اپلیکیشن و نرم افزاررسانه دیجیتالمقاله

آینده شبکه‌ های اجتماعی در وب ۳

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

به احتمال زیاد شما هم کاربر یکی از ده‌ها شبکه اجتماعی موجود مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب یا غیره هستید. اما سوال اینجاست که آیا فقط درحال نگاه کردن به سلفی‌های دوستانتان و لایک کردن محتوای دیگران هستید یا اینکه خودتان در این پلتفرم‌ها فعالیت و کسب درآمد هم می‌کنید؟  آینده شبکه‌های اجتماعی وب ۳ را به شما نشان خواهیم داد. با ما همراه باشید.

در شبکه‌های اجتماعی چه می‌گذرد؟

بیایید به بررسی شبکه‌های اجتماعی بپردازیم. غول رسانه‌های اجتماعی متا، که قبلا فیسبوک نام داشت، بیش از ۲.۹ میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. CNBC گزارش داد که متا صاحب سه مورد از بزرگترین برنامه‌های اجتماعی فیسبوک (اکنون متا)، اینستاگرام و واتس آپ است. با توجه به اینکه بیشتر جمعیت نسل جدید به پلتفرم‌های تعاملی و متحرک مانند TikTok و Snapchat علاقه دارند، برنامه‌هایی چون اینستاگرام مترادف با نسل قدیمی‌تر شده است. اینستاگرام در پایان سال گذشته از ۲ میلیارد کاربر در ماه فراتر رفت.

با افزایش مقیاس، این شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای روی تولید درآمد متمرکز می‌شوند که یا منجر به بمباران تبلیغاتی کاربران می‌شود یا اینفلوئنسرها ما را با محتوای نامربوط دیوانه می‌کنند که در نهایت آنقدر آزاردهنده می‌شود که باید به صورت دیجیتالی سم زدایی کنیم.

پست‌های منظم از سلفی دوستان، افراد مشهور، دشمنان و حتی برندها این پلتفرم‌ها را برای مدت کوتاهی سرگرم‌کننده نگه می‌دارند. با این حال برای ساعاتی که هر هفته در این پلتفرم‌ها می‌گذرانید، چقدر دستمزد می‌گیرید؟ متاسفانه هیچی. باید بگوییم که شما باید به آنها پول دهید تا با چندین تبلیغ کوچک محتوای خود را تبلیغ کنید و کاربران را به سمت محتوای خود جذب کنید.

این امر از نظر بازاریابی هوشمندانه است، اما برای کسی که از جامعه‌ای عادلانه‌ و برابر حمایت می‌کند، آزاردهنده است. اگر این پلتفرم‌های مبتنی بر الگوریتم و نابرابر به تقسیم‌بندی افراد بر اساس معیارهای مختلف ادامه دهند، تنها نقطه عطفی که در راه است مسائل مربوط به برابری جنسیتی است که امروزه شرکت ها با آن مواجه هستند.

ما نمی‌گویم جمع آوری داده‌ها چیز بدی است. به هر حال قرار است چه از طریق سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها یا افراد اطلاعات جمع‌آوری شوند؛ اما هرچه کاربران استقلال و مسئولیت بیشتری داشته باشند در درازمدت به پلتفرم‌ها عاملیت بیشتری می‌دهد. امروزه نمونه هایی از این موارد در اکوسیستم وب ۳ وجود دارد.

پرورش سازندگان برای ارائه محتوای با کیفیت

تولید محتوا در شبکه اجتماعی
منبع:www.ebu.ch

برای اولین‌بار فیاچرا وارد (Fiachra Ward) بنیان‌گذار Waivlength، روی تولیدکننده محتوا تمرکز کرد. Waivlength یک پلتفرم رسانه اجتماعی در حال توسعه است که هدف آن رهبری عصر جدید رسانه‌های اجتماعی است. هدف نهایی این پلتفرم ایجاد فضای ایمن‌تر، مستقل‌تر و کاربر محورتر برای اتصال نسل بعدی اینترنت است. وارد می‌گوید ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این امکان را فراهم می‌کند شامل پاداش‌های مالی قابل توجه برای کاربران، تایید در مقیاس کلی، عناصر غیرمتمرکز برای بهبود حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، ویژگی‌های جدید گیمیفای‌شده و پروتکل اجماع اجتماعی آن است.

از نظر آقای وارد کیفیت محتوا زمانی کاهش می‌یابد که سازندگان برتر از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان جریان درآمد اصلی خود استفاده می‌کنند؛ زیرا در این صورت برای محتوایی که مایلند برای عموم به اشتراک بگذارند، شروع به اعمال محدودیت‌ می‌کنند.

تولیدکنندگان برتری که نیاز به کسب درآمد از کار خود دارند، برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود در شبکه‌های اصلی که هیچ بازده مالی ندارند، تمایل کمتری دارند. این بدان معناست که محتوایی که در فیسبوک و توییتر می‌بینیم احتمالا همچنان از نظر کیفیت افت می‌کنند. وارد بیان کرد: سازندگان محتوا که دنبال‌کنندگان زیادی دارند مجبورند به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد از کار خود باشند. این امر اغلب به معنای انطباق با استراتژی‌های مصرف‌گرایی موجود برای تایید یا تبلیغات شخصی محصولات است.

وارد در ادامه گفت که سازندگان اغلب برخلاف ایده‌آل‌هایشان، مجبور می‌شوند بخشی از هویت خود را بفروشند تا کسب درآمد کنند.

مقاومت در برابر سانسور

یکی از پلتفرم‌های اجتماعی برتر در اکوسیستم پولکادات به رویکردی غیرمتمرکز برای شبکه‌های اجتماعی از مراحل اولیه توسعه تاکید کرده است. الکس سایمون، بنیان‌گذار Subsocial، به سپردن قدرت به دست سازندگان اعتقاد دارد.

Subsocial با توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز و تولیدکنندگان محتوا برای بهبود درآمدزایی، توسعه موتورهای کشف محتوا و ارائه راه‌حل‌های مفید برای مراکز غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی همکاری می‌کند.

در مقاله‌ اخیر او با CoinCodex Simon توضیح داد: شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز با این که دارای ویژگی‌های اعتدال هستند امکان مقاومت در برابر سانسور را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال در Subsocial، همه محتوا در هر dApp ساخته شده در بالای پلتفرم در دسترس است، اما dApp مجبور نیست همه آن را نشان دهد.

ایجاد دسترسی، نبوغ جهانی را شکوفا می‌کند

برای DeSo، یک بلاک‌چین اجتماعی غیرمتمرکز لایه ۱، مساله مهم این است که چگونه می‌توان پتانسیل جهان را شکوفا کرد و از روش قدیمی و متمرکز توسعه برنامه‌های اجتماعی عبور کرد. نادار الناجی (Nadar Al-Naji)، رئیس بنیاد DeSo توضیح داد:

پنج شرکت وجود دارد که عملا همه چیزهایی را که ما به صورت آنلاین می‌بینیم و انجام می‌دهیم، کنترل می‌کنند. در واقع ما اینجا هستیم تا تصمیم بگیریم می‌خواهیم کدام میلیاردر ما را سانسور کند.

از نظر الناجی راه حل تمرکز در سیستم مالی انتصاب وارن بافت به عنوان مسئول شارژ پول نبود؛ بلکه راه حل استفاده از فناوری، یعنی بیت‌کوین، برای بازسازی کامل و غیرمتمرکز کردن سیستم مالی بود. همین بازنگری در شبکه های اجتماعی نیز مورد نیاز است و ما فکر می‌کنیم که اینجا بلاک‌چین راه حل است.

او بیان کرد که فیسبوک و توییتر به‌عنوان شبکه‌های باز شروع به کار کردند، اما در دنیای متمرکز پیش از بلاک‌چین، این کار چندان قابلیت کسب درآمد نداشت. DeSo یک ماموریت بلندپروازانه دارد تا برنامه‌های غیرمتمرکز اجتماعی را به ۱ میلیارد کاربر برساند. الناجی بیان کرد:

هزینه ذخیره یک پست ۲۰۰ کاراکتری در اتریوم ۸۰ دلار است. در سولانا، آوالانچ و پالیگان ۲۵ سنت هزینه دارد. این برای رقابت در مقیاس با توییتر، اینستاگرام و فیس بوک کافی نیست. اما اگر می‌شد، می‌توانستیم همه چیز را تغییر دهیم.

وقتی چیزی را غیرمتمرکز می کنید، در واقع به جای یک گروه کوچک از افراد که یک سازمان از بالا به پایین یا متمرکز را اداره می‌کنند، نبوغ همه کاربران را در سرتاسر جهان فعال می‌کنید. برای مثال زمانی که اتریوم را راه اندازی کردید و به هر کسی اجازه دادید بر روی آن پلتفرم باز بسازد، درواقع در طول این دو سال نسبت به ۵۰ سال گذشته نوآوری و عدم تمرکز بیشتری در امور مالی خواهید داشت.

نقشه راه پلتفرم‌های تعاملی و کسب درآمد

اکنون که تمایل زیادی از سوی جوامع، افراد و برندها برای تعامل با پلتفرم‌های دیجیتال جدید وجود دارد، این وظیفه پروژه‌ها خواهد بود که ویژگی‌های آن‌ها را تا حد امکان به طور موثر به کاربر نهایی منتقل کنند. گزارش دیتا ریپورتال نشان داد که تعداد افرادی که دارای ارزهای دیجیتال هستند در ۱۲ ماه گذشته ۳۷.۸ درصد افزایش یافته است. همین گزارش اشاره می‌کند که کاربران رسانه‌های اجتماعی با ۴.۶۲ میلیارد در ژانویه ۲۰۲۲ به رشد خود در سراسر جهان ادامه می‌دهند.

اگر کسب درآمد از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یک جریان درآمد بالقوه در آینده برای بیشتر سازندگان باشد، این سوال پیش می‌آید که مخاطبان برای استفاده از این جریان‌های محتوا کجا خواهند بود؟ در حال حاضر بازارهای NFT، کامیونیتی و صدها پلتفرم در حال توسعه وجود دارد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد می‌توانید در کنار صرف وقت در شبکه‌های اجتماعی، با تولید محتوای با کیفیت در پلتفرمی غیرمتمرکز کسب درآمد کنید. در این مقاله آینده شبکه‌های اجتماعی وب ۳ را به شما نشان دادیم و گفتیم که بلاکچین با غیرمتمرکز ساختن فضا، ایجاد دسترسی برابر و ممانعت از سانسور، به زودی به موفقیت‌های بزرگی دست خواهد یافت. پس شما هم همین حالا دست به‌کار شوید و سهمی از جریان‌های درآمدی نامحدود وب ۳ داشته باشید.

نظر شما در مورد کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی وب ۳ چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا