حکمرانی و فناوریهوش مصنوعی

سند هوش مصنوعی در انتظار تایید مرکز ملی فضای مجازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، تدوین سند حکمرانی داده و راه‌اندازی سندباکس فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله اقدامات این سازمان در حوزه سیاستگذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی برشمرد و اعلام کرد که سند یاد شده در حال حاضر به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده و در انتظار تصویب به سر می‌برد.

حامد منکرسی در «کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی»، فعالیت‌ها و اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه سیاستگذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی را تشریح کرد. وی در این رویداد که به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، تدوین سند حکمرانی داده و راه‌اندازی سندباکس فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه تنظیم‌گری دانست و گفت: طبق سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، طراحی نظام حکمرانی داده‌ها از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است. تحکیم و تقویت حکمرانی فضای مجازی، قاعده‌مندسازی دسترسی به داده‌ها و نیز ارتقای سطح هوشمندی در تصمیم‌گیری نظام‌های ملی کشور از مهم‌ترین اهداف این سند هستند. سند یاد شده در حال حاضر به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است و در انتظار تصویب به سر می‌برد.

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، اظهار کرد: سندباکس یا محیط آزمون تنظیم‌گری، شامل مجموعه‌ای از ‌سازو‌کارهای مقرراتی، فناورانه، تسهیل‌گر و حمایتی است که برای بررسی، ارزیابی و سنجش موضوع و ایده مورد درخواست متقاضی ایجاد می‌شود. در حال حاضر مجوز سندباکس بخشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر شده است و آمادگی‌های لازم به عنوان مدخل فناوری‌های نوظهور را داراست.

به گفته منکرسی، کسب و کارهای مرتبط با فناوری‌های نوظهور فاوا، مانند فعالان حوزه‌های کلان‌داده، اینترنت اشیا، هوشمندسازی، رایانش ابری، زنجیره بلوکی و… می‌توانند وارد سندباکس وزارت ICT شوند.

در خاتمه، وی از سند اقدام هوش مصنوعی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از نخستین تلاش‌ها در حوزه تنظیم‌گری هوش مصنوعی یاد کرد و نمونه اقدامات نهادهای بین‌المللی در سیاستگذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

منبع: سیتنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا