رسانه دیجیتالگزارش

ضرورت اصلاح روند نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی، جایگاه تنظیم‌گری فراتر از تحلیل و ممیزی محتوا است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نشست بررسی وضعیت صنعت نمایش خانگی با حضور مدیران عامل فیلیمو، نماوا، معاون مطبوعاتی و معاون پارلمانی  و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مرکز ملی فضای مجازی به ریاست مجتبی توانگر رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس برگزار و در این نشست بر ضرورت اصلاح روند نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی تأکید شد.

 نشست بررسی وضعیت صنعت نمایش خانگی با حضور مدیرعامل فیلیمو، نماوا، فیلم نت، رئیس انجمن VODها، معاون مرکز ملی فضای مجازی و معاون مطبوعاتی و معاون پارلمانی و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست مجتبی توانگر رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در محل کمیسیون های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 مجتبی توانگر رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست وضعیت صنعت نمایش خانگی ضمن انتقاد از عدم حضور رئیس و مسئولان ساترا در جلسه علی‌رغم قول و هماهنگی قبلی، فلسفه برگزاری این جلسه را حضور همزمان مسئولان ساترا و VODها و سایر متولیان تنظیم‌گری این حوزه جهت همفکری و ارائه راهکار برشمرده و تاکید کرد: پیرو انتشار نامه رئیس ساترا به رئیس سازمان صدا و سیما درباره اقدامات علیه VODها، اینجانب نامه‌ای به رئیس صدا و سیما نوشتم و پیرو آن به درخواست آقای جبلی جلسه‌ای جهت ارائه توضیحات از سوی مسئولان ساترا برگزار شد و در آن جلسه بنده پیشنهاد برگزاری این جلسه مشترک با حضور رییس سازمان صدا و سیما را مطرح کردم که مسئولان صدا و سیما برگزاری این جلسه را در شأن رئیس سازمان ندانستند و با وجود تنظیم این جلسه با حضور رئیس ساترا باز هم از حضور خودداری کرده و این فرار از قانون‌گذاری برای این حوزه تعجب برانگیز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان حمایت اصولی این کمیته از شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق منویات رهبر معظم انقلاب، فعالان این صنف را جزو نیروهای دلسوز کشور و وفادار به انقلاب و باورهای اسلامی خوانده و در عین حال از آنها خواستند تا ملاحظات اخلاقی و فرهنگ ایرانی-اسلامی را بیش از پیش در تولیدات خود لحاظ نمایند.

نبود آیین نامه درست برای VODها مشکل ساز بوده است

علی سرتیپی مدیرعامل فیلم نت با ابراز خرسندی از برگزاری چنین جلسه‌ای توسط قوه مقننه تاکید کرد: متاسفانه مشکلات VOD ها در طول یکسال گذشته رشد داشته و عملکرد آنها با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در تولیدات VOD ها مسیر تولید و پخش آثار مشخص نیست، در کنار آن آیین نامه درستی برای آنها تعریف نشده است.

وی ادامه داد: در ساترا هیچ برنامه‌ای تعریف نشده، تولیدات با هزینه‌های کلان شروع می‌شوند و دریافت مجوز با دردسرهای بسیاری همراه است، امید می‌رفت با تغییر مدیریت‌ها شاهد کاهش این مشکلات باشیم. در شرایط کنونی رفتار با VODها تاحدود زیادى نسبت به قبل بهتر شده، اما این نگرانی هنوز وجود دارد، چرا که شرایط هنوز مقطعی است. طبق تجربه‌ای که با سینما داشتم، این احساس وجود دارد که تلویزیون به عنوان رسانه ملی علاقه‌ای به فعالیت ساترا ندارد، البته این حق را به مسئولان رسانه ملی می‌دهیم که نگران ریزش بیشتر مخاطب‌های خود باشد.

مدیرعامل پلتفرم فیلم نت در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ساترا باید بتواند حس رقابتی خود را حفظ کن و  مخاطبان خود را همچون گذشته نگه دارد.

تغییر مدیریت در ساترا به حل مشکلات منجر شد

محمدحسن شانه ساززاده  مدیرعامل نماوا در این نشست با اشاره به تغییر مدیریت ساترا تصریح کرد: در گذشته ما به سختی می‌توانستیم برای تولیدات خود مجوز دریافت کنیم، اما چند ماهی می‌شود که با تغییر مدیریت ساترا شاهد حل مشکلات در این حوزه هستیم.

جایگاه رگولاتوری فراتر از تحلیل و ممیزی محتوا است، رگولاتوری مرحله تنظیم کردن امور و ارتباط لایه‌های بالایی و پایینی را برعهده دارد، اما امروز تمام انرژی رگولاتوری صرف ممیزی محتوا شده است

وی ادامه داد: جایگاه تنظیم گری فراتر از تحلیل و ممیزی محتوا است، تنظیم گری مرحله تنظیم کردن امور و ارتباط لایه‌های بالایی و پایینی را برعهده دارد، اما امروز تمام انرژی تنظیم گری(رگولاتوری) صرف ممیزی محتوا شده است. متاسفانه طی سال گذشته هیچ فیلم نامه‌ای از الماس مجوز کامل نگرفت و فقط چند فیلم نامه مجوز مشروط گرفتند خوشبختانه طی دو هفته گذشته شرایطی حاکم شده که ساترا توانسته یک الی دو فیلم نامه بررسی و تایید کند.

شانه ساز در مورد استراتژی ساترا در مورد ارزیابی محتوی تاکید کرد: در حال حاضر نظر ساترا این است که خروجی محتوی VODها باید در صدا و سیما هم قابل پخش باشد یعنی ممیزی محتوای VODها، مشابه محتوای صدا و سیما باشد که به نظر می‌رسد این استراتژی باعث عدم موفقیت VODها می‌شود.

نمی‌توانیم خروجی همچون خروجی صداوسیما داشته باشیم

مدیرعامل نماوا در این جلسه تصریح کرد: نمی‌توانیم خروجی همچون خروجی صداوسیما داشته باشیم، چرا که با ریزش مخاطب همراه خواهد شد، قرار نیست در تولیدات خود خطوط قرمز را رد کنیم، اما باید تولیدات فاخر، غنی و فرهنگی باشد تا با ریزش مخاطب روبرو نباشیم. ما به تمام قوانین احترام می‌گذاریم.

وی ادامه داد: سیاست و استراتژی کلان محتوایی بسیار مهم است، اما تعریفی که از این استراتژی برای تولیدات VODها شده، مهمترین اصل است. ناگفته نماند امروز عملکرد ساترا با چند ماه گذشته بسیار تغییر کرده است.

شانه ساز تصریح کرد: زمان بندی تولیدات برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه برای بخش خصوصی که خواب سرمایه عامل اصلی افزایش قیمت تمام شده خواهد بود. وجود رگولاتورها در تولید و محتوا لازم و ضروری است.

در بخش نمایش خانگی ۳ چالش را باید در نظر بگیریم

قاسم خالدی معاون مرکز ملی فضای مجازی نیز در این نشست تاکید کرد: در بحث VODها سه چالش را باید در نظر بگیریم؛ نخست اینکه مفهوم صوت و تصویر فراگیر از کجا آمده است؟ با سرعت تغییر و تحولات در عرصه فضای مجازی آیا هنوز این مفهوم اعتبار دارد ؟ اگر به هر صورت ناچار به تعریف صوت و تصویر فراگیر باشیم بر اساس تعریف سابق و بازنگری اخیر صورت گرفته در مرکز ملی باید به مولفه‌هایی پایبند باشیم که قطعا مد نظر صدا و سیما نیست .

وی ضمن تاکید بر اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و تنظیم قوانین رگولاتوری در شورای عالی فضای مجازی بر اجرای نظارت ضابطه‌مند و هدفمند بر VODها، ادامه داد: برای ایجاد تفاهم و تقسیم کار دستگاهی از یکسو و کمک به تقویت و رشد سکوهای داخلی در این حوزه، بهترین گزینه تعیین تکلیف موضوع توسط شورای‌عالی فضای مجازی است که در دولت قبل چندین بار برای طرح و تصویب آن توسط دبیر محترم شورا تلاش شد که متاسفانه به دلایلی این امر محقق نشدرگولاتوری، اما امروز شرایط برای این اقدام فراهم است.

صداوسیما، صوت و تصویر فراگیر را کل فضای مجازی می‌داند

خالدی ادامه داد: واقعیت اینجاست که صداوسیما، صوت و تصویر فراگیر را کل فضای مجازی می‌داند، اما گام به گام دامنه تعریف خود را گسترش  می‌دهد امروز هر اتفاقی در فضای مجازی رخ می‌دهد مسئولیت آن برعهده شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است و ما را مسئول کل این فضا می‌دانند.

وی ادامه داد: طبق تاکید مقام معظم رهبری مرکز ملی فضای مجازی به عنوان قرارگاه فرماندهی این حوزه ذیل شورای عالی فضای مجازی باید به وظایف خود عمل کند و در این موضوع  به بیانی تنظیم‌گر تنظیم‌گران، کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی است؛ یعنی تمام تنظیم‌گران بخشی از جمله ساترا ذیل این تعریف قرار می گیرند.

محمدجواد شکوری مقدم مدیر عامل فیلیمو در این جلسه اظهار کرد: تقریبا ۲ سال قبل فعالیت خود را با ساترا آغاز  کردیم، مشکلات در همین وضعیت امروز ادامه دارد، هر مقدار شرایط برای صدا و سیما در حوزه مخاطب و تولید سخت‌تر و ضعیف تر می‌شود در نتیجه شرایط سخت‌تری برای پلتفرم‌های VODها ایجاد می شود که لازم به توضیح بیشتر نیست.

VODها در بین مردم جایگاهی یافته اند

وی ادامه داد: باید بپذیریم VODها در بین مردم جایگاهی یافته اند و نقش جدی در سبد سرگرمی مردم دارند، اگر قرار باشد با چارچوب محتوایی صداوسیما پیش برویم، بی شک مخاطبان خود را از دست خواهیم داد. باید سطوح بحث و بررسی را حفظ کنیم تا بتوانیم مشکل را ریشه ای حل کنیم.

تا بدانیم کدام بخش از خدمات پلتفرم‌ها باید توسط ساترا تنظیم گری شود و چه بخش از خدمات توسط وزارت ارشاد یا دیگر دستگاه‌ها

شکوری تاکید کرد: صوت و تصویر فراگیر از ابتدا تعریف مشخصی نداشته است، این واژه نه تعریف داخلی دارد و نه تعریف بین المللی و فکر می‌کنم نقطه شروع حل مسئله تعریف این واژه فنی-فرهنگی است. تا بدانیم کدام بخش از خدمات پلتفرم‌ها باید توسط ساترا تنظیم گری شود و چه بخش از خدمات توسط وزارت ارشاد یا دیگر دستگاه‌ها.

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در این جلسه یادآور شد: در موضوع نظارت و راهبری، ما با سه نوع برخورد سیاسی، حقوقی و محتوایی مواجه هستیم، در بخش حقوقی اینکه حق با چه کسی است، در مسائل سیاسی تغییر دولت‌ها دخیل هستند، در موضوع محتوایی نیز، اصل بر نوع تولیدات و محتوای قابل ارائه است.

 وی افزود: بر این اساس، نیازمند تعریف دقیق چارچوب‌ها برای عدم مداخله در مأموریت‌‌ها و تکالیف قانونی هستیم و مساله محوری حکمرانی محتوا و رسانه در کشور است.

صدا وسیما همیشه آفلاین است

محمدمهدی عسگرپور رئیس انجمن VOD ها در این جلسه  یادآور شد: هر سازمان و نهادی یک ذاتی دارد، بر همین اساس باید ذات تلویزیون را تعریف کنیم و بر مبنای همان ذات رفتار کنیم. تلویزیون سال هاست تعامل با خارج از خودش به مفهومى که امروز نیاز دارد را نداشته،  امروز هم سریال‌هایش را بر مبنای عقاید و ساختار ۲۰ سال گذشته مى‌سازد ، این سازمان مجموعا آفلاین است و فقط تغییر سمت ها را در آن شاهدیم. ما نمی توانیم با رفتار و ساختار تلویزیون مقابله کنیم، بی شک این رفتار از طرف رسانه ملی ادامه خواهد داشت.

خیر خواهی تلویزیون در تغییر رویه است 

وی با اشاره به وضعیت نامناسب کرونا و تعطیلی سینماها گفت: در طول شدت گیری بیماری کرونا بسیاری از سینماها تعطیل شده و تغییر کاربری دادند. این موضوع تنها مختص به کشور ما نبود، بلکه یک اپیدمی جهانی در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می شد. در این زمان حدود ۴ هزار نفر به مجموعه VOD ها پیوستند و اقدام به ساخت تولیدات کردند. امروز شاهدیم که این شرایط با ذات تلویزیون در تناقض است، رسانه ملی باید نسبت به این مسائل تغییر رویه دهد، خیرخواهی برای رسانه ملی در همین تغییر رویه است.

سید محمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم گفت وگوهای سازنده برای رسیدن به یک فضای تعاملی تاکید کرده و گفت: اولویت‌، مسئله حکمرانی فرهنگی و تولید محتوا است که فضای مجازی و ابعاد مختلف آن را دربر می گیرد. به طور مثال سامانه های نمایش درخواستی یا VOD ها نمونه هایی از این‌ قبیل هستند. بطور کلی تعریفی که ما از صوت و تصویر، هم در بعد فراگیر و هم غیر آن داریم و یا نوع کارهای مدیریتی، چه در ساحت اداری و چه در ساحت ساختاری، در حوزه رفتار حکمرانی موضوعیت پیدا مى کنند.

معاون وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به مسائل حقوقی و سلوک مدیریتی اظهار کرد: ساترا، صدا و سیما، شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاوتی ندارند، اگر هر بخشی در مواجهه با پدیده ها نقش پدری نداشته باشد طبیعتا حکمرانی فرهنگی به سرانجام  نخواهد نرسید.

وی با بیان مسئله فرصت محور بودن بحث VOD ها یادآور شد: بر اساس آمار صدا و سیما، ماهواره حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد بیننده داشته است اما در حال حاضر آمارها نشان می دهد ۳۰ الی ۳۵ درصد مردم، مخاطب VOD هاهستند و این مسئله همزمان با کاهش بخشی از مخاطبین تلویزیون اهمیت بیشتری می‌یابد. به طور کلی VOD ها به تولید محتوا و جذب مخاطب کمک می کنند، همچنین آنان در سطح کلان حاکمیت و بدنه جمهوری اسلامی در حال فعالیت اند، باید قدردان این فرصت بود و با تمهید و تکمیل سازو کار های قانونی آن را تقویت نمود. 

 هاشمی در ادامه با اشاره به تبلیغات تلویزیونی یادآور شد: اساسا این تبلیغاتی که در تلویزیون پخش می‌شود برابر قوانین و مقررات مربوطه در اختیار ارشاد است که در گذشته برای مدت معین و موقت به صدا و سیما واگذار شده است. افرادی که صوت و تصویر فراگیر را مطرح کرده و این عبارت را وضع کرده اند، امروز می‌گویند موضوعی به نام فراگیر و غیر فراگیر در جامعه کنونی وجود ندارد و باید مقصد را به گونه‌ای دیگر تعریف کرد .

وی همچنین در خصوص اهمیت محتوا تاکید کرده و گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب محتوا است و مسئله محتوا در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و نباید مغفول واقع شود. همچنین نباید سطح آن را متزلزل کرد چه در تلویزیون و چه در VOD ها. باید توجه داشت، هر بخشی که در این موضوع سیاستگذار باشد، باید مجموعه مسائل مطرح شده را پر اهمیت دانسته و چندگانه شدن  مباحث محتوا، دسته بندی ها و سیاست گذاری ها را هم به صلاح نداند که از نظر بیشتر کارشناسان و متخصصان امر هم همینطور بیان شده است.

در خاتمه جلسه توانگر رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس  شورای اسلامی، ضمن تشکر از حضور ارکان حاضر در جلسه از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کردند محوریت تنظیم‌گری این حوزه با توجه به فرامین بالادستی مقام معظم رهبری با شورای عالی فضای مجازی بوده و مجلس موارد قانونی لازم جهت شفاف‌سازی ضوابط نظارت بر تولیدات VOD ها و نیز چارچوب عملکرد ساترا را به تصویب خواهد رساند.

منبع: خانه ‌ملت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا