حکمرانی و فناوری

نگاهی به فعالیت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی وظیفه دارد با نگاهی ملی و فارغ از ملاحظات سازمانی، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و خارجی در جهت توسعه اقتصاد دیجیتال به اجرا برساند.

ظهور و عمومی‌سازی یکباره فناوری‌های دیجیتال اغلب مبتنی بر هوش مصنوعی، یکی دو سال اخیر را به منحصربه‌فردترین دوره توسعه و پیشرفت فناوری‌های دیجیتال تبدیل کرده‌ است. از طرفی عوامل اقتصادی نیز از مهم‌ترین جنبه‌های شکست یا موفقیت یک فناوری نوظهور به شمار می‌رود.

ازاین رو وجود مجموعه‌ای که قادر به توسعه کاربرد فناوری‌های پیشرو و تجاری‌سازی آن باشد، بسیار ضروری‌ است؛ وظیفه‌ای که در زیست‌بوم نوآوری وفناوری کشور به‌عهده «ستادتوسعه فناوری‌های حوزه اقتصاددیجیتال و هوشمندسازی» است.

این ستاد از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین ستادهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است که با هدف تدوین سیاست‌ها، تعیین اولویت‌های توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، تسریع انجام طرح‌های کلان و فناورانه حوزه اقتصاد، هوشمندسازی کشور و توسعه کسب‌وکارهای این حوزه تشکیل شده‌است.

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی وظیفه دارد با نگاهی ملی و فارغ از ملاحظات سازمانی، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و حتی با کمک فناوری‌های خارجی، فعالیت‌های خود را در جهت توسعه و بهبود محیط کسب‌وکار، توسعه زیست بوم استارت‌آپی، جلب مشارکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی کرده و به مرحله اجرا برساند. توجه جدی به فناوری‌های نوظهور و دارای ظرفیت پیشرفت در اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی کسب‌وکار و حمایت از دانش‌بنیان‌های فعال در این زمینه از جمله اولویت‌های عملیاتی این ستاد است.

حرف تا عمل حمایت از دانش‌بنیان‌ها

خدمات گسترده‌ای از کمک به شکل‌گیری ایده تا اجرا و عملیاتی‌کردن آن در جهت توسعه کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال ازجمله مأموریت‌های اصلی ستاد اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال است. مخاطبان هدف صاحبان ایده‌هایی هستند که قابلیت برطرف‌کردن مشکلات و چالش‌های موجود صنایع و کسب‌وکارها با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و نوظهور،  مانند اینترنت اشیا، بلاکچین، هوش مصنوعی و…  دارند.

از دیگر وظایف و ماموریت‌های این ستاد، کمک به حل مشکلات بازارسازی و فروش محصولات مورد نیاز سازمان‌ها و صنایع کشور است که در بیشتر موارد به دلیل خلاهای قانونی یا قوانین متناقض نتوانسته‌اند به بازارهدف خود دست‌‌پیدا‌کنند. حتی اگر یک مجموعه دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری‌های نوظهور در تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای طراحی و توسعه محصولات خود دچار مشکل شود، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال موظف است تا شرایط لازم را برای حل مشکلات این مجموعه فراهم آورد. این ستاد همچنین در تلاش است تا مسیر ورود به بازارهای جهانی و فروش محصولات دانش‌بنیان را به بازارهای هدف هموار سازد. 

کاهش خطرپذیری توسعه فناوری‌های نوظهور

ارائه تسهیلات کم‌بهره به مجموعه‌های فناور از روندهای حمایتی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال است. در واقع این ستاد خطرپذیری طراحی و توسعه یک فناوری جدید را می‌پذیرد. این فرآیند از سه شریک تجاری شامل مجموعه دانش‌بنیان، ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال و صنعت هدف تشکیل می‌شود که هر یک وظیفه‌ای مجزا دارد.

در این فرآیند، صنعت هدف به‌عنوان بهره‌بردار نهایی، نقش نظارتی دارد تا دقیقا محصول منطبق با نیاز تولید شود. شرکت دانش‌بنیان وظیفه توسعه محصول و تطبیق فناوری آن را به‌عهده‌ دارد. ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال هم ضمن ارائه حمایت‌های مالی لازم، وظیفه نظارت بر حسن انجام کار از سوی تولیدکننده و ارزیابی فنی محصول را عهده‌دار ‌است.

حمایت از فناوری‌های دیجیتال بر اساس نیاز کشور

توسعه زیست بوم نوآوری، توسعه بازار داخلی و خارجی اقتصاد دیجیتال، تکمیل و توسعه زنجیره ارزش‌گذاری و تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت توسعه توانمندی‌های کشور در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال و پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصادی در راستای حل مسائل و نیازهای اساسی کشور از جمله اهداف ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال است.

اولویت‌های حمایتی، حوزه‌های متنوع وگسترده‌ای را شامل می‌شود از جمله حوزه‌های موردحمایت می‌توان به بومی‌سازی و توسعه بازار تجهیزات شبکه و سامانه امنیتی شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی، هوشمندسازی فعالیت‌های حوزه معدن و کشاورزی، تدوین نقشه راه و توسعه و آموزش مهارت‌های دیجیتال، حمایت از رویدادهای ترویجی فناوری‌های نوظهور و حمایت از تصمیم‌یاری و پردازش هوشمند داده‌ها در کاربردهای صنعتی و دولتی اشاره کرد.

منبع: جام‌جم‌آنلاین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا