فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهانی در هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سرمایه‌گذاری بین‌المللی روی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند طی کمتر از دو سال آینده به ۲۰۰میلیارد دلار برسد و بنابراین تا سال ۲۰۲۵، سرمایه‌گذاری در این بخش تا ۵/ ۲ درصد تولید کشورهای سرمایه‌گذار در این فناوری را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس گزارش جدید سازمان اقتصادی گلدمن، سرمایه‌گذاری بین‌المللی روی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌تواند طی کمتر از دو سال به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد و این بدین معنی است که توسعه صنعت هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر اقتصادی بسیار بزرگ‌تری نسبت به کشف برق یا رایانه شخصی روی بازار بگذارد.

در این گزارش آمده است: «هوش مصنوعی مولد از پتانسیل اقتصادی عظیمی برخوردار است و می‌تواند در نخستین دهه‌ای که مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد، بیش از یک درصد در سال اقتصاد جهانی را تقویت کند.»

این گزارش تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۵، سرمایه‌گذاری در بخش هوش مصنوعی تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا و ۵/ ۲ درصد تولید سایر کشورهای سرمایه‌گذار در این فناوری مانند چین را به خود اختصاص می‌دهد. در مقام مقایسه، کشف برق و اختراع رایانه شخصی مجموعا تولید ناخالص ملی آمریکا را ۲ درصد افزایش دادند. اقتصاددانان گلدمن ساکس سرمایه‌گذاری عظیم روی هوش مصنوعی را به دلیل پتانسیل اقتصادی بزرگ «هوش مصنوعی مولد» می‌دانند.

این زیرمجموعه هوش مصنوعی بر ایجاد محتوا بر اساس مدل‌های بزرگ زبانی متمرکز است. یک مثال مشهور آن «چت جی‌پی‌تی» است. «استیبل دیفیوژن» نمونه دیگری است که با استفاده از متن تصویر می‌سازد. طی ماه‌های اخیر، در جایی که «مایکروسافت» میلیاردها دلار روی توسعه چت جی‌پی‌تی «اوپن ای‌آی» سرمایه‌گذاری کرده است، گوگل که رقیب مایکروسافت است، روی توسعه هوش مصنوعی توسط «آنثروپیک» سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، بر اساس گزارش‌ها، تمرکز سرمایه‌گذاری روی یک بخش باعث افول سرمایه‌گذاری روی بخش‌های دیگر می‌شود. افزایش علاقه عمومی به هوش مصنوعی طی ماه‌های اخیر به نزول سرمایه‌گذاری در حوزه رمز‌ارزها انجامیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا