشمند بومی به شهرداری‌ها، از وزارت کشور مطالبه کند.

به باور نویسندگان این گزارش، سنجش میزان هوشمندی یکی از چالش‌هایی است که درزمینه توسعه شهر هوشمند وجود دارد که برای این امر می‌توان از مدل تدوین‌شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات استفاده کرد. در مدل بلوغ شهر هوشمند پایدار اتحادیه بین‌المللی مخابرات، مفاهیم راهبرد، زیرساخت، داده، خدمات و برنامه‌های کاربردی، ارزیابی و عملکرد شاخص‌های کلیدی مطرح می‌شوند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

در بحث زیرساخت، به زیرساخت‌های کلیدی مانند انباره‌های داده و دسترسی به ارتباطات توسعه داده‌شده، اداره مستقل زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهبود دسترس‌پذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد زیرساخت بین‌حوزه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته می‌شود.

موضوع داده نیز به مواردی همچون بهبود زمینه به‌اشتراک‌گذاری، استفاده و مبادله داده می‌پردازد.

اما در بحث ارزیابی، در سطح یک برنامه ارزیابی آماده شده و در سطح دوم خود ارزیابی از توسعه خدمات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود. در سطح سوم ارزیابی رضایت کاربران انجام شده و در سطح چهارم تخمین رضایت ذی‌نفعان مدنظر قرار می‌گیرد. در سطح پنجم نیز فرایندهای بررسی نظام‌مند با کنش‌های متناظر تدوین می‌شود.

عملکرد شاخص‌های کلیدی به موضوعاتی همچون شناسایی عملکرد میانی در راهبرد شهر پایدار هوشمند و مقادیر خط مبنای شاخص‌های کلیدی می‌پردازد. طبق آن اهداف، شاخص‌های کلیدی عملکرد برای هر سطح به‌دست خواهد آمد و اهداف بلندمدت شاخص‌های کلیدی عملکرد محقق خواهند شد.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا