تحول دیجیتال در صنعت و معدن

محققان دانشگاه شریف سامانه حفاظتی از پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها ساختند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تیم تدبیرگران سامانه‌های انرژی، عضو پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، موفق به طراحی سامانه حفاظت از ماشین‌های دوار شدند. این سامانه با حفاظت از ماشین‌های پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها می‌تواند نقشی موثر در ایمنی شهرها و کارخانه‌ها داشته باشد.

دکتر کریم مظاهری هیئت علمی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه شریف که سرپرستی این تیم را بر عهده دارد، طراحی این سامانه را در شرایط تحریم کشور یک نیاز اساسی تلقی کرد. مظاهری بیان داشت که حفاظت و پایش ماشین‌های دوار مثل توربین، پمپ، کمپرسور و فن اهمیت بسیار زیادی دارد و براساس استاندارد ‌API۶۷۰‌ که یک استاندارد بین‌المللی معتبر برای سیستم‌های حفاظت ماشین‌های دوار است، وجود سیستم حفاظت از ماشین‌های دوار در صنایع نفت، گاز، نیرو مثل کمپرسور و توربین، ضرورت دارد. با توجه به این ضرورت و در شرایط تحریم کشور، طراحی و ساخت این سامانه‌­ها و دستگاه‌های پایش و حفاظت از ماشین‌های دوار، انگیزه تاسیس شرکت تدبیرگران سامانه‌های انرژی شد تا با کمک افراد متخصص نیاز کشور را در این زمینه تامین کنیم.

نحوه کار این سامانه به گونه‌ای است که تمامی سیگنال‌های ضروری دستگاه‌های دوار و همچنین سیگنال‌­های مربوط به ارتعاش، جریان و دما را بر مبنای مشخصات فنی حسگر‌ها به شکل آنلاین پردازش می‌کند. با توجه به اینکه کوچک‌ترین اختلال و مشکل در سیستم‌های نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند منجر به یک فاجعه زیست‌محیطی یا انسانی شود؛ این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت ایجاد مشکل و بروز اختلال، می‌تواند به صورت خودکار سیستم اصلی را ایمن کرده و آن را خاموش کند. این سامانه پایشی، پس از اخذ تأییدیه عملیاتی، در پتروشیمی بندر امام نصب شده و در حال کار است. در حال حاضر پژوهشگاه نیرو هم بر مبنای نیازهای تجهیزاتی که در نیروگاه‌های کشور وجود دارد، بومی‌سازی این سیستم را در این مرکز دانش‌بنیان مورد بررسی قرار داده است. امید است تا این سیستم پایشی و حفاظتی بتواند پس از تأیید در نیروگاه‌های کشور هم مورد استفاده قرار گیرد.

مظاهری گفت که واردات دستگاه‌های دوار در لیست تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و از آنجا که فروش توربین‌ها، فن‌ها و… بدون این دستگاه میسر نیست، در واقع این تجهیزات هم در لیست تحریم‌ها قرار دارند. از آنجا که وجود این سیستم پایشی و حفاظتی یک ضرورت محسوب می‌شود، تولید این دستگاه در داخل کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. علی‌رغم وجود تحریم‌ها در کشور، تیم فنی تدبیرگران سامانه‌های انرژی دانشگاه صنعتی شریف توانست این دستگاه پایشی و حفاظتی را که عمدتاً از قطعات الکترونیکی تشکیل شده، طراحی کرده و بسازد.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا